• Anonym (Humanist)

Allas lika värde

Jag har inte förstått riktigt varför alla är så engagerade i just Gaza. Det som händer är ju naturligtvis fruktansvärt hemskt, men ingen pratar om vad som händer med kvinnorna i Afghanistan eller inbördeskriget som drabbas av inbördeskriget i Sudan. 

I Sudan är konsekvenserna för civilbefolkningen mycket allvarliga: Över 11 miljoner personer är tvångsförflyttade och ca 8,5 miljoner internt och ca 3,9 miljoner har flytt till grannländer.  

Mer än hälften av befolkningen (över 25 miljoner människor) står inför akut livsmedelsbrist och situationer som kan klassas som svält i flera områden.  

Hälsosystemet kollapsar då sjukhus är förstörda eller övertagna, sjukvård är svårtillgänglig, utbrott av sjukdomar ökar.  

Konflikten bidrar till destabilisering i hela regionen då   flykting- och humanitära flöden påverkar grannländer. 

Källa på detta kommer från FN och euaa.

• Svar på tråden Allas lika värde
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Gahm) skrev 2025-11-03 11:23:46 följande:
    Nä, det är resultat av studier på området.

Att Israel är den enda judiska staten har betydelse för dess nyhetsvärde i väst. Särskilt i USA.

Du är den enda som talar om antisemitism här men även om du inte ser sambandet så har förmodligen de flesta andra gjort det och kanske lärt sig något nytt..
    I då fall ange källa till dessa studier.

Det påståendet är ren och skär lögn och proisraelisk, konspiratorisk syn på hur västvärldens medielogik fungerar.

Allt och alla som rapporterar om Israels krigsbrott anklagas av Israel för jude-hat. Alla trådar om Israel vimlar av små israel-troll som spyr antisemit-anklagelser. Det är det enda de kan. Högst tre meningar, inga argument och inget tänkande.

Att Israel är världens enda judiska stat är inte i sig orsaken till att landet får mycket uppmärksamhet, det handlar snarare om Israels brott mot i princip alla mänskliga rättigheter och internationella lagar  sedan 1948.

Israels brott mot mänskliga rättigheter är en av de mest långvariga brott i modern historia. Den berör centrala frågor om folkrätt, ockupation, och mänskliga rättigheter, ämnen som engagerar breda grupper över hela världen oavsett religion. Därför bevakas området intensivt, inte för att Israel är judiskt, utan för att konflikten rör universella principer som västliga demokratier säger sig stå för.

För det andra: din jämförelsen med Libanon, Syrien, Irak och Jemen är vilseledande. Dessa konflikter har givetvis fått betydande uppmärksamhet i väst, särskilt under perioder av intensivt våld, men bevakningen skiljer sig i karaktär. De flesta av dessa är utan tydliga demokratiska institutioner, medan Israel är en stat som påstår sig vara demokratisk, men samtidigt utövar fruktansvärd apartheid som kontrollerar och ockuperar ett annat folk. Den motsägelsen gör situationen mer medialt relevant, inte mindre.

Slutligen kan man inte reducera journalistisk prioritering till religionstillhörighet hos de involverade. Rapportering styrs av nyhetsvärdering: närhet till västvärlden, politiska allianser, historisk betydelse och konsekvenser för internationell ordning. Israel möter därför uppmärksamhet på samma grunder som exempelvis Rysslands agerande i Ukraina därför att dess beslut påverkar internationell stabilitet och västerländsk politik direkt.

Det är alltså inte Israels judiska identitet som genererar rapportering, utan landets politiska betydelse, västliga allianser och moraliska kontroverser. Att skylla på eller insinuera att det handlar om antisemitism är ett sätt att undvika diskussionen om de verkliga frågorna, grova brott som: folkmord, etnisk rensning, folkrätt, ockupation och mänskliga rättigheter.
  • Anonym (Gahm)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-03 17:44:14 följande:
    I då fall ange källa till dessa studier.
    Varsågod, här exempelvis.

?The extensive coverage Israel receives in the American press is not only a product of political alliances but of social and cultural familiarity.
    The Jewish community?s presence in American society provides a continuous stream of interest and connection.?

(Framing the Intifada, Cohen and Wolfsfeld, 1993)

Samma "stream of interest and connection" kommer också från den evangeliskt kristna gruppen.

Totalt utgör de bägge grupperna runt 70 miljoner invånare i USA.

Vill du svara på detta inlägg så gör det sakligt och koncist utan långa haranger om en massa annat. Jag har inget intresse av dina text-väggar med en massa åsikter om annat utan nöjer mig med att svara på frågan i TS och upplysa folk därom.
  • Anonym (Antiextremist)

En av många  anledningar till varför man engagerar sig i Gaza-frågan är att Israel demoniserar även palestinska barn och försöker tysta ner alla som berättar att tusentals barn har dödats.

youtube.com/shorts/JcQhwT2kJ_4

• Anonym (K)
    Anonym (Gahm) skrev 2025-11-04 11:23:51 följande:
    Varsågod, här exempelvis.

?The extensive coverage Israel receives in the American press is not only a product of political alliances but of social and cultural familiarity.
    The Jewish community?s presence in American society provides a continuous stream of interest and connection.?

(Framing the Intifada, Cohen and Wolfsfeld, 1993)

Samma "stream of interest and connection" kommer också från den evangeliskt kristna gruppen.

Totalt utgör de bägge grupperna runt 70 miljoner invånare i USA.

