• Mammatilltvå1234

Hjälp - är min 3 åring autistisk?

Min son, på snart 3 år, ska utredas för autism hos BVC snart. Det är första steget i utredningen, och de ska bestämma om han skickas vidare till BUP. 

Min son har stora utmaningar med språk och sociala interaktioner, han prata inte idag men säger ord och ibland tvåordsmeningar. Min stora fundering är att han inte alls stämmer in på en autismbeskrivning i andra delar i hans personlighet, inga känsloutbrott, inget behov av rutiner, sover bra, äter bra etc. Till historien hör att han hade nedsatt hörsel i ca 8 månader innan vi opererade in rör. 

- Pratar inte, säger ord i vardagen (funktionella ord), men även ord och tvåordsmeningar random. Säger saker han gör, han ber inte som saker så ofta 

- han älskar sång och dans, fyller i sånger och sjunger vissa helt själv 

- leker mest för sig själv, springer runt mycket hemma och gör ljud. Men han även stort intresse för böcker, han leker med klossar, bilar etc. 

- har resurs på förskolan som stöttar honom under dagen med lek och så vidare 

- klär av sig själv (ytterkläder), äter med bestick etc 

- har inga behov av rutiner, sällan ledsen, sover bra, äter allt, gillar beröring 

- bra ögonkontakt. interagerar med vuxna för lek (kittla, jaga etc) 

Vad tror ni det kan vara? Är det ett solklart fall av autism eller kan det vara nått annat? 

tacksam för svar,
    en fundersam mamma 

• Svar på tråden Hjälp - är min 3 åring autistisk?
  • mellie

Det är väl inget solklart fall av autism. Det är ju därför ni ska göra utredningen. Lika bra kan den sena språkutvecklingen ha med problem med hörseln att göra tycker jag. Jag är dock ingen expert på neuropsykiatriska diagnoser, så det är nog bäst att låta experterna reda ut saken. 
    Ta hand om er! En autismdiagnos är ingen dödsdom det heller. Jag tycker att man av idag har mycket större förståelse för olika specialbehov och att vi alla inte är stöpta i samma form än vad man hade när jag växte upp.

• Anonym (..)

Undrar också vilka skälen för resurs på förskolan är? Min son har både autism nivå 2 och mellansvår intellektuell funktionsnedsättning och hade inte rätt till en resurs. Men det kanske skiljer mellan olika kommunen iof.

• Anonym (Pia)

Alltid bäst att prata med en expert. Skulle inte tveka i din situation...

• Anonym (C)
    Mammatilltvå1234 skrev 2025-11-28 13:07:05 följande:
    Hjälp - är min 3 åring autistisk?

Min son, på snart 3 år, ska utredas för autism hos BVC snart. Det är första steget i utredningen, och de ska bestämma om han skickas vidare till BUP. 

Min son har stora utmaningar med språk och sociala interaktioner, han prata inte idag men säger ord och ibland tvåordsmeningar. Min stora fundering är att han inte alls stämmer in på en autismbeskrivning i andra delar i hans personlighet, inga känsloutbrott, inget behov av rutiner, sover bra, äter bra etc. Till historien hör att han hade nedsatt hörsel i ca 8 månader innan vi opererade in rör. 

- Pratar inte, säger ord i vardagen (funktionella ord), men även ord och tvåordsmeningar random. Säger saker han gör, han ber inte som saker så ofta 

- han älskar sång och dans, fyller i sånger och sjunger vissa helt själv 

- leker mest för sig själv, springer runt mycket hemma och gör ljud. Men han även stort intresse för böcker, han leker med klossar, bilar etc. 

- har resurs på förskolan som stöttar honom under dagen med lek och så vidare 

- klär av sig själv (ytterkläder), äter med bestick etc 

- har inga behov av rutiner, sällan ledsen, sover bra, äter allt, gillar beröring 

- bra ögonkontakt. interagerar med vuxna för lek (kittla, jaga etc) 

Vad tror ni det kan vara? Är det ett solklart fall av autism eller kan det vara nått annat? 

tacksam för svar,
    en fundersam mamma 

Ja,  bra med utredning!

Det finns ju fler diagnoser, som språkstörning t.ex. 

Det kan också vara så att man har drag av en diagnos, men inte hela diagnosen.

En diagnos kan också uttrycka sig på olika sätt och man behöver tydligt uppfylla ett visst antal av kriterierna för diagnosen autism. 

Bra att de går till botten med detta för att han kan behöva logopedträning!
  • Anotherone
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-28 13:27:28 följande:

Det kan också vara språkstörning.

Jag tänkte det också. Antingen eller, eller både och.
  • Anonym (Npf)

Låter som mig som treåring. Före jag fyllde 4 pratade jag normalt, det kom naturligt utan några stödåtgärder. Jag har inte autism, däremot ADHD. Vet inte om det finns något samband där. Har ingen annan diagnos heller, som skulle förklara senare språkutveckling. Men bra att det görs utredning tidigt, ifall det behövs logoped.

