Hjälp - är min 3 åring autistisk?
Min son, på snart 3 år, ska utredas för autism hos BVC snart. Det är första steget i utredningen, och de ska bestämma om han skickas vidare till BUP.
Min son har stora utmaningar med språk och sociala interaktioner, han prata inte idag men säger ord och ibland tvåordsmeningar. Min stora fundering är att han inte alls stämmer in på en autismbeskrivning i andra delar i hans personlighet, inga känsloutbrott, inget behov av rutiner, sover bra, äter bra etc. Till historien hör att han hade nedsatt hörsel i ca 8 månader innan vi opererade in rör.
- Pratar inte, säger ord i vardagen (funktionella ord), men även ord och tvåordsmeningar random. Säger saker han gör, han ber inte som saker så ofta
- han älskar sång och dans, fyller i sånger och sjunger vissa helt själv
- leker mest för sig själv, springer runt mycket hemma och gör ljud. Men han även stort intresse för böcker, han leker med klossar, bilar etc.
- har resurs på förskolan som stöttar honom under dagen med lek och så vidare
- klär av sig själv (ytterkläder), äter med bestick etc
- har inga behov av rutiner, sällan ledsen, sover bra, äter allt, gillar beröring
- bra ögonkontakt. interagerar med vuxna för lek (kittla, jaga etc)
Vad tror ni det kan vara? Är det ett solklart fall av autism eller kan det vara nått annat?
tacksam för svar,
en fundersam mamma