• Anonym (Humanist)

Allas lika värde

Jag har inte förstått riktigt varför alla är så engagerade i just Gaza. Det som händer är ju naturligtvis fruktansvärt hemskt, men ingen pratar om vad som händer med kvinnorna i Afghanistan eller inbördeskriget som drabbas av inbördeskriget i Sudan. 

I Sudan är konsekvenserna för civilbefolkningen mycket allvarliga: Över 11 miljoner personer är tvångsförflyttade och ca 8,5 miljoner internt och ca 3,9 miljoner har flytt till grannländer.  

Mer än hälften av befolkningen (över 25 miljoner människor) står inför akut livsmedelsbrist och situationer som kan klassas som svält i flera områden.  

Hälsosystemet kollapsar då sjukhus är förstörda eller övertagna, sjukvård är svårtillgänglig, utbrott av sjukdomar ökar.  

Konflikten bidrar till destabilisering i hela regionen då   flykting- och humanitära flöden påverkar grannländer. 

Källa på detta kommer från FN och euaa.

• Svar på tråden Allas lika värde
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Verkligheten råder. Tyvärr) skrev 2025-11-07 11:25:50 följande:
    Du tycker detta.

Det är din åsikt.
    Och det är en åsikt som har stor spridning och gillas av många människor i den fria västvärlden.

Men miljarder människor på detta jordklotet håller inte alls med dig, utan har rakt motsatt åsikt.

Miljarder människor, sannolikt en majoritet av jordens befolkning, har aldrig hört talas om något uttryck liknande "alla människors lika värde", de har ingen kontakt med sådana åsikter, har aldrig hört talas om något sådant och har inte förmåga förhålla sig till sådana tankar över huvud taget,
    och har ingen som helst förståelse gällande innebörden i detta och liknande uttryck.

Miljarder människor, sannolikt en majoritet av jordens befolkning, bryr sig inte det minsta om att du tycker detta,
    eftersom de själva har rakt motsatt åsikt.

Du har självfallet rätt till din åsikt.
    Jag tycker det är en god och bra åsikt.

Men du behöver ändå förstå, och förhålla dig till verkligheten, att det bara är en ren utopi att inbilla sig att din åsikt skulle delas av alla människor, eller ens delas av en majoritet av jordens befolkning.

Om någon vägrar förstå detta, och vägrar erkänna och förhålla sig till den verklighet som råder, så brukar det kategoriseras som s k "godhetsknarkande".
    Ditt påstående att "miljarder människor inte delar synen på alla människors lika värde" är lögn och inte en beskrivning av verkligheten. Att människor i vissa samhällen inte har hört uttrycket betyder inte att de saknar förmåga till moralisk insikt.

Föreställningen att flertalet på jorden skulle vara oförmögna att förstå tanken om lika värde är inte bara arrogant, den är djupt människofientlig. Den reducerar miljarder individer till djur, som om deras hjärtan och samveten vore annorlunda konstruerade än våra. Människans värdighet är inte en västerländsk uppfinning, den finns i varje kultur där någon förbarmar sig över den svage, där någon reser sig mot förtryck, där någon vägrar acceptera orättvis behandling.

Att kalla detta "godhetsknarkande" avslöjar mer om dig som person och en cynism som förväxlar medmänsklighet med svaghet. I själva verket är det raka motsatsen: att försvara människans värde kräver mod, medan föraktet för ideal kräver bara uppgivenhet. Det är enkelt att håna tro på principer, svårare att leva efter dem.
    När du påstår att verkligheten "är sådan" att jämlikhet är omöjlig, gör du dig själva till försvarare av ondskan. 
  • ht1

Lika värde för mig är när man hjälps åt att uppnå samma mål. Alla behövs så länge man hjälper till med samma engagemang osv.  Sedan vad man bidrar med spelar mindre roll. Det är lika värde för mig.

• Tyra myra
    ht1 skrev 2025-11-07 18:05:51 följande:

Lika värde för mig är när man hjälps åt att uppnå samma mål. Alla behövs så länge man hjälper till med samma engagemang osv.  Sedan vad man bidrar med spelar mindre roll. Det är lika värde för mig.