Vill du svara på detta inlägg så gör det sakligt och koncist utan långa haranger om en massa annat. Jag har inget intresse av dina text-väggar med en massa åsikter om annat utan nöjer mig med att svara på frågan i TS och upplysa folk därom.
    Ja, men de flesta av oss tar del av svenska medier. Men visst, det skrivs mer om Ukraina och konflikten i Palestina än om Sudan i svenska medier. 
  • Anonym (Gahm)
    Anonym (K) skrev 2025-11-05 15:18:38 följande:
    Ja, men de flesta av oss tar del av svenska medier. Men visst, det skrivs mer om Ukraina och konflikten i Palestina än om Sudan i svenska medier. 
    Och svenska medier influeras av USA:s media och andra media i väst (som i sin tur också influeras av USA:s media).

Det blir lite av en själv-förstärkande rundgång här i väst med USA:s rapportering som motor.
  • Tyra myra

Människovärdet är okränkbart. Alla liv är lika mycket vädra oavsett om man är Svensk, Palestinier, Somalier eller Kines. Att spilla liv är aldrig försvarbart.

• Anonym (Verkligheten råder. Tyvärr)
    Tyra myra skrev 2025-11-07 11:08:12 följande:

Människovärdet är okränkbart. Alla liv är lika mycket vädra oavsett om man är Svensk, Palestinier, Somalier eller Kines. Att spilla liv är aldrig försvarbart.

Du tycker detta.

Det är din åsikt.
    Och det är en åsikt som har stor spridning och gillas av många människor i den fria västvärlden.

Men miljarder människor på detta jordklotet håller inte alls med dig, utan har rakt motsatt åsikt.

Miljarder människor, sannolikt en majoritet av jordens befolkning, har aldrig hört talas om något uttryck liknande "alla människors lika värde", de har ingen kontakt med sådana åsikter, har aldrig hört talas om något sådant och har inte förmåga förhålla sig till sådana tankar över huvud taget,
    och har ingen som helst förståelse gällande innebörden i detta och liknande uttryck.

Miljarder människor, sannolikt en majoritet av jordens befolkning, bryr sig inte det minsta om att du tycker detta,
    eftersom de själva har rakt motsatt åsikt.

Du har självfallet rätt till din åsikt.
    Jag tycker det är en god och bra åsikt.

Men du behöver ändå förstå, och förhålla dig till verkligheten, att det bara är en ren utopi att inbilla sig att din åsikt skulle delas av alla människor, eller ens delas av en majoritet av jordens befolkning.

Om någon vägrar förstå detta, och vägrar erkänna och förhålla sig till den verklighet som råder, så brukar det kategoriseras som s k "godhetsknarkande".
  • Tyra myra
    Anonym (Verkligheten råder. Tyvärr) skrev 2025-11-07 11:25:50 följande:
    Du tycker detta.

Det är din åsikt.
    Och det är en åsikt som har stor spridning och gillas av många människor i den fria västvärlden.

Men miljarder människor på detta jordklotet håller inte alls med dig, utan har rakt motsatt åsikt.

Miljarder människor, sannolikt en majoritet av jordens befolkning, har aldrig hört talas om något uttryck liknande "alla människors lika värde", de har ingen kontakt med sådana åsikter, har aldrig hört talas om något sådant och har inte förmåga förhålla sig till sådana tankar över huvud taget,
    och har ingen som helst förståelse gällande innebörden i detta och liknande uttryck.

Miljarder människor, sannolikt en majoritet av jordens befolkning, bryr sig inte det minsta om att du tycker detta,
    eftersom de själva har rakt motsatt åsikt.

Du har självfallet rätt till din åsikt.
    Jag tycker det är en god och bra åsikt.

Men du behöver ändå förstå, och förhålla dig till verkligheten, att det bara är en ren utopi att inbilla sig att din åsikt skulle delas av alla människor, eller ens delas av en majoritet av jordens befolkning.

Om någon vägrar förstå detta, och vägrar erkänna och förhålla sig till den verklighet som råder, så brukar det kategoriseras som s k "godhetsknarkande".
    Det faller på sin omöjlighet att alla människor i hela världen skulle dela mina åsikter. Har aldrig någonsin tänkt att detta vore möjligt. 

Det enda vi, var och en av oss är att agera utifrån vår egen övertygelse. 

Därför kommer jag alltid att stå upp för människovärdet. Verkligheten förhåller jag mig till och skäms inte för att visa vart jag står i exempelvis Palestinafrågan.  Ett palestinskt barns liv är lika mycket värt som ett Judiskt barns liv.
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-11-07 11:08:12 följande:

Jadå, visst är det så - som allmän princip. Ändå, om det brinner i ett hus och du bara har tid att dra ut en ur det och du får välja mellan en 2-årig flicka och en 98-årig man kommer både du, jag, och alla andra att rädda den lilla flickan.

Principen är nog riktig och jag håller med dom den, men ibland tränger sig verkligheten på också.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-11-07 15:15:28 följande:
    Jadå, visst är det så - som allmän princip. Ändå, om det brinner i ett hus och du bara har tid att dra ut en ur det och du får välja mellan en 2-årig flicka och en 98-årig man kommer både du, jag, och alla andra att rädda den lilla flickan.

Principen är nog riktig och jag håller med dom den, men ibland tränger sig verkligheten på också.
    Jag är inte förvånad över att just israelvänner inte tror på lika mänskliga rättigheter för alla. Israel skapades just på rasistiska grunder genom sionism.
Svar på tråden Allas lika värde