• Anonym (TS)

Få i sig protein?

Om man bara klarar äta ganska lite men ändå såklart behöver få i sig protein, vad ska man satsa på för livsmedel?

• Svar på tråden Få i sig protein?
  • Anonym (TS)
    PH76 skrev 2025-12-02 08:56:45 följande:

Proteinshakes, tar inte mer än några sekunder att tillreda och svepa. Billiga kalorier vs. protein.

Det har jag funderat på. Så även typ viktminskningshaker som Modifast. Jag vill ju som sagt gå ner i vikt, men inte bara förlora massa muskelmassa eller bli sjuk.
  • Anonym (..)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 10:29:17 följande:
    Jag är överviktig så behöver gå ner i vikt, men vill ju få i mig näringsämnen, protein o.s.v så att jag inte blir sjuk.

Är kvinna, 42 år, 173 cm och 85kg.
    Aha, fick för mig att du var underviktig eller på gränsen till

Kanske prova att skriva in vad du får i dig under en dag på tex kostbevakningen.se ? Så får du koll på hur mycket du faktiskt får i dig, fördelning osv, vore intressant för tråden 
  • Anonym (TS)
    Anonym (..) skrev 2025-12-02 10:43:20 följande:
    Aha, fick för mig att du var underviktig eller på gränsen till

Kanske prova att skriva in vad du får i dig under en dag på tex kostbevakningen.se ? Så får du koll på hur mycket du faktiskt får i dig, fördelning osv, vore intressant för tråden 
    Aha! Nä, jag behöver gå ner rätt mycket. Men vill inte bli sjuk av det.

Igår t.ex fick jag I mig en drickyoghurt, ett äpple, 4-5 tuggor pasta med tomat och skinksås, 4 brysselkål och en halv liten burk keso.
  • Anonym (.....)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 10:55:18 följande:
    Aha! Nä, jag behöver gå ner rätt mycket. Men vill inte bli sjuk av det.

Igår t.ex fick jag I mig en drickyoghurt, ett äpple, 4-5 tuggor pasta med tomat och skinksås, 4 brysselkål och en halv liten burk keso.
    Varför åt du inte upp pastan? Om du äter för lite så blir det svårare att gå ner i vikt, har jag hört.

Men prova göra pannkakor med mjöl som har högt proteininnehåll kanske? Byt ut vanligt mjöl mot något alternativ. Finns ju recept på LCHF-pannkakor t.e.x.
    Och så ät bär eller sockerfri sylt med grädde till.

Drick mer vatten generellt, för att minska intag av annat onyttigt som man kan få för sig att äta när man egentligen är törstig.
  • klyban

Vill du få en bestående viktnedgång, så måste du ändra dina vanor i vad du äter/dricker.
    Annars kommer bara vikten tillbaka igen, mest troligtvis.
    Och börja titta på vad man dricker och äter för socker, kan man övertid tappa en hel del kilon under det längre perspektivet.
    Och sen förstå vart socker finns också, där flera vanliga saker går helt bort pga mycket socker.(Vi pratar inte om någon LCHF här.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (TS)
    Anonym (.....) skrev 2025-12-02 11:30:39 följande:
    Varför åt du inte upp pastan? Om du äter för lite så blir det svårare att gå ner i vikt, har jag hört.

Men prova göra pannkakor med mjöl som har högt proteininnehåll kanske? Byt ut vanligt mjöl mot något alternativ. Finns ju recept på LCHF-pannkakor t.e.x.
    Och så ät bär eller sockerfri sylt med grädde till.

Drick mer vatten generellt, för att minska intag av annat onyttigt som man kan få för sig att äta när man egentligen är törstig.
    För att det tar stopp. Jag orkar inte mer. Var magsjuk för några veckor sedan och åt inget på två dygn. Efter det är det såhär. Blir mätt direkt. 
  • Anonym (.....)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 11:45:35 följande:
    För att det tar stopp. Jag orkar inte mer. Var magsjuk för några veckor sedan och åt inget på två dygn. Efter det är det såhär. Blir mätt direkt. 
    Sitter du still mycket? Man känner mer hunger när man rör på sig.
  • klyban
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 11:45:35 följande:

Om det sitter i så länge efter magsjuka med aptitlöshet, så ska du nog fundera på ett läkarbesök och så att det inte är något som är fel.

Sen om magsjuka och efter och känslig mage, så finns det en "diet" man kan köra och där man äter milda saker som är skonsamma för magen.

En klassiker är att börja med är lättrostat bröd med smör och osötad blåbärssoppa.
    Annars är det en del kokt mat med mycket lite kryddor.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (TS)
    Anonym (.....) skrev 2025-12-02 11:53:01 följande:
    Sitter du still mycket? Man känner mer hunger när man rör på sig.
    Ja, på jobbet sitter jag ner 90% av dagen. Och jag borde absolut röra mig mer på fritiden
  • Anonym (TS)
    klyban skrev 2025-12-02 11:54:17 följande:

Om det sitter i så länge efter magsjuka med aptitlöshet, så ska du nog fundera på ett läkarbesök och så att det inte är något som är fel.

Sen om magsjuka och efter och känslig mage, så finns det en "diet" man kan köra och där man äter milda saker som är skonsamma för magen.

En klassiker är att börja med är lättrostat bröd med smör och osötad blåbärssoppa.
    Annars är det en del kokt mat med mycket lite kryddor.

Jag har funderat på det. För det känns som att magsäcken krympt till pytteliten. Och just att jag aldrig är sugen på någonting. Absolut noll aptit. Men kan ibland känna lite hunger i kombination med olust att äta.
Svar på tråden Få i sig protein?