• Anonym (Vit jul)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

• Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?
  • Anonym (Lady)

Tänker du att vi som inte har några småbarn inte heller får ta ett glas glögg?

• Anonym (Vit jul)
    Anonym (Lady) skrev 2025-11-16 15:30:40 följande:

Tänker du att vi som inte har några småbarn inte heller får ta ett glas glögg?

Självklart ska vuxna få ta ett glas glögg, men julen är framförallt riktad till att barnen (de som har) ska få stå i centrum.
  • Anonym (O)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 15:27:54 följande:
    Vit jul för barnens skull, snälla? Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

Nej. Jag håller i stort sett inte med om något av det du skriver. Jag håller inte med om din beskrivning av julen, då den är exakt allas. Och jag firar jul med människor som kan hantera alkohol. Om det inte vore så skulle jag kunna ha en vit jul, men eftersom vår alkoholkonsumtion absolut inte skadar NÅGON så kommer den se ut som vanligt. 

Men det känns som en tradition med såna här trådar i sig. :D
  • Anonym (Glubbel)

"Barnen" har aldrig haft obehag av att vi tar en juldrink/ glögg, 1-2 öl till julmaten över flera timmar och sen avec med kakbordet. Vi har frågat sen de var små och de bad oss sluta fråga i höjd med högstadiet för det var inget problem sa de.

De har fortsatt fira nyår och midsommar med oss även efter 18 för att de tycker vi har det mysigt och avslappnat.

Kusinerna är nu 21 och skålar gärna med oss på jul, men vi väljer också rätt ofta alkoholfri öl eller annan dryck.

För att man fritt får välja vad man vill ha att dricka i vårt hem när man är myndig, både på jul och annars.

• Anonym (Skål)
    Anonym (O) skrev 2025-11-16 15:34:13 följande:
    Nej. Jag håller i stort sett inte med om något av det du skriver. Jag håller inte med om din beskrivning av julen, då den är exakt allas. Och jag firar jul med människor som kan hantera alkohol. Om det inte vore så skulle jag kunna ha en vit jul, men eftersom vår alkoholkonsumtion absolut inte skadar NÅGON så kommer den se ut som vanligt. 

Skål på det  Skål
  • Anonym (kristen)

Jaha ok, jag trodde vi firade jul för att Jesus föddes. Eller nej jag vet, de flesta är bara intresserade av konsumtion och materiella ting nuförtiden. Glömde det för en sekund.  

I övrigt håller jag med om att julen, liksom alla högtider, bör hållas så pass nyktert att barn inte far illa eller behöver anpassa sig till föräldrarnas berusade beteende. 

• Anonym (Tea)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 15:27:54 följande:
    Vit jul för barnens skull, snälla? Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Well...

Barnen har en stor plats i julen, absolut. Men jag är trött på att julen enbart "ska" tillhöra barnen, julen är till för alla som vill fira den tycker jag. Vuxna får också glädje av traditionerna, maten, gemenskapen och god glögg. Vuxna har också rätt att njuta. De flesta kan trots allt dricka inom rimliga gränser.
  • Anonym (Jul igen!)
    En tradition lika viktig som glöggen.
  • Anonym (Vit jul)

Jag förstår absolut att du vill njuta av julen med vuxna runt dig och att alkoholkonsumtionen inte direkt skadar någon, det är helt rimligt. Poängen jag försöker göra är mer att julen är dagen då barnen får stå i centrum, inte att vuxna måste avstå från sina traditioner.

Barnen får julen på riktigt genom allt det som vuxna ofta tar för givet, dvs spänningen med att öppna paket, glädjen över pynt och ljus, Kalle, tomten och all förväntan som byggs upp. För dem är det en magisk tid som inte behöver vin eller sprit för att vara fantastisk, utan deras upplevelse är helt unik och deras egen högtid där de får bli sedda och stå i centrum.

Så man kan både ha vuxna som dricker och njuter, och samtidigt komma ihåg att julen först och främst är deras tid. Det handlar alltså inte om att ?förbjuda? något, utan om att se till att barnens magi faktiskt får finnas i centrum.

• Klippan89

Spyr snart på "vit jul" och "barnens". Vilket jävla tjat. De barn som far illa av drickande vuxna gör det året runt, inte enbart på julen. Och sedan är julen för alla som vill fira den.

Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?