• Anonym (Sofie87)

Lämnad och dumpad

För ungefär 3 veckor sedan började jag märka att min pojkvän blev kall och drog sig undan mig, det var som att allt blev jobbigt och plötsligt gick ut över mig, var en laddare sönder var det mitt fel, fanns det ingen mat klar var det mitt fel, Var vi tillsammans vid tv:n var jag i vägen. Helt plötsligt bara dog allt ut och han skyllde på att jag var total förändrad, att jag inte är nog tillräcklig för honom. Igår hade vi ett snack, vi skulle försöka igen. Idag kom han hem från jobbet, det första han gör är att möta mig med en kall blick och en enkel hälsning. Jag frågar vad vi ska äta tillsammans ikväll, han svarar ?nu är det bra, du får Packa dina saker, jag är så trött på dig? jag får panik och börjar panik gråta, han säger att jag ska rycka upp mig och att mitt liv kommer bli bättre. Han tar nyckeln från mig, ser ut att fundera väldigt mycket och mina föräldrar kommer och hämtar mig. Han bara står och kollar på mig för att sedan ge mig en kram? Jag går, lämnar hans lägenhet, han drar ner alla gardiner och bara går och sover, skiter alltså totalt i mig, helt känslokallt. 

jag kan inte sluta gråta, han har alltid varit min nummer 1, det kändes inte som att han ville detta egentligen. jag mår jätte dåligt. jag fick inte ens en ärlig chans, jag fick ingen rimlig anledning, jag fick bara gå, och där står han. 

• Svar på tråden Lämnad och dumpad
  • Anonym (Sofie87)
    Anonym (C) skrev 2025-12-12 18:40:31 följande:

Just nu kanske du inte har så stor lust att gå ut heller. Men kan du inte göra något med en vän? Gå en promenad och fika, gå på bio eller shoppa tillsammans med någon? 

Precis! Det konstiga är att jag har alltid varit en framåt tjej, med massa energi, men nu, har jag mest isolerat mig. saken är att jag måste försöka ta mig ur detta och komma tillbaka men det är jätte svårt. 

har flertalet som säger att jag borde gå ut, borde kanske ha kul och bara få vara mig själv, men det lockar inte alls. Det är inte för att jag inte egentligen vill utan mer att jag har en negativ självbild. 

sen är allt bara väldigt kaos just nu, måste få ett nytt jobb ganska snart då jag inte kan sitta och pendla, har ju fått kontrakt på lägenhet och allt. tiden närmar sig men allt står stilla. Hade önskat att jag hade mer driv :( mer än 1 månad nu..

• Anonym (Sofie87)
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-12-12 19:04:22 följande:
    Anonym (Sofie87) skrev 2025-12-12 17:29:50 följande:

Tack alla! Nu har det väl gått ungefär 1 månad sen den här karusellen började. saken är att jag mår inte alls bra i mig själv, det känns lite som att jag känner mig förlorad. Mina vänner är inte jätte stöttande Samtidigt som mitt ex då är ute och festar och lever som ingenting. Jag minns även att han sa{#emotions_dlg.flower} att Hjärtahan alltid haft svårt att få tjejer, men att han nu känner att han får mer status efter tiden med mig. 

Jag själv har ju då laddat ner dejtingapp, men det är som att  jjag svarar, och sen stannat det där och jag känner inte längre något intresse att fortsätta vidare, dels för att jag inte minns hur man dejtar/beter sig men också för att jag inte känner någon energi. Egentligen borde jag bara vara glad och köra på, men det är så svårt och komma ur bubblan Och orka. Det är ju heller inget måste att dejta, att träffa vänner, att fixa upp sig, att ha kul, men tillslut så måste man ju komma vidare för sin egen skull också. 

Sen skulle jag absolut inte säga att jag jagar honom, jag är redan borttagen och glömd, men slut Meddelandet att han fått status pågrund av mig, att han liksom började bli otrevlig och dryg mot mig, tog min nyckel och bara Kastade ut mig, jag kan inte smälta det, han sa att det var ett meddelande som att ?karma gör detta för dig? när jag inte ens gjort något. 

egentligen så spelar det ju ingen roll att han är på världens party, för hade vi varit ett par så hade jag ändå inte fått följa med, för det fick jag aldrig. jag fick aldrig vara med på något, jag var aldrig inkluderad, att umgås med honom på helger Och fritiden, som att gå ut och äta, kramas osv. Det var bara ett problem på slutet. 

det låter konstigt men nu måste ju en förändring ske, hur hittar man drivet. 

