• Svar på tråden Elin kräver en psykolog!
  • Jimmy75
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 12:34:52 följande:
    Låter mer som önskedrömmar. Om så vore fallet hade hon fått vård. Sverige är oerhört bra på att få produktiva individer snabbt tillbaka i arbete. 

Mer troligt är att hon är en oändlig källa till utgifter som bara ökar med tiden såvida man inte säger stop.

Du är helt ute och cyklar här, men jag spelar med för jag är nyfiken på fortsättningen av ditt resonemang här....eftersom det låter som att du tycker dig sitta på en bättre lösning.

"Det kommer bli en oändlig källa till utgifter såvida man inte säger stopp" Okej, vi leker med den tanken ett tag. Så om vi fortsätter säga stopp...vad tror du händer med Elin då? Kommer henne hjälp och behov av vården att magiskt upphöra? Kommer hon plötsligt bli bättre och sluta att belasta samhällets resurser....om vi nu bara TOTALT bortser ifrån människovärde och bara ser till kronor och ören.

Vilka ska vi säga stopp till? När ska vi skära av deras tillgång till hjälp och hur menar du att de då slutar belasta skattefinansierade verksamheter? Finns det någon lista för när vi får och när vi inte får använda dessa resurser?

• Anonym (Peak)
    Jimmy75 skrev 2025-09-28 12:54:23 följande:

jag är nyfiken på fortsättningen av ditt resonemang här....eftersom det låter som att du tycker dig sitta på en bättre lösning.

"Det kommer bli en oändlig källa till utgifter såvida man inte säger stopp" Okej, vi leker med den tanken ett tag. Så om vi fortsätter säga stopp...vad tror du händer med Elin då? Kommer henne hjälp och behov av vården att magiskt upphöra? Kommer hon plötsligt bli bättre och sluta att belasta samhällets resurser....om vi nu bara TOTALT bortser ifrån människovärde och bara ser till kronor och ören.

Vilka ska vi säga stopp till? När ska vi skära av deras tillgång till hjälp och hur menar du att de då slutar belasta skattefinansierade verksamheter? Finns det någon lista för när vi får och när vi inte får använda dessa resurser?

Jag tror mig inte sitta på en bättre lösning. Jag är istället enig med hur dagens psykvård bedrivs. Expertis på området är även övertygade om att psykologer i stor utsträckning kommer att ersättas av AI i framtiden.

Beträffande Elin och andra människor med psykisk ohälsa så är det givetvis beklagligt. Det är dock inte rimligt att ha psykolog-stöd för alla människor med ångest. 

Det som behövs göras är att förenkla för människor att bygga sina sociala nätverk så att de inte är i behov av mänsklig bekräftelse och medlidande från en psykolog utan att människors sociala nätverk klarar den uppgiften. Psykologer är till för de allra mest utsatta, inte för gemene man som kanske mår lite dåligt. Då kan de ta det privat i så fall.
  • Anonym (Peak)
    Anonym (Samma då som nu) skrev 2025-09-28 12:47:52 följande:
    Jag har inte jobbat en dag och jag vill ut och jobba men kroppen och huvudet hindrar mig. Jag kan vara alert och göra saker i 2-3 dagar sedan är all energi slut för resten av veckan. 
    Om någon sade att jag slapp all psykikisk ohälsa om jag kapar av ett ben så skulle jag köpa av ett av benen direkt.
    Jag får pengar av försäkringskassan då jag inte klarar av ett arbete. Jag betalar även skatt på de pengarna jag får.

Att gå tillgång till kurator rller psykolog kan ta år beroende på vart du bor.
    Ska ungdomarna som mår dåligt hemma och frågar ai chatt om att avsluta sina liv och få råd hur de ska göra?
    Gäller att agera förebyggande. Som sagt finns det inte resurser för att alla som har ångest ska få psykolog-hjälp.

En mer rimlig fråga är att fråga sig. Hur kommer det sig att så många hamnar i psykisk ohälsa. Och hur kan vi förändra samhället så att färre hamnar där?
  • Anonym (Sluta gnäll)
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 09:17:44 följande:
    Om någon behöver någon att prata med så får de faktiskt fixa det själva. Blir löjligt med folk som hela tiden ska peka på att någon annan ska lösa de egna problemen. 
    Håller med! Vi borde lägga ner hela vården det är ett oskick med folk som får cancer, diabetes och allt vad det är. Producera ditt eget insulin som alla andra och sluta gnäll! 
  • EpicF
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 13:58:35 följande:
    Jag tror mig inte sitta på en bättre lösning. Jag är istället enig med hur dagens psykvård bedrivs. Expertis på området är även övertygade om att psykologer i stor utsträckning kommer att ersättas av AI i framtiden.

