• Anonym (Vit jul)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

• Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?
  • Anonym (Gråtomten)

Jag har nog aldrig upplevt en vit jul men har heller aldrig firat jul med någon som varit märkbart alkoholpåverkad, varken som barn eller nu som vuxen. Att ta en öl till julbordet skapar inga trauman. Eller lite glögg på kvällen. Det problematiska är ju om någon dricker sig berusad. 

Men en jul utan berusade vuxna, det önskar jag alla barn! 

• Anonym (Ja du)

Tror inte vi kan bestämma om det ska bli en vit jul eller inte. Vi bestämmer inte över vädret. 

• Anonym (Gråtomten)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 19:57:34 följande:

Detta var känsligt för många märker jag Skrattande

Inte det minsta känsligt. Jag dricker ytterst sällan alkohol och min man är helnykterist. Men jag tycker att det är fånigt av dig att tycka att tex mina gamla föräldrar inte skulle få dela en öl till julmaten. Mina barn skiter fullständigt i det, kan jag lova. Tvärtom ser och lär de sig hur man kan dricka alkohol på en rimlig nivå. 
  • Anonym (Gråtomten)
    Anonym (Helan går) skrev 2025-11-16 21:40:25 följande:
    TS framstår som helt rabiat och dömer alla andra efter sin egen måttstock.
    Självklart ska ingen jul luta i fylleslag - dock inte bara för barnens skull utan även för övrig släkt och man/fru/partner.
    Jag finner TS inställning jävligt stelbent. 
    Tyvärr är alkohol ett större problem än bara julafton.
    De flesta kan hantera alkohol på jul och de som inte kan det har nog problem året runt!
    I mina förhållanden har vi haft vin och öl till maten och även en eller ett par höjdhoppare till julbordet och någon whiskey till kvällen.
    Barnen har fått ta sin plats bland oss andra och fått njuta av sina paket, god mat och umgänge med släktingar.
    Trots alkohol har det aldrig någonsin fattats dem något och  båda barnen vill ha jul såsom den alltid varit.
    Mina barn är trygga och ansvarsfulla unga vuxna och jag har ett tre dagar gammalt barn-barn - är dina barn trygga med din inställning?
    Det här är en relevant fråga. Eftersom vi inte dricker alkohol hemma blev mina barn oroliga de första gångerna de förstod att släktingar vi besökte drack öl och vin. De trodde att farmor skulle bli full, som fulla människor de sett på stan. Men måttligt drickande har gjort att de nu inte ser alkohol som varken något livsfarligt eller spännande. Det är bara något äckligt som släktingar vill ha när det är lite festligt.    
  • Anonym (Helan går)
    Anonym (Gråtomten) skrev 2025-11-16 22:31:59 följande:
    Det här är en relevant fråga. Eftersom vi inte dricker alkohol hemma blev mina barn oroliga de första gångerna de förstod att släktingar vi besökte drack öl och vin. De trodde att farmor skulle bli full, som fulla människor de sett på stan. Men måttligt drickande har gjort att de nu inte ser alkohol som varken något livsfarligt eller spännande. Det är bara något äckligt som släktingar vill ha när det är lite festligt.    
    Ööhh, köper grundprincipen men - vad skulle vara "äckligt"?
    Det är inte äckligt att dricka alkohol per definition utan kanske mer hur man bär sig åt vid intaget.
    I min /mina familjer har vi både haft och inte haft nubbe till bordet. Däremot har både vin och öl funnits till alla över 18. Valfritt"
    Mina barn, idag 30 och 20 har helt klart åsikter om jul hemma men, det rör gran, var vissa tomtar ska stå och vilka jlus som ska finnas.
    De har också önskemål om olika favoriträtter.
    Alkohol har alltid funnits men aldrig varit ett problem.
    Ansvarig förälder klarar att klara både jul -att vara förälder och alkohol.
    Mina barn är uppväxta med jul (och alkohol) och jag har föreslagit ändringar men -NEJ - allt ska vara som vanligt, haha
    Julmat, avstå Kalle och all annan skit. Spela spel käka nattamacka och somna gott
    Egentligen blir jag in i helvete irriterad över de som vill styra över andra!!
  • Tukt

Annars kan man ju avskaffa julen. Är ju också en möjlighet.

