Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 13:58:35 följande:
Jag tror mig inte sitta på en bättre lösning. Jag är istället enig med hur dagens psykvård bedrivs.
Expertis på området är även övertygade om att psykologer i stor utsträckning kommer att ersättas av AI i framtiden.
Beträffande Elin och andra människor med psykisk ohälsa så är det givetvis beklagligt. Det är dock inte rimligt att ha psykolog-stöd för alla människor med ångest.
Det som behövs göras är att förenkla för människor att bygga sina sociala nätverk så att de inte är i behov av mänsklig bekräftelse och medlidande från en psykolog utan att människors sociala nätverk klarar den uppgiften.
Psykologer är till för de allra mest utsatta, inte för gemene man som kanske mår lite dåligt. Då kan de ta det privat i så fall.AI kan aldrig ersätta mänsklig kontakt. En famn att gråta ut i. En hand som stryker en över kinden. Eller en kram. Det är något psykologer kan hjälpa med (och alla andra människor).
Så nej, AI kommer knappast ersätta psykologer i framtiden.
Psykologer är till för alla som när dåligt och behöver psykologhjälp. Oavsett om det är privat eller via regionen.
Dessutom, ju tidigare de som når dåligt och sliter med psykisk ohälsa får psykolog hjälp, leder till mindre innläggningar i psykiatrin, kan leda till mindre läkemedelsbrhandlingar och minskar då kostnader för samhället. Win-win för alla.