Beträffande Elin och andra människor med psykisk ohälsa så är det givetvis beklagligt. Det är dock inte rimligt att ha psykolog-stöd för alla människor med ångest. 

Det som behövs göras är att förenkla för människor att bygga sina sociala nätverk så att de inte är i behov av mänsklig bekräftelse och medlidande från en psykolog utan att människors sociala nätverk klarar den uppgiften. Psykologer är till för de allra mest utsatta, inte för gemene man som kanske mår lite dåligt. Då kan de ta det privat i så fall.
    AI kan aldrig ersätta mänsklig kontakt. En famn att gråta ut i. En hand som stryker en över kinden. Eller en kram. Det är något psykologer kan hjälpa med (och alla andra människor). 

Så nej, AI kommer knappast ersätta psykologer i framtiden.  

Psykologer är till för alla som när dåligt och behöver psykologhjälp. Oavsett om det är privat eller via regionen. 

Dessutom, ju tidigare de som når dåligt och sliter med psykisk ohälsa får psykolog hjälp, leder till mindre innläggningar i psykiatrin, kan leda till mindre läkemedelsbrhandlingar och minskar då kostnader för samhället. Win-win för alla. 
  • EpicF
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 12:34:52 följande:
    Låter mer som önskedrömmar. Om så vore fallet hade hon fått vård. Sverige är oerhört bra på att få produktiva individer snabbt tillbaka i arbete. 

Mer troligt är att hon är en oändlig källa till utgifter som bara ökar med tiden såvida man inte säger stop.
    Anledningen till att hon får vänta på vård hon har rätt till är att psykologer är ett bristyrke och det är långa väntetider. Även långa väntetider för de som är i akut behov av psykolog. 
  • Anonym (Peak)
    EpicF skrev 2025-09-28 14:03:34 följande:
    AI kan aldrig ersätta mänsklig kontakt. En famn att gråta ut i. En hand som stryker en över kinden. Eller en kram. Det är något psykologer kan hjälpa med (och alla andra människor). 

Så nej, AI kommer knappast ersätta psykologer i framtiden.  

Psykologer är till för alla som när dåligt och behöver psykologhjälp. Oavsett om det är privat eller via regionen. 

Dessutom, ju tidigare de som når dåligt och sliter med psykisk ohälsa får psykolog hjälp, leder till mindre innläggningar i psykiatrin, kan leda till mindre läkemedelsbrhandlingar och minskar då kostnader för samhället. Win-win för alla. 
    AI kan visst ge mänsklig värme då ni människa inte har förmåga att skilja text skriven av människa och AI. Det blir liknande processer som inträffar i hjärnan och kroppen.

Att psykologer ersätts av AI är redan en realitet. Oerhört smart av den unga tjejen i klippet nedan. 
    www.svt.se/nyheter/video/41b3c5468b38e40c-saga-anvander-ai-till-livsrad-som-min-kompis/n464tw

Det därmed att det skulle vara lönsamt för samhället med psykologer köper jag inte alls. I så fall hade det inte sett ut som det gör. 
  • EpicF
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 14:36:03 följande:
    AI kan visst ge mänsklig värme då ni människa inte har förmåga att skilja text skriven av människa och AI. Det blir liknande processer som inträffar i hjärnan och kroppen.

Att psykologer ersätts av AI är redan en realitet. Oerhört smart av den unga tjejen i klippet nedan. 
    www.svt.se/nyheter/video/41b3c5468b38e40c-saga-anvander-ai-till-livsrad-som-min-kompis/n464tw

Det därmed att det skulle vara lönsamt för samhället med psykologer köper jag inte alls. I så fall hade det inte sett ut som det gör. 
    Att ge mänsklig värme handlar inte om en skriven text. Mänsklig värme är beröring. Och det får inte AI till.

Att det ser ut som det gör idag beror på att det inte utbildada tillräckligt många psykologer dom det finns behov av. 
  • sillson

Vad det är för fel på folk? Det ska jag berätta. Folk har noll läs- och hörförståelse. De klarar inte av att förstå den enklaste svenskan.

Om du också undrar vad det är för fel på Elin så är det ganska tydligt i länken du postat. Hon har ångest (och behöver vård).

• Anonym (Peak)
    EpicF skrev 2025-09-28 17:02:09 följande:
    Att ge mänsklig värme handlar inte om en skriven text. Mänsklig värme är beröring. Och det får inte AI till.

Att det ser ut som det gör idag beror på att det inte utbildada tillräckligt många psykologer dom det finns behov av. 
    Fast hör du inte hur du låter?

Psykologens uppgift är knappast att kramas, ge en famn att gråta ut i, smeka patienten på kinden och så vidare.

Det är uppenbart att det de här personerna behöver är bra vänner och familj och inte en psykolog.
Svar på tråden Elin kräver en psykolog!