• Anonym (Vit jul)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

• Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?
  • Anonym (Vit jul)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-18 16:02:11 följande:
    Oavsett vilket är det ju inte lämpligt att dricka sig full på årets viktigaste familjehögtid. 
    Exakt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-19 08:01:02 följande:
    Exakt.
    Hur mycket är ok att dricka på jul?
  • Anonym (Helan går)
    Anonym (?) skrev 2025-11-19 08:02:08 följande:
    Hur långt är ett snöre?
    Mängden dricka för att skilja succè från fiasko är högst individuell.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (?) skrev 2025-11-19 08:02:08 följande:

Jag tycker personligen , att man , på julafton, då dricker man inte mer än att det inte märks, dvs så att man inte blir onykter. För mig är det tex en halv julöl, 25 cl och ett litet glas vinglögg. Min man kan dricka en hel julöl, utan att det märks. 

Men det är klart att man ändå är onykter, definitionsmässigt, man kan ju tex inte köra bil. 

Jag hade inte druckit ens denna mängd på julafton om jag varit ansvarig för ett litet barn. Men mina barn är i tjugoårsåldern. 

• TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2025-11-19 05:51:14 följande:

Såklart julen ska vara vit, inte i rasistisk mening utan vädermässigt... massor av snö. TomteSkrattande

Inställningen att julen är barnens högtid ger jag inte mycket för, det finns absolut ingenting som talar för det. Julmatstraditionen (exempelvis) och kulinariska upplevelser överlag är något som främst gläder vuxna.
    Det är väl främst klapparna, godiset och vissa tv-program som barnen uppskattar. Julen är mer än det.

Jag är uppväxt i en familj där högtider aldrig har firats utan alkohol, med undantag för rena barnkalas. Jag har inte haft något ont av det, för att vuxna i min närhet har kunnat hantera det bra (vilket också är en bra lärdom för barn).

Julaftons julbord är ett av få tillfällen på året då jag gärna tar en eller några snapsar till maten. Öl är den enda tänkbara drycken till julmaten för mig och glöggen utan alkohol är på tok för söt. Skål

Alkoholfria jular firas utan mig, för jag vill som vuxen (som lämnat julklappsstadiet) också få njuta fullt ut av julen.

Vad det gäller alkoholvanor så tycker jag det är viktigare att hålla sig nykter mellan firade högtider och helger, både för sig själv, andra vuxna och barn.

Tål du denna alkohol eller blir du påtagligt onykter ? 

• Anonym (X)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-19 08:01:02 följande:
    Exakt.
    Nej, men vem har öht förespråkat det?

I stabila familjer får barnen en fin jul oavsett ett måttligt alkoholintag hos vuxna.
    I familjer med problem blir inte allt rosenskimrande av att de vuxna läser ditt inlägg här.
  • Anonym (Vit jul)
    Anonym (X) skrev 2025-11-19 11:43:48 följande:
    Nej, men vem har öht förespråkat det?

I stabila familjer får barnen en fin jul oavsett ett måttligt alkoholintag hos vuxna.
    I familjer med problem blir inte allt rosenskimrande av att de vuxna läser ditt inlägg här.
    Tänk efter.
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-19 10:51:01 följande:

Tål du denna alkohol eller blir du påtagligt onykter ?  

Oftast tål jag den, men det har hänt att jag blivit påtagligt onykter, då brukar jag lägga mig en stund efteråt. Promenader efter julmaten har blivit ganska vanligt också, då vi oftast har vårt julbord ganska tidigt (lunch typ) och det brukar få en att känna sig lite fräschare och piggare.
  • Tom Araya

En jul som till 100 % är för barnens skull borde då bara innehålla det som barnen gillar och då kommer ju inga andra vuxna än barnens föräldrar.

Då kan vi vuxna utan minderåriga barn fira jul själva med allt som vi gillar och vi slipper att köpa julklappar till vänners och syskons barn och ev barnbarn.

TomteSkålSkrattande

• Anonym (X)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-19 12:58:45 följande:
    Tänk efter.
    Förklara vad du menar.
Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?