Jag blir verkligen förbannad när jag läser hur illa han har behandlat dig. Känner inte dig, men ingen människa förtjänar det du har fått utstå. Det honom jag önskar karma!

När du kommit över den värsta chocken, sorgen  och saknaden hoppas jag att även du blir riktigt j*vla förbannad och ber honom (inom dig) att dra åt h-vete.

När den dagen kommer vet du att du är på rätt väg.
    Kram på dig och lycka till!

Hej! Alltså tack för allas stöttning. Jag har fortsatt inte dejtat eller träffat mina vänner, det funkar liksom inte att komma ur min situation, känns typ som jag fått någon diagnos. 

Jag har precis flyttat till en jätte fin lägenhet, men allt blir fel, allt känns bara konstigt, var en kille som verkligen ville träffa mig, han vill även prata telefon och liknande hela tiden men jag vågar inte, jag vet liksom inte hur jag ska bete mig. Tänk er en hel helg med en ny kille, eller en hel helg med en vän, alltså HUR ska man bete sig? Ni hör ju själva, det låter så märkligt. Detta är egentligen inte jag. Är så osäker i allt. 

Jag tror att jag behöver komma ut/få en överblick över det sociala men jag kan ju knappt titta åt folk.  

Hämtade även de sista grejerna hos exet och han bara stod och hån flinade och skrattade hela tiden åt mig och bara ?vi hörs? och sen fortsatte skratta. 

Sen den här killen då är 40 och ganska högt upp då både socialt och annars så kommer jag där helt nysingel, trött och ovan allt. 

någon som vet vad som har hänt med mig? Inte bra alls..  nu har det väl ändå gått ungefär 4-5 månader. 

• Anonym (C)
    Anonym (Sofie87) skrev 2026-02-07 20:54:50 följande:

Hej! Alltså tack för allas stöttning. Jag har fortsatt inte dejtat eller träffat mina vänner, det funkar liksom inte att komma ur min situation, känns typ som jag fått någon diagnos. 

Jag har precis flyttat till en jätte fin lägenhet, men allt blir fel, allt känns bara konstigt, var en kille som verkligen ville träffa mig, han vill även prata telefon och liknande hela tiden men jag vågar inte, jag vet liksom inte hur jag ska bete mig. Tänk er en hel helg med en ny kille, eller en hel helg med en vän, alltså HUR ska man bete sig? Ni hör ju själva, det låter så märkligt. Detta är egentligen inte jag. Är så osäker i allt. 

Jag tror att jag behöver komma ut/få en överblick över det sociala men jag kan ju knappt titta åt folk.  

Hämtade även de sista grejerna hos exet och han bara stod och hån flinade och skrattade hela tiden åt mig och bara ?vi hörs? och sen fortsatte skratta. 

Sen den här killen då är 40 och ganska högt upp då både socialt och annars så kommer jag där helt nysingel, trött och ovan allt. 

någon som vet vad som har hänt med mig? Inte bra alls..  nu har det väl ändå gått ungefär 4-5 månader. 

Har det gått mer än 3 månader efter separationen och det inte känns bättre, så kan du ha åkt ner i en depression.

Alltså 3 månader efter ett uppbrott behöver det inte alls kännas helt bra, men det borde börja kännas lite bättre nu för dig. Det är därför som jag funderar på om du har en eventuell depression. 

Kanske att du skulle försöka få tid till en kurator på en vårdcentral? Berätta att du har svårt att veta hur du ska gå ut och möta människor efter separationen.

Sen den här killen som är intresserad av dig. Det behöver inte vara allvarligt menat från hans sida. Han kanske bara vill ha ett litet äventyr.

Skulle du klara om ni var tillsamman sexuellt och han sedan drog sig undan och lämnade dig? Om du inte tror att du skulle orka med en sådan sak just nu, så ska du nog inte dejta honom. För med sådana saker vet man aldrig hur det går. 
  • Anonym (Sofie87)
    Anonym (C) skrev 2026-02-07 21:07:53 följande:
    Har det gått mer än 3 månader efter separationen och det inte känns bättre, så kan du ha åkt ner i en depression.

Alltså 3 månader efter ett uppbrott behöver det inte alls kännas helt bra, men det borde börja kännas lite bättre nu för dig. Det är därför som jag funderar på om du har en eventuell depression. 

