• Anonym (Trött på snålhet)

Jag är så trött på snålheten!

Med åren har min man, barnens pappa, blivit allt snålare. Han anklagar mig regelbundet för att bara vilja köpa nytt och kommer med den ena hemsnickrade lösningen efter den andra.

Den här gången vägrar han köpa nya skridskor till ena barnet. De som finns är nästan tre centimeter för stora, men det tänkte maken lösa genom att trycka in fetvadd i tårna, tillsammans med tjocka sulor och två par sockor. Det går bra, menar han. Ett par begagnade skridskor i rätt storlek kostar en hundring ungefär. Vi har absolut råd. Vi har råd att köpa nya dyra skridskor varje år om vi vill. Ändå ska han dividera kring varje kostnad. Till saken hör också att vi sålt de urvuxna för samma pris som ett par begagnade kostar, så det går plus minus noll.

Han får de här låsningarna ibland kring saker, som jag tycker är viktiga. Jag tycker att det är viktigt att barnen har sköna skridskor i rätt storlek, för annars är det inte kul att åka. Kring saker min man tycker är viktigt, kan han spendera pengar. 600 spänn på en flaska vin en fredag? Inga problem. Ett par strumpor för 200 spänn paret? Lugnt, de är ju sköna. 

Jag kan så klart köpa skridskor bakom ryggen på honom, men då blir det sura miner och bråk. Istället går det nästan alltid till så att han provar sina lösningar, det fungerar inte, i det här fallet kommer barnen att gnälla och så får jag köpa passande.

hur når man fram?

• Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!
  • Spucks
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-23 17:04:35 följande:
    Du har alltså inga andra argument än personangrepp? 
    Ursäkta, men vad förväntar du dig för "argument" om du inte klarar av att läsa det som skrivs och följer en konversation?
    Det är verkligen skrämmande hur utbredd usel läsförståelse är, tom i ett rikt land som Sverige. Fy fan.
  • Anonym (Trött på snålhet)

Här har diskussionen pågått ser jag. Mannen är generellt inte snål, inte mot barnen heller. Det är egentligen snarare så att han hakar upp sig på något jag vill och slåss med näbbar och klor för att hans idé är så mycket bättre. Om jag tycker att en viss inredningssak behöver bytas ut eftersom den är trasig, kan han ägna dagar åt att laga den halvdant och sen hävda att det duger fint. Efter ett tag får vi ändå byta ut det, eftersom lagningen inte höll, eller också han inser att det ser för illa ut. 

Det här är sannolikt ett sånt tillfälle. Det låter ju helt absurt att barnet ska åka med fetvadd i tårna. När barnet ska åka med fritids, kommer de ju undra vad som pågår. Om det räckt med en sula eller ett par tjocka sockar har det varit en sak. Men det här blir ju galet. Skridskorna kommer med stor sannolikhet att passa nästa vinter.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-23 16:52:16 följande:
    Fast du "glömmer" ju att pappan inte vill köpa nya skridskor, för han tycker det är för dyrt i första skedet. Om man inte vill lägga ut 100 kr och sedan förhoppningsvis få tillbaka allt eller en del av det, det är snålt om man har råd med det.
    Extremt snålt och egoistiskt om man har ekonomi för att dricka dyra viner för 600 kr en vanlig helgkväll,.

Vi har alltid köpt det bästa till barnen och sen har vi med glädje druckit ett vin för 100 kr -150 kr på helgen.

Att slösa pengar på sig själv och inte unna sina barn vettiga skridskor det tycker jag är extremt snålt. Om familjen verkligen hade ont om pengar vore det ok, bättre än SMS- lån. Men idag finns fritidsbanker i de flesta kommuner, för dem med dålig ekonomi 

Vi har också gärna köpt och sålt begagnat till barnen, men om vi inte hittat skridskor begagnat  som passat barnens fötter, då har vi köpt nya skridskor. 
  • Anonym (Olle)
    Spucks skrev 2025-11-23 15:20:05 följande:
    Men kan du läsa? Om inte, varför svarar du då? Om du kan läsa, borde du fatta att det handlar om att folk envisas med att mannen är snål, när det i själva verket inte har någonting med snålhet att göra, med tanke på att de kan sälja skorna vidare för samma pris de köpte dem för lite senare.
    Vilka skridskor är det du pratar om?
  • Anonym (m)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-23 17:37:45 följande:
    Extremt snålt och egoistiskt om man har ekonomi för att dricka dyra viner för 600 kr en vanlig helgkväll,.

Vi har alltid köpt det bästa till barnen och sen har vi med glädje druckit ett vin för 100 kr -150 kr på helgen.

Att slösa pengar på sig själv och inte unna sina barn vettiga skridskor det tycker jag är extremt snålt. Om familjen verkligen hade ont om pengar vore det ok, bättre än SMS- lån. Men idag finns fritidsbanker i de flesta kommuner, för dem med dålig ekonomi 

Vi har också gärna köpt och sålt begagnat till barnen, men om vi inte hittat skridskor begagnat  som passat barnens fötter, då har vi köpt nya skridskor. 
    Mannen kanske visst unnar barnen spenderade pengar om det behövs men inte begriper värdet i att ha ett par andra skridskor än de som redan finns. Åker han skridskor själv och uppskattar upplevelsen av att ha ett par välpassande skridskor på fötterna och ett par för stora med fetvadd inte duger åt honom själv så går ditt resonemang ihop. Men om han på riktigt tror det känns går lika bra med dessa för barnet så är det ju inte missunsamhet det handlar om
  • Anonym (Fler val)

Ts, har din man vuxit upp fattigt? Jag har stött på liknande beteenden hos folk som fått mer pengar som vuxna. Kanske han växte upp med alldeles för stora saker som barn pga pengabrist så att det är normalt för honom.

Jag gjorde så att jag sparade liknande saker tills dom passade, såklart.

• Spucks
    Anonym (Olle) skrev 2025-11-23 18:09:33 följande:
    Vilka skridskor är det du pratar om?
    Lär dig läsa eller håll tyst!
  • Anonym (Olle)
    Spucks skrev 2025-11-23 18:29:47 följande:
    Nu får du sluta med dina påhopp och skriva istället. Använd ord.
  • Anonym (Olle)
    Spucks skrev 2025-11-23 18:29:47 följande:
    Citera var TS skrivit om de skridskor du säger de ska sälja och förklara hur ditt argument passar in till hur det knte är snålt att barnet ska ha för stora skridskor nu.
  • Spucks
    Anonym (Olle) skrev 2025-11-23 18:35:32 följande:
    Nu får du sluta med dina påhopp och skriva istället. Använd ord.
    Anonym (Olle) skrev 2025-11-23 18:37:39 följande:
    Citera var TS skrivit om de skridskor du säger de ska sälja och förklara hur ditt argument passar in till hur det knte är snålt att barnet ska ha för stora skridskor nu.
    Man borde verkligen införa läskunnighetstester innan man får skriva något online.
Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!