• Anonym (Helan går)
    Tukt skrev 2025-11-16 22:54:47 följande:

Annars kan man ju avskaffa julen. Är ju också en möjlighet.

Helt enig - julen som många andra högtider är ju förknippad med en massa förväntningar. Kolla bara TS inställning 
    Jag har haft turen att träffa en kvinna som har samma inställning som jag.
    Vi skiter i julen som högtid. Men vi lägger tid på varandra och våra nära. Vi lagar mat till alla och har "julbord" på två olika håll. Alla deltar, eller inte på sina villkor.
    Allt är så avslappnat.
    I år har vi fått ett barnbarn men föräldrarna bestämmer och sin egen väg med sitt barn.
    Tycker det är ett friskhetstecken, de ska fan inte anpassa sig efter oss!!
  • Anonym (Gråtomten)
    Anonym (Helan går) skrev 2025-11-16 22:49:16 följande:
    Ööhh, köper grundprincipen men - vad skulle vara "äckligt"?
    Det är inte äckligt att dricka alkohol per definition utan kanske mer hur man bär sig åt vid intaget.
    I min /mina familjer har vi både haft och inte haft nubbe till bordet. Däremot har både vin och öl funnits till alla över 18. Valfritt"
    Mina barn, idag 30 och 20 har helt klart åsikter om jul hemma men, det rör gran, var vissa tomtar ska stå och vilka jlus som ska finnas.
    De har också önskemål om olika favoriträtter.
    Alkohol har alltid funnits men aldrig varit ett problem.
    Ansvarig förälder klarar att klara både jul -att vara förälder och alkohol.
    Mina barn är uppväxta med jul (och alkohol) och jag har föreslagit ändringar men -NEJ - allt ska vara som vanligt, haha
    Julmat, avstå Kalle och all annan skit. Spela spel käka nattamacka och somna gott
    Egentligen blir jag in i helvete irriterad över de som vill styra över andra!!

Vad som är äckligt? Öl och vin tex. Barnen tycker att det smakar skit. 

• Anonym (?)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 15:27:54 följande:
    Vit jul för barnens skull, snälla? Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

Vill du ge barn en bättre jul?  Inrikt dig då på de 15% som har föräldra med missbruksproblem. Det är där det inte finns pengar till julklappar, blir fylla och bråk på julafton mm.  Inte hos den stora majoriteten som både kan fira en bra jul för alla inblandade och dricka med måtta.

Kontakta socialtjänsten, anmäl dig som jourfamilj. Kontakta kyrkan, de vet var det finns problem.  Bjud hem barn och nykter förälder till en fin jul. Ring kvinnojouren och hör efter hur du ska hjälpa på jul.  Ställ upp och bidra till de alternativa jular som ordnas.

Att säga till de som haft bra jular under många år hur de ska göra är bara bortkastat.

Ungefär lika bortkastat som om jag skulle be dig ta en sup och slappna av. 
  • Anonym (Gråben)
    Anonym (kristen) skrev 2025-11-16 15:38:04 följande:

Jaha ok, jag trodde vi firade jul för att Jesus föddes. Eller nej jag vet, de flesta är bara intresserade av konsumtion och materiella ting nuförtiden. Glömde det för en sekund.  

I övrigt håller jag med om att julen, liksom alla högtider, bör hållas så pass nyktert att barn inte far illa eller behöver anpassa sig till föräldrarnas berusade beteende. 

Du låter lite bitter?

Lite svårt att acceptera att utvecklingen har bättre förstånd än att hålla fast vid en 2000-årig skröna? Numera firas högtider av tradition, inte religion.
Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?