Kanske att du skulle försöka få tid till en kurator på en vårdcentral? Berätta att du har svårt att veta hur du ska gå ut och möta människor efter separationen.

Sen den här killen som är intresserad av dig. Det behöver inte vara allvarligt menat från hans sida. Han kanske bara vill ha ett litet äventyr.

Skulle du klara om ni var tillsamman sexuellt och han sedan drog sig undan och lämnade dig? Om du inte tror att du skulle orka med en sådan sak just nu, så ska du nog inte dejta honom. För med sådana saker vet man aldrig hur det går. 

tack! Gällande han killen så har jag berättat allt, vi har även pratat telefonen och allt möjligt, tydligen säger han själv att han är ute efter något seriöst i längden och att vi kan mötas halvvägs, ta en fika eller vad som helst om jag inte mår så bra just nu. Han har även berättat lite om sitt liv. Svårt och veta om han verkligen är seriös då vi bor 4H från varandra. 

men sen generellt så känner jag mig inte pepp bara, känns som en vanlig social grej kan bli jätte svår tyvärr.

• Anonym (C)
    Anonym (Sofie87) skrev 2026-02-07 21:23:28 följande:

tack! Gällande han killen så har jag berättat allt, vi har även pratat telefonen och allt möjligt, tydligen säger han själv att han är ute efter något seriöst i längden och att vi kan mötas halvvägs, ta en fika eller vad som helst om jag inte mår så bra just nu. Han har även berättat lite om sitt liv. Svårt och veta om han verkligen är seriös då vi bor 4H från varandra. 

men sen generellt så känner jag mig inte pepp bara, känns som en vanlig social grej kan bli jätte svår tyvärr.

Träffa honom om du orkar, och om du skulle orka med att han sedan drar sig tillbaka, efter att  ni har haft kontakt.

Annars kanske det är enklare att träna sig socialt genom att träffa kompisar, gå med i en motionsgrupp eller gå någon kurs.
  • jontebula
    Anonym (Sofie87) skrev 2026-02-07 21:23:28 följande:

Finns bättre killar du kan hitta än han verkar inte som ni är ämnade för varandra.
  • Anonym (J83)

Hej

Tråkigt med ditt ex men han verkade inte vara något att hänga i granen så det var lika bra att det hände nu. Bättre det än att du hade skaffat barn med han och haft den problematiken också. 

Att komma över någon kan vara extremt svårt och jobbigt. Det kan ta lång tid. Träffa någon ny tycker jag inte du ska göra förrän du är klar med dig själv. Blir inte bra att träffa någon ny om man inte själv är riktigt redo för det. 

Kommer inte lösa något för dig och att sätta en kille i en sådan sits är inte schysst mot honom även om han säger att det inte är något problem. Sen är vi alltid lite skadade från gamla relationer men det verkar inte som du släppt din gamla kille ännu. 

Sen känns det mer som du är kär i kärleken med ditt ex. Du kommer märka om några år att du undrade hur du ens kunde titta åt honom. Hur han kunde behandla en fin tjej som dig så som han gjorde. 

Var glad att han stötte bort dig i stället. För någon så skadad som honom som har behandlat dig så illa kan jag inte förstår för mitt liv hur du har kunnat vilja ha. 

Eller när jag tänker efter så kan jag det. Har själv gått på någon mina eller två i mitt liv som jag var kär i/hade enorma känslor för men som hade behandlat mig illa. Men ju mer tiden går ju mer förstår man hur dålig den personen var för en.

Nu för tiden så tar jag enormt avstånd från folk som inte är vuxna och beter sig illa. Det är så avtändande så det finns inte. Ser jag minsta tecken på det så är det tack och hejdå till den personen. 

Du verkar vara en bra, fin och resonlig tjej. Inse det och står upp för dig själv och acceptera inte att ta skit från killar. Du förtjänar någon som tar hand om dig och som behandlar dig med respekt. Det är det minsta man kan kräva av en kille.

• Anonym (Rut)

Det låter som att ditt ex antingen är narcisser eller "otrygg undvikande" i sin anknytning. 

• Anonym (C)

Ja men då är det jy något som inte är bra när du inte vill göra några sociala saker alls.
    Inte ens träffa vänner.

Gissar att du kan vara deprimerad och behöhöver gå i samtal med någon.

Svar på tråden Lämnad och dumpad