• Facklan

Barn? Han är inte redo.

Jag har vart med min sambo i lite mer än 4år, vi har vart sambos i lite mer än 3år. 
    Vi vill båda två ha barn, men han vill inte nu..
    Jag är 29år och har känt sedan jag var 21år att jag är redo för barn men jag har även velat ha ett stabilt och bra förhållande innan de händer. 
    Vi har pratat om barn, vi gjorde nästan slut vid 2 tillfällen pga att jag vill nu men han vill vänta. Jag vill inte stressa honom och tvinga honom till barn när han inte känner sig redo. Vi har pratat om faktumet att man aldrig kommer känna sig riktigt redo men han tror att det är djupare än så för honom. Men han kan inte ge mig något om exakt varför han inte känner sig redo, när han kommer känna sig redo eller något sånt. Han är själv 30år och håller med mig om att vi ska ha barn innan 35, men jag vet inte om jag kan vänta tills jag är 34år med att försöka med första.. Vi har en jättebra relation, allt fungerar, vi trivs med varandra, har stabil ekonomi och bråkar aldrig. Vi pratade om detta senast igår och vi är båda två rädda att dagen han kommer och säger att han är redo så kanske jag istället helt vänt och inte vill längre för att jag då är kanske 34år och att vi då slösat varandras tid..
    Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här.. Jag mår fruktansvärt dåligt av just barn frågan då jag vill ha nu som sagt och han vill vänta.. Min bästa vän plussade för ca 7v sedan vilket också gjort det sjukt jobbigt för mig. Kan även tillägga att alla mina vänner har barn förutom 1 men hon är 5år yngre än jag och har försökt i snart 1år att bli gravid med sin sambo..

• Svar på tråden Barn? Han är inte redo.
  • Kirenaj68
    Facklan skrev 2025-12-07 16:47:01 följande:

Jimmy75 han vet allt de jag skrivit, hur dåligt jag mår, och att jag är iprincip ensam i min vänkrets att inte ha barn, men han är inte de då han har väldigt blandat av vänner som inte vill ha barn, som har barn eller som inte ens har partner och då inga barn. Hans två närmsta fick sina första barn det här året men det har inte ändrat något för honom. Varje gång vi försöker ha denna konversationen så slutar det med att jag gråter större delen av kvällen då han aldrig kommer med varken att börja nu eller ens en tid när vi kan börja för att han inte vet, så han vet hur dåligt jag mår över det..

Jag vill inte måla fan på väggen här. Du är trots allt bara 29 år, så det är ingen panik som så ännu. Dessutom känner jag inte din sambo. Men efter 4 tillsammans borde man ha sina tankar om framtiden klara. Du skriver att han känner att det går djupare än att känna sig redo. Det säger mig att han med största sannolikhet aldrig kommer att vilja ha barn. Han är kanske är fullt nöjd med att leva i en stabil relation med god ekonomi och den relationen med dig är han rädd att förlora om han ger ett tydligt nej till barn i framtiden, vilket är ganska egoistiskt av honom när han vet vad ett barn betyder för dig. Han vill inte ha barn, men han vill heller inte förlora dig. Därför kör han med den vaga stilen.
    Mitt tips är att du frontar honom och kräver ett tydligt besked. Säger han fortfarande nej är saken klar. Då är han inte det pappamaterial du söker. Man hinner investera mycket känslomässigt i ett förhållande under 4 år, så det är inget lätt beslut att ta, men du kommer inte att ångra det efteråt. Alternativet är att ni fortsätter att leva tillsammans, men då kommer du bara att piska upp en bitterhet mot honom för att han har förnekat dig det du önskar dig mest i livet. Att be honom om ett klart besked är inte att "stressa honom". Så ge honom ett lagom ultimatum. Ett par veckor betänketid om han vill ha det. Annars besked nu.
  • Facklan
    Kirenaj68 skrev 2025-12-07 18:36:27 följande:
    Jag vill inte måla fan på väggen här. Du är trots allt bara 29 år, så det är ingen panik som så ännu. Dessutom känner jag inte din sambo. Men efter 4 tillsammans borde man ha sina tankar om framtiden klara. Du skriver att han känner att det går djupare än att känna sig redo. Det säger mig att han med största sannolikhet aldrig kommer att vilja ha barn. Han är kanske är fullt nöjd med att leva i en stabil relation med god ekonomi och den relationen med dig är han rädd att förlora om han ger ett tydligt nej till barn i framtiden, vilket är ganska egoistiskt av honom när han vet vad ett barn betyder för dig. Han vill inte ha barn, men han vill heller inte förlora dig. Därför kör han med den vaga stilen.
    Mitt tips är att du frontar honom och kräver ett tydligt besked. Säger han fortfarande nej är saken klar. Då är han inte det pappamaterial du söker. Man hinner investera mycket känslomässigt i ett förhållande under 4 år, så det är inget lätt beslut att ta, men du kommer inte att ångra det efteråt. Alternativet är att ni fortsätter att leva tillsammans, men då kommer du bara att piska upp en bitterhet mot honom för att han har förnekat dig det du önskar dig mest i livet. Att be honom om ett klart besked är inte att "stressa honom". Så ge honom ett lagom ultimatum. Ett par veckor betänketid om han vill ha det. Annars besked nu.
    Nja, jag vet inte om det blev dumt formulerat, men alltså när han första gången använde anledningen att inte känna sig redo så gav jag förklaringen att man aldrig känner sig helt redo, men för honom är det mer än så, kanske lite egentligen att jag har en otrolig längtan, och har alltid velat ha barn innan 30, vilket såklart inte kommer hända nu oavsett vad som händer. Men att han inte känner den här längtan just nu men han tänker att den kommer en dag.
    Han vill ha barn, annars hade han aldrig inlett en relation med mig från start, han avslutade relationen han hade innan mig pga att han fick veta att hon inte ville ha barn och att han kände att hon nog inte heller skulle bli en bra mamma. Så jo, han vill ha barn, bara inte än. Vad han säger så när han ser sin framtid så ser han oss och barn, hus och djur.
    Men ja, mitt problem är dock i den delen att jag är inte redo att gå vidare utan honom, relationen vi har tillsammans är den typ av relation jag alltid drömt om, som jag aldrig heller vart med om tidigare och allt jag känner för honom är inget jag är redo att ge upp heller.. Vilket såklart blir mitt problem i slutändan om han inte blir redo innan jag känner att det är för sent.
  • Facklan
    Jimmy75 skrev 2025-12-07 18:35:04 följande:
    Ni kan väl gå tillsammans och prata med någon på BVC. De brukar ha olika föräldragrupper och kanske känner till någon pappagrupp. Fullt möjligt om man frågar att han kan få komma i kontakt med dem och få ytterligare perspektiv på hur det kan vara att bli förälder.
    Tack för tipset! Det kanske kan vara något att testa! 
  • Anonym (Moa)
    Facklan skrev 2025-12-07 18:51:08 följande:
    Men att han inte känner den här längtan just nu men han tänker att den kommer en dag.
    Och om ni står där, om fem år, och den där känslan inte har infunnit sig - vad tänker han att ni ska göra då?
  • Anonym (aa)