• Jemp

Är inte tvåordsmeningar att prata?

Jag tänker att han säkerligen har utmaningar, med tanke på resurs och svårt med det sociala. Men du beskriver inte hur dessa yttrar sig, utan punkterna är ju mer där han verkar fungera bra/normativt? 

• Mammatilltvå1234
    Anonym (..) skrev 2025-11-28 14:03:37 följande:

Undrar också vilka skälen för resurs på förskolan är? Min son har både autism nivå 2 och mellansvår intellektuell funktionsnedsättning och hade inte rätt till en resurs. Men det kanske skiljer mellan olika kommunen iof.

Eftersom han är han en språkförsening (som en logoped har har att diagnos på) så bad vi om extra stöd på förskolan för att utveckla hans språk. Det är en resurs som finns där för honom under dagarna, men resursen är inte endast till för honom - utan hon hjälper till med hela gruppen. Hon tar iväg min son i mindre grupp där de kan leka och utveckla språk. Hon hjälper även vid mer komplexa instruktioner och ser till att han följer gruppen. 

Helt ärligt tror jag vi hade tur med den resursen, de hade inget annat barn på förskolan som behövde resurs vid det tillfälle. 

• Mammatilltvå1234
    Jemp skrev 2025-11-28 16:35:46 följande:

Är inte tvåordsmeningar att prata?

Jag tänker att han säkerligen har utmaningar, med tanke på resurs och svårt med det sociala. Men du beskriver inte hur dessa yttrar sig, utan punkterna är ju mer där han verkar fungera bra/normativt? 

Han säger tvåordsmeningar ibland, men inte konsekven. Vi Kan inte hålla ett samtal med honom. 

Han han som sagt inte föra samtal, och har svårt att hänga med i aktiviteter och instruktioner .Vill helst leka själv och göra sin egen grej. 

• Jimmy75

Tänker att det ändå är positivt att de är uppmärksamma. Alltid extra svårt när det finns tecken på olika typer av svårigheter som många gånger kan överlappa varandra. Det omvända vore betydligt värre kan jag säga. Finns tyvärr alltför många barn som diagnosticeras efter att de varit hemma från skolan i princip hela högstadiet på grund av ångestproblematik och andra saker de inte själva kan sätta ord på. När de äntligen kommer fram i de långa vårdköerna visar det sig att de har autism, som inte hade behövt få så stora konsekvenser om det hade upptäckts tidigare.

Det är som du säger inget solklart i det du beskriver. Sen språkutveckling kan absolut förklaras till dels av en hörselnedsättning. Samtidigt finns det andra markörer som är vanliga vid autism och som inte kan förklaras av en hörselnedsättning. Se det som positivt att de kollar på vad det kan handla om 🙂

• Lönnsirap

Nä, din 3 åring är inte autistisk, eftersom det numera är så att man har sina diagnoser, inte att man är dem. 
    Har man svårighet med socialt samspel så kan det ju vara så att man har just en av de diagnoser som har det som kriterium, men man gör ju utredning för att faktiskt observera hur en person fungerar för att ge rätt stöd framöver. Så att man inte behöver hantera bli sjukligt stressad på grund av dålig anpassning till ens behov.

Jag har ingen aning om exakt hur vården tänker om språkstörning, men jag gissar att det är oerhört viktigt att också titta på autism som diagnos, utifrån att det ju väldigt naturligt blir problem med kommunikation och socialt samspel... Som ju också kan bero på autism. Och stödet bör nog också se lite olika ut längs fram.

Jag håller tummarna för att ni i utredningen inte bara fokuserar på diagnoserna, utan på beskrivningen kring vad det barn klarar bra, och vad som verkar svårare. Det är ju utredningens syfte, att just veta mer och faktiskt tidigt då diagnoser som kan vara viktiga att få för rätt stöd.

Så barnet varken är eller blir autistisk, utan kommer ju förbli sig själv oavsett. Däremot får hen ju en förtydligande efter utredningen, om eventuell autism, tydliggörande om den redan satta diagnosen, eller nya frågor till framtiden. 

• Anonym (Juli)

Jag kan ge dig lite att jämföra med.

Min dotter lekte inte med andra barn i den åldern och behövde i 4-5-årsåldern stöd för att komma in i lek med andra. Efter det gick det bra. Hon har adhd och drag av autism. 

Min man pratade i princip inte alls förrän treårsåldern, men sen ramlade det på i en väldig fart och han är idag språkintresserad med större ordförråd än genomsnittet. Ingen npf-diagnos. 

Jsg tycker inte heller att det du beskriver låter som solklar autism. Språkstörning i kombination med försenad utveckling pga hörselproblemen kanske? Omöjligt att säga så här. Vår erfarenhet av npf-utredning på bup är väldigt positiv. Och oavsett vad utredningen visar är er fina lilla son den han är! Inget förändras ju av att barnet får en diagnos mer än att man kan få rätt till hjälp, och det är ju bara bra. :) 

Svar på tråden Hjälp - är min 3 åring autistisk?