• Anonym (TS)

Få i sig protein?

Om man bara klarar äta ganska lite men ändå såklart behöver få i sig protein, vad ska man satsa på för livsmedel?

• Svar på tråden Få i sig protein?
  • Anonym (..)
    Anonym (Ana) skrev 2025-12-02 15:40:56 följande:
    .
    Anonym (..) skrev 2025-12-02 10:12:38 följande:

Blötlägga minst ett dygn skulle jag istället säga

Det där är dock en missuppfattning - till skillnad fr många andra baljväxter behöver/ska linser inte blötläggas. 
    Det är ingen missuppfattning att jag märker skillnad på magen och får inga gaser om jag blötlägger minst ett dygn.
  • Anonym (T)

Det finns ju sk. Måltidsersättning att köpa på apoteket om man är rädd att inte få i sig det som man behöver. Man känner sig inte lika mätt om man intar mat i form av vätska.

Men i längden måste du ju komma igång med maten. Precis som Klyban skrev så kan en lättsmält kost med lite välkokta grönsaker och lite vitt ris vara skonsamt för magen. 

När man har fastat, som du ofrivilligt gjort, ska man börja med osötad yoghurt med lite kanel/kardemumma och spä den med lite vatten. Sedan efter en dag, kommer grönsakerna och riset (flera mål) och mer yoghurt som mellanmål. Man mjukstartar magen.

Eftersom något har hakat upp sig med att komma igång och äta tror jag att det skulle bara bra om du gick till en läkare eller dietist.

Bra att du äter frukt! Kiwi och apelsin är nog mer lättsmält, men det klart att äpplen är jättenyttiga! Juice mättar mindre än fasta frukter. Normalt är ju vanlig frukt bättre, men nu gäller det för dig att få i dig nyttigheter. 

För så här lite som du äter nu drar bara ner förbränningen ännu mer och kroppen gör inte av med kalorier alls.

Bättre att äta normalt men klokt och röra sig hyggligt mycket. Håller igång förbränningen bättre.

• klyban
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 18:24:48 följande:
    Jag hade full magsjuka. Kräkningar och dålig mage.
    Jag tänkte på nu då och mina frågor, för din magsjuka vet jag har skett och vad nu den var av.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (T)

Kom att tänka på att magsjukan kan ha rubbat bakterierna i dina tarmar. I såbfall är socker inte så bra för det göder fel bakterier.

Så begränsa dig till enbart en frukt om dagen och var försiktig med juice.

Det är för tarmbakteriernas skull man äter sockerfru yoghurt utspädd med vatten efter en fasta. För att tillföra bakterier. 

• QueerQueen
    Anonym (T) skrev 2025-12-02 19:40:54 följande:

Kom att tänka på att magsjukan kan ha rubbat bakterierna i dina tarmar. I såbfall är socker inte så bra för det göder fel bakterier.

Så begränsa dig till enbart en frukt om dagen och var försiktig med juice.

Det är för tarmbakteriernas skull man äter sockerfru yoghurt utspädd med vatten efter en fasta. För att tillföra bakterier. 

Jag vet inte - men TS verkar ganska osammanhängande i sina svar. Först vill TS ha råd om vilka proteinkällor som är bra att äta, sedan verkar det som hen både vill gå ner i vikt och samtidigt handlar det om någon magsjuka? Det låter minst sagt som svammel. Därför jag blev lite misstänksam förut, för det låter inte sunt och därav att jag nämnde ED. Kan dock ha fel men ja.
  • Anonym (TS)
    QueerQueen skrev 2025-12-02 19:50:03 följande:
    Jag vet inte - men TS verkar ganska osammanhängande i sina svar. Först vill TS ha råd om vilka proteinkällor som är bra att äta, sedan verkar det som hen både vill gå ner i vikt och samtidigt handlar det om någon magsjuka? Det låter minst sagt som svammel. Därför jag blev lite misstänksam förut, för det låter inte sunt och därav att jag nämnde ED. Kan dock ha fel men ja.
    Ursäkta? "Minst sagt som svammel"? Jag blev magsjuk och efter det har det varit såhär och nu ville jag ha tips på vad jag skulle äta för att inte bli/må dåligt.

Men ja, jag vill gärna gå ner i vikt också. 

