• Anonym (Vit jul)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

• Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?
  • Anonym (Vit jul)
    Anonym (?) skrev 2025-11-16 18:31:48 följande:
    Håller du med artikelförfattaren i detta, jag citerar
    "En stor andel svenskar dricker alkohol till jul och jag uppmanar inte till ett alkoholfritt Sverige men jag uppmanar till måttfullhet och eftertänksamhet."
    Just det citatet, både ja och nej. Å ena sidan, jag håller med att måttfullhet och eftertänksamhet är sunt råd när det gäller alkohol, särskilt kring högtider. Att uppmana till helt alkoholfritt liv kanske är överdrivet, och att många svenskar dricker alkohol vid jul är ett faktum, så författarens observation är rimlig.

Å andra sidan, jag håller inte helt med om att det är helt riskfritt eller neutralt. Att normalisera alkoholbruk kan osynliggöra de människor som har problem med alkohol eller som väljer att avstå, och att säga ?jag uppmanar inte till ett alkoholfritt Sverige? kan tolkas som att alkohol alltid är okej i sociala sammanhang.

Så man kan både hålla med i principen om måttfullhet och ifrågasätta tonen och normaliseringen i uttalandet.

• Anonym (?)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 19:00:52 följande:
    Just det citatet, både ja och nej. Å ena sidan, jag håller med att måttfullhet och eftertänksamhet är sunt råd när det gäller alkohol, särskilt kring högtider. Att uppmana till helt alkoholfritt liv kanske är överdrivet, och att många svenskar dricker alkohol vid jul är ett faktum, så författarens observation är rimlig.

Å andra sidan, jag håller inte helt med om att det är helt riskfritt eller neutralt. Att normalisera alkoholbruk kan osynliggöra de människor som har problem med alkohol eller som väljer att avstå, och att säga ?jag uppmanar inte till ett alkoholfritt Sverige? kan tolkas som att alkohol alltid är okej i sociala sammanhang.

Så man kan både hålla med i principen om måttfullhet och ifrågasätta tonen och normaliseringen i uttalandet.

Vad bra att du tycker ett måttfullt drickande är ok på jul. 
  • Anonym (Jul igen)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 15:50:10 följande:
    Därför att vi är många som anser att drickandet vid jul är ett problem och barnen ska ha roligt.

Beklagar att du rör dig i kretsar där alkohol är ett problem. Kanske leta nya vänner? 

Lyckligtvis har jag och mina närmaste inga alkoholproblem så vi tar våra sedvanliga glas med julöl, mumma och glögg till jul. 

• Anonym (Vit jul)

Julmust finns. Räcker inte det?

• Anonym (Jul igen)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 19:10:30 följande:

Julmust finns. Räcker inte det?

Prickig korv och Kalles finns. Räcker inte det? Måste man ha julskinka och gravad lax? 
  • Anonym (Vit jul)
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-16 19:10:09 följande:

Beklagar att du rör dig i kretsar där alkohol är ett problem. Kanske leta nya vänner? 

Lyckligtvis har jag och mina närmaste inga alkoholproblem så vi tar våra sedvanliga glas med julöl, mumma och glögg till jul. 

Åh vilken hjälteinsats, beklagar andras problem och ger råd om vänskapskretsar som dessvärre är helt fel. Men tack för tipset, men vi klarar våra julglas med mumma, glögg och vanlig hederlig julmust och har varken tråkigt eller problem med alkohol. 
  • Anonym (Vit jul)
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-16 19:13:31 följande:
    Prickig korv och Kalles finns. Räcker inte det? Måste man ha julskinka och gravad lax? 
    Kränkt att någon ifrågasätter ditt drickande?
  • Anonym (Vit jul)
    Klippan89 skrev 2025-11-16 15:43:41 följande:

Spyr snart på "vit jul" och "barnens". 

Tråkigt att du mår illa.
  • Anonym (Jul igen)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 19:15:27 följande:
    Kränkt att någon ifrågasätter ditt drickande?
    Nej. Kränkt att någon ifrågasatt ditt ätande?
  • Anonym (Vit jul)
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-16 19:18:28 följande:
    Nej. Kränkt att någon ifrågasatt ditt ätande?
    Inte alls, då jag inte nämnt något om mitt ätande.
Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?