• Anonym (Vit jul)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

• Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?
  • Anonym (Varje år)

De som verkligen skulle behöva en vit jul lär inte bry sig om en tråd på FL. Så varför ska alla andra vara nyktra bara för att det finns människor som har problem med drickande och sitt humör?

Själv tänker jag ta några extra öl på julafton. 5-6 starköl under dagen sä är man i bra form sen. Blir nog även någon irish coffee efter middagen.

• Anonym (Vit jul)
    Anonym (Vic) skrev 2025-11-16 15:59:32 följande:
    Jag fyller år på julafton. Det innebär att vi har kalas för mig varje julaftonsförmiddag. Då är fokus på tårta och på mig. Till lunch skiftar vi fokus och firar julafton.

Det måste ju varit lika hemskt tänker jag, om man ser till ditt resonemang ovan? Det blir ju "min" förmiddag som inte kretsar kring barnen. 

Jo, jag förstår upplägget med födelsedagskalas på morgonen, och skillnaden är ganska tydlig, barnen får fortfarande uppleva hela julens magi under resten av dagen, medan födelsedagen är en kort period som är helt naturlig att fokusera på födelsedagsbarnet.

Skillnaden är att julen är en högtid som barnen själva inte kan skapa. De kan inte fixa gran, mat, julklappar eller traditioner på egen hand. Om vuxna däremot tar över julen med alkohol och fokus på sitt eget firande, blir barnen åskådare i sin egen högtid, vilket är något helt annat än att dela ett par timmar på morgonen med en födelsedag.

Så nej, det är inte samma sak. Födelsedagen handlar om enstaka timmar, julen handlar om hela dagen och då blir det skillnad om barnen inte får stå i centrum under julens viktigaste stunder.

• Anonym (Vit jul)
    Anonym (Varje år) skrev 2025-11-16 16:12:10 följande:

De som verkligen skulle behöva en vit jul lär inte bry sig om en tråd på FL. Så varför ska alla andra vara nyktra bara för att det finns människor som har problem med drickande och sitt humör?

Själv tänker jag ta några extra öl på julafton. 5-6 starköl under dagen sä är man i bra form sen. Blir nog även någon irish coffee efter middagen.

Alla behöver inte avstå från alkohol för att någon annan har problem, men poängen handlar inte om att ?tvinga? någon, utan om att julen är barnens högtid. Det handlar om närvaro och magi, inte om hur mycket vuxna kan dricka utan att bli störda.

Att planera en dag med 5?6 starköl plus efterrättsdrinkar förändrar stämningen. Barn märker subtilt när vuxna blir mindre fokuserade, tålamodet tryter eller skratt och lek blir sekundärt till alkoholen. Det är inte fråga om moralpredikan utan det är fråga om att barnens upplevelse blir mindre om vuxna prioriterar sin fylla framför deras magi.

Så ja, du kan dricka precis vad du vill, men vill du verkligen ha en dag där barnen får julen som sin egen högtid, är det värt att fundera på hur mycket alkoholen påverkar atmosfären.

• Anonym (Vic)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 16:14:06 följande:

Jo, jag förstår upplägget med födelsedagskalas på morgonen, och skillnaden är ganska tydlig, barnen får fortfarande uppleva hela julens magi under resten av dagen, medan födelsedagen är en kort period som är helt naturlig att fokusera på födelsedagsbarnet.

Skillnaden är att julen är en högtid som barnen själva inte kan skapa. De kan inte fixa gran, mat, julklappar eller traditioner på egen hand. Om vuxna däremot tar över julen med alkohol och fokus på sitt eget firande, blir barnen åskådare i sin egen högtid, vilket är något helt annat än att dela ett par timmar på morgonen med en födelsedag.

Så nej, det är inte samma sak. Födelsedagen handlar om enstaka timmar, julen handlar om hela dagen och då blir det skillnad om barnen inte får stå i centrum under julens viktigaste stunder.

Fast det är samma sak. Det är din argumentation som inte håller. Du säger att vuxna inte ska dricka alkohol för att barnen inte är i fokus. Mina barn är inte heller i fokus hela julafton (och även senare på dagen när telefonen ringer och jag gratuleras). 

Om vi dricker en julöl till lunchen, eller vin till maten, handlar det också bara om någon enstaka timme. Vi sitter ju inte och lunchar hela dagen medan barnen trånar efter julklappar. 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 15:27:54 följande:
    Vit jul för barnens skull, snälla? Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

Alkoholfri jul spelar absolut ingen roll om man inte kan sköta alkoholen resten av året. 
  • Anonym (the children!)

För barnens skull kommer vi att dricka måttliga mängder alkohol på julen, som vanligt. 

Att visa barn att det går att dricka utan att bli askalas är en stor tjänst man kan göra. Våra har exakt 0 tonårsfyllor, och de säger själva att det är för att de sett oss vuxna dricka och sätta stopp, 

• Anonym (Laura)
    Anonym (the children!) skrev 2025-11-16 17:41:02 följande:

För barnens skull kommer vi att dricka måttliga mängder alkohol på julen, som vanligt. 

Att visa barn att det går att dricka utan att bli askalas är en stor tjänst man kan göra. Våra har exakt 0 tonårsfyllor, och de säger själva att det är för att de sett oss vuxna dricka och sätta stopp, 

Ärligt talat var det samma för mig. Hade aldrig nån tonårsfylla och alkohol har aldrig varit något "spännande" eller "förbjudet" för mig. Mina föräldrar drack måttligt, pratade om olika druvor, vinsorter, likörer etc. De köpte ju såklart aldrig ut till mig, men jag fick lukta eller smaka på tungspetsen (inget eget glas såklart) när jag var typ 17-18 år.

Vet att många av mina kompisar skyndade sig till systemet på sin 20-årsdag för att få köpa alkohol, men jag såg aldrig poängen med det. 
  • vajaamielinen404

Vit jul som i julfirande i ett vitt europeiskt område eller i form av snö på marken? Jaha, utan alkohol. Julvodka och full på förmiddagen och packad på kvällen, bakfull på juldagen, eller? Inget fel i det om man känner för det. Det kanske till och med skulle kunna betraktas som en kulturell gärning att föra arvet vidare.

• Tecum
    Anonym (?) skrev 2025-11-16 16:05:33 följande:
    Återigen, kan man ge barnen en bra och magisk jul även om de vuxna dricker alkohol? 
    Svar ja! Så länge de vuxna dricker måttligt gör det varken till eller från på barnens upplevelse. Håller med om att julen är barnens helg och på alla julkalas jag varit på ända sedan barndomen har de stått i centrum, om det funnits barn. När jag var liten tog de vuxna en snaps eller två utan att det störde oss det minsta. Så är det nu också, barnen är fokuserade på tomten, klappar och lekar och många vuxna deltar i detta. Vad de har i sina glas kan barnen inte bry sig mindre om.

Så länge det inte handlar om att dricka så man blir rejält påverkad anser jag att din och TS` kampanj tvärtom lägger fokus på de vuxna och deras livsstil istället för på barnen. Det är INTE att ge dem en magisk jul!
Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?