Så människovärdet betyder ingenting för dig? Har människor olika värde beroende på vad de gör?
  • Rataxes
    Tyra myra skrev 2025-11-07 19:05:04 följande:
    Så människovärdet betyder ingenting för dig? Har människor olika värde beroende på vad de gör?
    Naturligtvis, en sjuksköterska är i mina ögon mer värd.än en våldtäktsman.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Tyra myra
    Rataxes skrev 2025-11-07 20:38:44 följande:
    Naturligtvis, en sjuksköterska är i mina ögon mer värd.än en våldtäktsman.
    Nu avser jag människovärdet och inte värdet en specifik människa har för dig.
  • Anonym (Fredrik)
    Tyra myra skrev 2025-11-07 21:15:44 följande:
    Nu avser jag människovärdet och inte värdet en specifik människa har för dig.
    Fast det blir bara en lek med ord.

Lika värde på så vis att de ska ha samma rättigheter.
    Inte lika värde utifrån vad de bidrar med till samhället.
  • Rataxes
    Anonym (Fredrik) skrev 2025-11-07 23:11:42 följande:

Samma rättigheter och skyldigheter, följer man inte det får man finna sig i att ens rättigheter begränsas.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Tyra myra
    Anonym (Fredrik) skrev 2025-11-07 23:11:42 följande:

Människovärde är ett centralt begrepp inom etik, filosofi, juridik och mänskliga rättigheter. Det syftar på den inneboende värdighet och rätt till respekt som varje människa har ? oavsett egenskaper, prestationer eller samhällsstatus.

• Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2025-11-08 09:04:45 följande:
    Samma rättigheter och skyldigheter, följer man inte det får man finna sig i att ens rättigheter begränsas.
    Det där är dumt. "Samma rättigheter och skyldigheter" låter fint, som en skolboksslogan. Men i verkligheten är det en förklädd ursäkt för att legitimera orättvisor. Det antyder att rättigheter är något du ska förtjäna genom att lyda staten. Det är ett giftigt tänkande, ett som förvandlar grundläggande mänskliga rättigheter till statliga privilegier som kan tas ifrån dig om du inte uppför dig tillräckligt snällt. Kolla bara vad som sker i Israel. Apartheid utan dess like.

Rättigheter är inte belöningar. De är skydd mot maktmissbruk. De är vad du har kvar när allt annat tas ifrån dig. Att säga "inte följer man skyldigheter, får man finna sig i att rättigheterna begränsas" är att spotta på idén om mänsklig värdighet. Ska någon som protesterar mot orättvisa, kanske just för att systemet bryter sina egna skyldigheter mot medborgarna, då förlora sina rättigheter? Kolla bara vad som sker i Israel.  Först tar Israel palestiniernas mark, sedan deras hem, frihet att röra sig, värdighet och sedan rösten. Protesterar palestinier mot det tar Israel deras liv.

Vems regler är det som ska följas? Vems skyldigheter? När rn fascistisk makt bestämmer spelreglerna, blir "skyldighet" bara en annan form av lydnad, och "rättighet" blir något den fascistiska makten behåller som gisslan. Påståendet stinker av auktoritärt tänkande, där lojalitet belönas och olikhet bestraffas.

Det är ironiskt, du som säger "samma rättigheter och skyldigheter" tror att du talar om rättvisa. Men du pratar inte om rättvisa, du pratar om likriktning. Om ett samhälle där frihet bara gäller för den som aldrig ifrågasätter förtryck och orättvisor. Och i ett sådant samhälle är ingen längre fri.
  • Anonym (Verkligheten råder. Tyvärr)
    Tyra myra skrev 2025-11-07 15:07:37 följande:
    Det faller på sin omöjlighet att alla människor i hela världen skulle dela mina åsikter. Har aldrig någonsin tänkt att detta vore möjligt. 

Det enda vi, var och en av oss är att agera utifrån vår egen övertygelse. 

Därför kommer jag alltid att stå upp för människovärdet. Verkligheten förhåller jag mig till och skäms inte för att visa vart jag står i exempelvis Palestinafrågan.  Ett palestinskt barns liv är lika mycket värt som ett Judiskt barns liv.
    Ok, då har du rättat dig själv, det är bra. För du skrev ju något annat än det du menade.

Du skrev:
    Människovärdet är okränkbart

Men nu säger du att du menade:
    "För mig själv är människovärdet okränkbart"

Det är ju väldigt stor skillnad och har en helt annan betydelse.
Svar på tråden Allas lika värde