Vad är det som är så mycket svammel för dig?
  • Anonym (TS)
    klyban skrev 2025-12-02 19:12:07 följande:
    Jag tänkte på nu då och mina frågor, för din magsjuka vet jag har skett och vad nu den var av.
    Har bara ingen aptit och om jag försöker äta mer än pyttelite så blir jag illamående. Inte dålig i magen och kräks inte.
  • Anonym (C)
    Jag tycker mest att det är du som svamlar, inte TS.

Man kan både vilja gå ner i vikt på lång sikt och samtidigt vara orolig över att magen inte kommer tillbaka på banan efter en magsjuka. Det finns ingen motsättning där.
  • Anonym (TS)
    Anonym (C) skrev 2025-12-02 20:08:20 följande:
    Jag tycker mest att det är du som svamlar, inte TS.

Man kan både vilja gå ner i vikt på lång sikt och samtidigt vara orolig över att magen inte kommer tillbaka på banan efter en magsjuka. Det finns ingen motsättning där.
    Tack!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (f)
    QueerQueen skrev 2025-12-02 22:09:10 följande:

Jag pallar inte citera alla här - men ni med hjärna vet vad jag menar och syftar på. Det är bara att läsa mellan raderna. Oavsett har du fått gott med tips redan, så det är kanske dags att lägga ner nu eller vill du svamla vidare?

Ok att du tror att det är en ätstörning men TS scenario är fullt möjligt så det där med att vara schysst och hålla inne med liknande kommentarer vore fint. 
  • Anonym (Ana)
    QueerQueen skrev 2025-12-02 22:09:10 följande:

Jag pallar inte citera alla här - men ni med hjärna vet vad jag menar och syftar på. Det är bara att läsa mellan raderna. Oavsett har du fått gott med tips redan, så det är kanske dags att lägga ner nu eller vill du svamla vidare?

Alltså ... with all due respect ... precis som nån annan skrev så är du den enda som svamlar här. Och att referera till folk som att vissa "har hjärna" (medan de som säger emot dig inte har det då, får man ju anta) - liksom, wtf? Jag vet heller inte hur du läser när ditt läsande mellan raderna får dig att tro att ts har en ÄS ... När du först nämnde detta tänkte jag "jaha, ännu en människa som har en massa tankar om ätstörningar utan att ha en aning om vad det faktiskt handlar om" och sen säger du att du själv haft en ÄS! Om det verkligen stämmer måste jag säga att dina slutsatser och ditt läsande mellan raderna är högst märkliga.   
  • Anonym (Ana)
    Anonym (f) skrev 2025-12-02 22:48:40 följande:
    Ok att du tror att det är en ätstörning men TS scenario är fullt möjligt så det där med att vara schysst och hålla inne med liknande kommentarer vore fint. 
    Det är dessutom helt befängt att på basis av det ts skriver dra slutsatsen att hon har en ÄS. Så det är inte bara en slutsats man kan hålla tyst om när det finns andra lika troliga scenarior - det är en slutsats som är betydligt mindre trolig än andra scenarior.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 18:23:42 följande:
    Tusen tack för att du tar dig tid att svara.

När det gäller lunchen så har jag pedagogisk lunch och äter med skolelever så jag får äta det som serveras.

Jag mailar dig lite senare, tack!
    Ingen orsak 😊 Och gör så!
  • klyban
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 20:02:08 följande:
    Har bara ingen aptit och om jag försöker äta mer än pyttelite så blir jag illamående. Inte dålig i magen och kräks inte.

Mediciner?

Och har du börjat äta mer anpassat och just för hjälpa magen på traven med lätt mat?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ana)

TS! Jag fick ditt mejl och har svarat på det, men nu när jag skulle komplettera med en grej så är det puts väck - jag hittar varken ditt mejl eller mitt svar 😡 Fick du mitt svar? Om inte, hade du haft möjlighet att skriva igen, så gör jag ett nytt försök ...

• Anonym (Ana)
    Anonym (Ana) skrev 2025-12-06 14:04:58 följande:

TS! Jag fick ditt mejl och har svarat på det, men nu när jag skulle komplettera med en grej så är det puts väck - jag hittar varken ditt mejl eller mitt svar 😡 Fick du mitt svar? Om inte, hade du haft möjlighet att skriva igen, så gör jag ett nytt försök ...

Scratch that - det dök upp igen (teknikens under ...) 😊
Svar på tråden Få i sig protein?