• Anonym (Vit jul)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

• Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?
  • Anonym (Vit jul)
    Tecum skrev 2025-11-16 19:46:07 följande:
    Nej för de allra flesta normala människor är det inte alls svårt, och ännu lättare är det när barn är närvarande!

Kan bara beklaga att din familj och dina bekanta inte klarar att dricka måttfullt.
    Mhm för man måste själv ha problem för att tycka att barn förtjänar en vit jul?

Jag vet inte men en halv miljon barn är väldigt mycket oavsett vad ?de allra flesta normala? gör eller inte gör.

https://press.maskrosbarn.org/posts/pressreleases/en-halv-miljon-barn-riskerar-att-fara-illa-un
  • Anonym (Vit jul)

Detta var känsligt för många märker jag Skrattande

• Anonym (Vit jul)

Fina slutsatser som dras att jag och min familj/släkt skulle ha alkhololproblem. Haha ni kan inte ha mer fel. Vi dricker inte alkohol pga vi inte tycker om det. Men detta var en väldigt känslig punkt haha.

• Anonym (Vit jul)

? Rohani poängterar att det finns vuxna som kan dricka lagom och begränsat, men tycker ändå att föräldrar ska fundera över signaler som skickas. 
    ? Självklart finns det många som kan dricka med måtta. Problemet är bara det att när vi överlåter den subjektiva bedömningen av vad måtta innebär till varje enskild individ, så riskerar vi att hamna där vi är i dag med över 380 000 barn som lever i hushåll där minst en förälder har ett riskbruk. Även om de flesta vuxna förhoppningsvis kan dricka med måtta, så signalerar vi indirekt, genom att konsumera alkohol framför barnen, att vi inte väljer dem i första hand.?

• Anonym (Glubbel)
    Aniiee skrev 2025-11-16 19:34:43 följande:

Som barn till en alkoholist som talat med dussintals om inte fler andra barn till alkoholister säger jag som jag brukar säga. 

Julen är sällan värst. På julen finns väldigt ofta andra runt omkring, som dricker på olika nivåer, inklusive inte alls. Det som är värst är torsdagen i Mars, när man är på väg hem från skolan och inte vet om och hur mycket ens alkoförälder har drukigt, vilket humör de är på, om det finns mat hemma, om de är hemma, om de kommer hem.. Vid liv. 

Exakt. Det var inte jul någon av de fyra gånger som en av mina vänner fick ringa ambulans för att rädda sin förgiftade alkoholistmamma.
  • Anonym (?)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 20:02:12 följande:

? Rohani poängterar att det finns vuxna som kan dricka lagom och begränsat, men tycker ändå att föräldrar ska fundera över signaler som skickas. 
    ? Självklart finns det många som kan dricka med måtta. Problemet är bara det att när vi överlåter den subjektiva bedömningen av vad måtta innebär till varje enskild individ, så riskerar vi att hamna där vi är i dag med över 380 000 barn som lever i hushåll där minst en förälder har ett riskbruk. Även om de flesta vuxna förhoppningsvis kan dricka med måtta, så signalerar vi indirekt, genom att konsumera alkohol framför barnen, att vi inte väljer dem i första hand.?

Och vad spelar det då för roll om vi avstår en dag när vi fortsätter dricker måttligt vid andra tillfällen?

Prìncipen att dricka måttlig har du tidigare accepterat eller hur
  • Anonym (?)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 15:50:10 följande:
    Därför att vi är många som anser att drickandet vid jul är ett problem och barnen ska ha roligt.
    Är det här någon kampanj organiserad eller påhejad av nykterhetsrörelsen?
  • Anonym (Helan går)
    Anonym (?) skrev 2025-11-16 21:12:02 följande:
    Är det här någon kampanj organiserad eller påhejad av nykterhetsrörelsen?
    TS framstår som helt rabiat och dömer alla andra efter sin egen måttstock.
    Självklart ska ingen jul luta i fylleslag - dock inte bara för barnens skull utan även för övrig släkt och man/fru/partner.
    Jag finner TS inställning jävligt stelbent. 
    Tyvärr är alkohol ett större problem än bara julafton.
    De flesta kan hantera alkohol på jul och de som inte kan det har nog problem året runt!
    I mina förhållanden har vi haft vin och öl till maten och även en eller ett par höjdhoppare till julbordet och någon whiskey till kvällen.
    Barnen har fått ta sin plats bland oss andra och fått njuta av sina paket, god mat och umgänge med släktingar.
    Trots alkohol har det aldrig någonsin fattats dem något och  båda barnen vill ha jul såsom den alltid varit.
    Mina barn är trygga och ansvarsfulla unga vuxna och jag har ett tre dagar gammalt barn-barn - är dina barn trygga med din inställning?
  • Anonym (Helan går)
    Anonym (Glubbel) skrev 2025-11-16 20:22:40 följande:
    Exakt. Det var inte jul någon av de fyra gånger som en av mina vänner fick ringa ambulans för att rädda sin förgiftade alkoholistmamma.
    Men nu kan man ju inte utgå från att alkoholist och hämtning med ambulans är norm.
    Spannet går ju mellan alkoholister och blandmissbrukare och absolutister med bara vatten i glasen - vi s.k "normala" som klarar av lite alkohol och ge våra barn en normal uppväxt där de blir sedda och får kärlek är brett.
    Skulle tro att TS har haft en uppväxt i endera änden av skalen.
  • molly50
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 19:34:12 följande:
    Julen handlar faktiskt om barnen, och allt snack om att ?spydigt? ifrågasätta det blir mest vuxendramatik. Lite perspektiv, tack.
    Julen handlar inte bara om barnen. Det är allas högtid.
    Och så länge man kan dricka med måtta och inte blir full så tror jag inte att barnen påverkas negativt.
    Och för de barn som har vuxna omkring sig som har alkoholproblem resten av året så spelar nog inte en alkoholfri julafton någon roll.
Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?