Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 09:23:51 följande:
Kan det absolut vara. Fast det är som du beskriver man ska göra. Att gå ut och fika med kompisarna eller bara sköta med en främling i förbifarten. Inte ringa till en psykolog.
Har man lindrig till måttlig ångest håller jag med dig om att det kan hjälpa att prata med en kompis OM kompisen är insatt i vad ångest är och vad man behöver göra för att lindra den, kanske genom egen erfarenhet. Om kompisen inte har den kunskapen riskerar tillståndet att istället förvärras genom kontraproduktiva råd.
Jämför med min migrän. En kompis tipsade om att prova receptfri migränmedicin. Min kompis har själv migrän och kände till vad som finns. På så vis blev jag hjälpt. Andra har bara tipsat om Alvedon och skogspromenader, och det funkar liksom inte. Samma med ångest. En okunnig kompis kanske råder Elin att stanna hemma och vila när ångesten kommer. Och det rådet kan i värsta fall göra att Elin mår allt sämre och sämre.
Om Elin har svår ångest behöver hon hjälp av en psykolog. Inte omöjligt att hon också behöver en psykiater som kan hjälpa henne hitta en fungerande medicinering. Det finns massvis med människor - du har nästan garanterat flera i din omgivning - som äter ångestdämpande medicin och tack vare den kan gå till jobbet, ta hand om sina barn och leva ett helt ok liv.