Jag skulle säga att alla inte får en känsla av att vara redo och han bör veta vid det här laget om han VILL ha barn. Vill han så är det ingen ide att vänta om du vill ha för detta skaver för mycket för att erat förhållande ska må bra av flera år till.

• Jimmy75
    Facklan skrev 2025-12-07 18:52:12 följande:
    Tack för tipset! Det kanske kan vara något att testa! 
    Frågan är ju fri iallafall. Kan inte bli mer än nej i värsta fall. På Facebook finns det ofta nischade gruppen, både lokala och större. Det kan ju också vara ett alternativ...möjligheten att skriva sina tankar och frågor anonymt (eller öppet) i en grupp med pappor.
  • Facklan
    Anonym (Moa) skrev 2025-12-07 18:57:13 följande:
    Och om ni står där, om fem år, och den där känslan inte har infunnit sig - vad tänker han att ni ska göra då?
    Ja, det är de han är rädd för, att vi då står där och båda har slösat våran tid.
  • Anonym (Moa)
    Facklan skrev 2025-12-07 19:09:21 följande:
    Ja, det är de han är rädd för, att vi då står där och båda har slösat våran tid.
    Bra att han har tänkt så långt i alla fall! Man har hört så många historier om män som säger "snart men inte nu" och som slutar med att kvinnan står dumpad och barnlös vid närmare fyrtio.

Har han lekt med tanken på hur han skulle reagera om du blev gravid av misstag? Tror han att han skulle kunna finna sig i situationen då och göra något bra av det hela?

Ibland är det själva beslutet som känns skrämmande och stort, och det kan vara lättare att hantera att bara ställas inför ett faktum.

Jag vill dock poängtera att jag inte rekommenderar dig att "råka" bli gravid. 
  • Jimmy75
    Anonym (Moa) skrev 2025-12-07 19:22:14 följande:
    Bra att han har tänkt så långt i alla fall! Man har hört så många historier om män som säger "snart men inte nu" och som slutar med att kvinnan står dumpad och barnlös vid närmare fyrtio.

Har han lekt med tanken på hur han skulle reagera om du blev gravid av misstag? Tror han att han skulle kunna finna sig i situationen då och göra något bra av det hela?

Ibland är det själva beslutet som känns skrämmande och stort, och det kan vara lättare att hantera att bara ställas inför ett faktum.

Det är dock väldigt svårt att råka bli gravid. Den man som vill vara säker på att inte bli pappa kan ju säkerställa det oerhört enkelt.
  • Facklan
    Anonym (Moa) skrev 2025-12-07 19:22:14 följande:

Ja, alltså jag tog ut min spiral för 1,5 år sedan och sa att det är hans ansvar att skydda sig och han valde att köra med avbrutet där vi var överens att om det skulle råka bli så kommer jag inte att göra abort, och jag har även bett honom försöka föreställa sig att jag skulle bli gravid, men han känner ändå att han inte är redo.. Och nu har jag satt i en spiral igen pga att jag mådde själv så sjukt dåligt över att varje månad hoppas att det skulle bli något men aldrig blev, jag försökte så hårt att inte hoppas men det gick inte att inte tänka på det.. Hade jag råkat bli gravid så tror jag att han bara behövt lite tid och sedan skulle det nog inte vara några problem, men jag vill inte lura in honom i något då det bara kommer tära på våran relation och skulle inte heller medvetet klara av att göra något sånt.
Svar på tråden Barn? Han är inte redo.