• Anonym (TS)

Få i sig protein?

Om man bara klarar äta ganska lite men ändå såklart behöver få i sig protein, vad ska man satsa på för livsmedel?

• Svar på tråden Få i sig protein?
  • Agda90
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 08:22:23 följande:
    Få i sig protein?

Om man bara klarar äta ganska lite men ändå såklart behöver få i sig protein, vad ska man satsa på för livsmedel?

Det finns en väldigt bra sida där man kan söka på vad olika livsmedel innehåller för olika näringsämnen
    matkalkyl.se/
  • Anonym (TS)
    Agda90 skrev 2025-12-02 08:34:01 följande:
    Det finns en väldigt bra sida där man kan söka på vad olika livsmedel innehåller för olika näringsämnen
    matkalkyl.se/
    Toppen, tack för tipset!
  • Anonym (T)

Bsrnmatsburkar, där kan du se ptoteinhslten.

Klarar din mage inte att smälta kött, ägg och ost? I så fall har t.ex. havre protein.

Kombinationen spannmål som t.ex. pasta, havre eller ris tillsammans med välkokta röda linser/skalade kokta mungbönor ger fullvärdigt protein.Röda inser ocj skalde mungbönor är skonsamma mot magen.  Det ger tofu också men det ska man inte äta vaje dag. Kikärtor är relativt lättsmälta också och haricot verts.

• PH76

Proteinshakes, tar inte mer än några sekunder att tillreda och svepa. Billiga kalorier vs. protein.

• MsM84

Ägg innehåller gott om protein och många andra näringsämnen. Bör absolut vara med i din kost om du äter begränsat. Tänk på att du också behöver få i dig näringsämnen osv.

• Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2025-12-02 08:44:16 följande:

Klarar din mage inte att smälta kött, ägg och ost? I så fall har t.ex. havre protein.

Kombinationen spannmål som t.ex. pasta, havre eller ris tillsammans med välkokta röda linser/skalade kokta mungbönor ger fullvärdigt protein.Röda inser ocj skalde mungbönor är skonsamma mot magen.  Det ger tofu också men det ska man inte äta vaje dag. Kikärtor är relativt lättsmälta också och haricot verts.

Tack för tipsen!

Jag klarar äta kött, ägg o.s.v. Men får i mig väldigt lite. Äter en del keso då det är ganska lätt att få i mig trots att jag har noll aptit. 
  • Anonym (..)

Blötlägga minst ett dygn skulle jag istället säga, och gärna byta vattnet emellan, varför välkokta? Man kan väl äta dem groddade också utan behöva koka alls

Varför ska man inte äta tofu vare dag?

Anonym (T) skrev 2025-12-02 08:44:16 följande:

• Anonym (..)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 09:14:01 följande:
    Tack för tipsen!

Jag klarar äta kött, ägg o.s.v. Men får i mig väldigt lite. Äter en del keso då det är ganska lätt att få i mig trots att jag har noll aptit. 
    Vill du berätta vikt, längd, ålder, kön?
  • Anonym (TS)
    Anonym (..) skrev 2025-12-02 10:13:27 följande:
    Vill du berätta vikt, längd, ålder, kön?
    Jag är överviktig så behöver gå ner i vikt, men vill ju få i mig näringsämnen, protein o.s.v så att jag inte blir sjuk.

Är kvinna, 42 år, 173 cm och 85kg.
  • Anonym (TS)
    MsM84 skrev 2025-12-02 09:10:07 följande:

Ägg innehåller gott om protein och många andra näringsämnen. Bör absolut vara med i din kost om du äter begränsat. Tänk på att du också behöver få i dig näringsämnen osv.

Tack, ska försöka få i mig ägg. Borde vara ganska enkelt med ett ägg iallafall. 
Svar på tråden Få i sig protein?