• Anonym (Trött på snålhet)

Jag är så trött på snålheten!

Med åren har min man, barnens pappa, blivit allt snålare. Han anklagar mig regelbundet för att bara vilja köpa nytt och kommer med den ena hemsnickrade lösningen efter den andra.

Den här gången vägrar han köpa nya skridskor till ena barnet. De som finns är nästan tre centimeter för stora, men det tänkte maken lösa genom att trycka in fetvadd i tårna, tillsammans med tjocka sulor och två par sockor. Det går bra, menar han. Ett par begagnade skridskor i rätt storlek kostar en hundring ungefär. Vi har absolut råd. Vi har råd att köpa nya dyra skridskor varje år om vi vill. Ändå ska han dividera kring varje kostnad. Till saken hör också att vi sålt de urvuxna för samma pris som ett par begagnade kostar, så det går plus minus noll.

Han får de här låsningarna ibland kring saker, som jag tycker är viktiga. Jag tycker att det är viktigt att barnen har sköna skridskor i rätt storlek, för annars är det inte kul att åka. Kring saker min man tycker är viktigt, kan han spendera pengar. 600 spänn på en flaska vin en fredag? Inga problem. Ett par strumpor för 200 spänn paret? Lugnt, de är ju sköna. 

Jag kan så klart köpa skridskor bakom ryggen på honom, men då blir det sura miner och bråk. Istället går det nästan alltid till så att han provar sina lösningar, det fungerar inte, i det här fallet kommer barnen att gnälla och så får jag köpa passande.

hur når man fram?

• Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Trött på snålhet) skrev 2025-11-23 10:24:41 följande:
    Jag frågar inte om lov. Han provade på eget bevåg skridskor på barnen och föreslog lösningen.
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-23 10:19:29 följande:
    Är du rädd för honom? Annars förstår jag inte, det är väl bara att säga till angående hans vin. Fattar han inte? Eller gör han så här för att det fungerar, du finner dig i det? Låt honom sura och bråka, då kan du ta barnen och höra något roligt. Så kan han sitta där med sitt vin medan ni går på bio.
    Jag har inget problem med hans vininköp, så varför ska jag bråka om det? Jag är inte rädd för honom, men det blir så mycket sura miner och passivaggressivt beteende att det inte är värt det.
    Ok, vad vill du med tråden då?

Du är ju ok med ert upplägg, att han köper dyrt till sig själv och ni andra går snåla och det går ut över barnen. Och det tycker du inte gör något, tydligen. Stackars barn, att ha en mamma som inte står upp för dom för hon inte vill/vågar säga till. 
  • Anonym (Lika för lika)
    Anonym (Trött på snålhet) skrev 2025-11-23 10:13:19 följande:

Argumentet är att barnet inte kommer att märka skillnad. Jag tvivlar starkt på detta.  

Skridskorna i fråga har vi dessutom fått GRATIS. Ingen investering som går förlorad. 

Jag hade berättat om hans snålhet som en "rolig anekdot" vid nästa familjemiddag också, om inte hans föräldrar och syskon är av samma typ.

"Tänk, NN är så sparsam att han inte kan lägga en hundring ens på skridskor till Y- det såg för roligt ut när stackars lilla Y skulle försöka åka i helt för stora skridskor med en halv paket fetvadd i tårna. Men är man mannen i huset så får man klart prioritera en flaska vin till sig själv för 600 kr, man kan ju inte slösa pengar på sina barn hur som helst haha..."

Kort sagt, jag hade skammat honom publikt tills han antingen fattar eller vi skiljer oss.
  • Anonym (Mmm)
    Jag frågar inte om lov. Han provade på eget bevåg skridskor på barnen och föreslog lösningen.
    Är du rädd för honom? Annars förstår jag inte, det är väl bara att säga till angående hans vin. Fattar han inte? Eller gör han så här för att det fungerar, du finner dig i det? Låt honom sura och bråka, då kan du ta barnen och höra något roligt. Så kan han sitta där med sitt vin medan ni går på bio.
    Jag har inget problem med hans vininköp, så varför ska jag bråka om det? Jag är inte rädd för honom, men det blir så mycket sura miner och passivaggressivt beteende att det inte är värt det.

Sedan skrev jag inte att du skulle bråka om hans vin, låt honom köpa det och så köper du det du vill, t ex skridskor i rätt storlek till barnen. Men inte ens det tycker du är värt att ta fighten om. 

Då får du fortsätta vara trött på hans snålhet. Du vill ju inte lösa det. 

• Anonym (Lika för lika)
    Du låter alltså hans mansbebiseri diktera hur du agerar. Okej, då var det inget mer, då får ni ju leva så allihop.

Jag hade inte gjort det.
  • Anonym (Kvinna)

Sätt ned foten och säg att du inte tänker diskutera såna små inköp. Kommer säkert att leda till surande i början men låt det bero. Förhoppningsvis så accepterar han läget med tiden, om du är konsekvent.

• Spucks
    Anonym (Trött på snålhet) skrev 2025-11-23 10:19:16 följande:
    Att åka i för stora skridskor gör åkningen instabil. Barnet i fråga håller precis på att lära sig åka ordentligt och att då fladdra omkring i allt för stora skridskor med fetvadd i tårna, borgar inte för en skojig upplevelse. 
    Du har nog missat poängen med mitt svar.
  • Anonym (Trött på snålhet)
    Anonym (Bell) skrev 2025-11-23 10:22:35 följande:
    Då får du välja, en sur man eller ett ledset barn. 
    Det blir ju min lösning till slut ändå, men då har vi lagt tid och pengar på alternativa lösningar som inte funkat. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Spucks skrev 2025-11-23 10:12:12 följande:

Nu ser jag inget problem med 3cm för stora skridskor .... men det verkar ju vara så att han generellt bara vill spendera "onödiga" pengar på sig själv. Jag tycker inte han är snål, men tanke på vad du skriver, utan det låter mer som att han är extrem kontrollerande.

Jag skulke säga att han är extremt egoistisk. En pappa som köper vin för 600 kr men inte vettiga skridskor till sina barn? 
    Han låter kall och egoistisk. 

• Anonym (Moa)

Är detta alltså ett mönster - att han vill snåla och du viker dig till sist? I så fall är det läge att bryta det.

Ju fler gånger du står upp för sig själv desto mer vänjer han sig vid att det inte alltid blir som han vill. Han kommer inte att sluta att gnälla så länge gnället gör att han får bestämma. 

• Anonym (E)
    Anonym (Trött på snålhet) skrev 2025-11-23 10:46:03 följande:
    Det blir ju min lösning till slut ändå, men då har vi lagt tid och pengar på alternativa lösningar som inte funkat. 
    Men skippa dessa alternativa lösningar, gör bara som du vill. Blir han sur så får han väl bli det då. Varför rätta dig efter hans humör? 
Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!