• Facklan

Barn? Han är inte redo.

Jag har vart med min sambo i lite mer än 4år, vi har vart sambos i lite mer än 3år. 
    Vi vill båda två ha barn, men han vill inte nu..
    Jag är 29år och har känt sedan jag var 21år att jag är redo för barn men jag har även velat ha ett stabilt och bra förhållande innan de händer. 
    Vi har pratat om barn, vi gjorde nästan slut vid 2 tillfällen pga att jag vill nu men han vill vänta. Jag vill inte stressa honom och tvinga honom till barn när han inte känner sig redo. Vi har pratat om faktumet att man aldrig kommer känna sig riktigt redo men han tror att det är djupare än så för honom. Men han kan inte ge mig något om exakt varför han inte känner sig redo, när han kommer känna sig redo eller något sånt. Han är själv 30år och håller med mig om att vi ska ha barn innan 35, men jag vet inte om jag kan vänta tills jag är 34år med att försöka med första.. Vi har en jättebra relation, allt fungerar, vi trivs med varandra, har stabil ekonomi och bråkar aldrig. Vi pratade om detta senast igår och vi är båda två rädda att dagen han kommer och säger att han är redo så kanske jag istället helt vänt och inte vill längre för att jag då är kanske 34år och att vi då slösat varandras tid..
    Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här.. Jag mår fruktansvärt dåligt av just barn frågan då jag vill ha nu som sagt och han vill vänta.. Min bästa vän plussade för ca 7v sedan vilket också gjort det sjukt jobbigt för mig. Kan även tillägga att alla mina vänner har barn förutom 1 men hon är 5år yngre än jag och har försökt i snart 1år att bli gravid med sin sambo..

• Svar på tråden Barn? Han är inte redo.
  • Ezmeraldah
    Facklan skrev 2025-12-07 18:08:35 följande:
    Han vet inte riktigt varför han inte är redo, bara att han inte känner sig redo. Han tänker att det kommer komma en dag då han kanske känner sig mera redo, jag har bett honom att verkligen försöka ta reda på vad det handlar om han har dock inte tidigare velat prata med andra om detta och prata att med mig har inte riktigt lett någonstans i den frågan.. Men han har nu sagt att han ska försöka prata med sin närmaste på jobbet om det, han har tydligen frågat denna kollegan mycket om barn då han(kollegan) fått barn för ca 1år sedan, men bara frågor om vad som är positivt/negativt, hur det är osv.. dock inte sagt något om våran situation eller att han inte känner sig redo vilket jag nu bad honom att prata med någon annan om, i alla fall de faktum att han inte är redo och kanske kan bolla med någon annan manlig så kanske det är någon som förstår eller kan hjälpa honom att komma fram till vad som saknas eller varför han inte känner sig redo..
    Har du frågat nån om vad som är negativt med barn och läst på om det? Går du och pratar med nån om hur dåligt du mår? 
  • Facklan
    Ezmeraldah skrev 2025-12-08 13:50:48 följande:
    Har du frågat nån om vad som är negativt med barn och läst på om det? Går du och pratar med nån om hur dåligt du mår? 
    Eftersom de flesta av mina vänner samt syskon har barn så bollar vi ofta mycket med varandra om både barn och annat, och utöver att vi pratar mycket så ser jag också mycket av både positiva och negativa saker med att ha barn. Jag pratar inte med någon legitimerad för tillfället utan mest vänner, men jag har haft psykolog kontakt för bland annat det här senast i somras.
  • Ezmeraldah
    Facklan skrev 2025-12-08 14:02:06 följande:
    Eftersom de flesta av mina vänner samt syskon har barn så bollar vi ofta mycket med varandra om både barn och annat, och utöver att vi pratar mycket så ser jag också mycket av både positiva och negativa saker med att ha barn. Jag pratar inte med någon legitimerad för tillfället utan mest vänner, men jag har haft psykolog kontakt för bland annat det här senast i somras.
    Det låter bra. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (jaha) skrev 2025-12-08 13:45:33 följande:
    Mmm din varma goa stjärtlukt! Särar på skinkorna och känner doften! 
    Polisanmäler allt sådant och då är du inte längre anonym så du vet det. (Om du dessutom nyss skickat liknande pm till mig och flera andra så vet vi i så fall ditt namn som skulle kunna vara ovanligt. Säger inte att det är så men om så vore.) 

Till er som nyss fått pm med koppling till de fetade orden i följande cirat: "Odd Molly gör snygga kläder, Söderte är gott och li fast med stort L är ett gulligt flicknamn, tycker jag. Telefon är bra att ha och i skolan börjar man när man är sex år." Testa att stryka alla ord som inte är fetade och vet ni vad jag menar då så föreslår jag polisanmälan så vi kan sätta stopp för detta. 
  • Anonym (Ärligt)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-08 13:45:25 följande:
    Bästa inlägget jag läst på Familjeliv. Du verkar vara den smartaste personen här. Du ger mig hopp om mänskligheten. Folk borde lyssna på dig.
    Tack!
  • Ezmeraldah
    Ezmeraldah skrev 2025-12-08 14:20:41 följande:
    Polisanmäler allt sådant och då är du inte längre anonym så du vet det. (Om du dessutom nyss skickat liknande pm till mig och flera andra så vet vi i så fall ditt namn som skulle kunna vara ovanligt. Säger inte att det är så men om så vore.) 

Till er som nyss fått pm med koppling till de fetade orden i följande cirat: "Odd Molly gör snygga kläder, Söderte är gott och li fast med stort L är ett gulligt flicknamn, tycker jag. Telefon är bra att ha och i skolan börjar man när man är sex år." Testa att stryka alla ord som inte är fetade och vet ni vad jag menar då så föreslår jag polisanmälan så vi kan sätta stopp för detta. 
    Ett efternamn slutar ofta på -lund och på krimfup.se finns information för allmänheten. 
  • Jimmy75
    Ezmeraldah skrev 2025-12-08 14:20:41 följande:

Hur vore det om alla tillverkare bygde in en funktion i all mjukvara som möjliggör att den enhet som används till den typen av inlägg automatiskt självförstörs med omedelbar verkan?

nej vänta, först säkerhetskopieras all info och skickas automatiskt till polisen. 
  • Ezmeraldah
    Jimmy75 skrev 2025-12-08 14:39:53 följande:
    Hur vore det om alla tillverkare bygde in en funktion i all mjukvara som möjliggör att den enhet som används till den typen av inlägg automatiskt självförstörs med omedelbar verkan?

nej vänta, först säkerhetskopieras all info och skickas automatiskt till polisen. 
    Jag föredrar att veta namnet på personen. Och sånt kan ju råka avslöjas om "Anonym (Kåta Jenny)" startar en tråd om telefonsex, efter att ha postat exakt samma text i pm, vars avsändare är ett mansnamn som finns på Krimfup. Säger inte att det har hänt (för det skulle ju vara mot reglerna) men det kan ju hända. 
  • Anonym (What)
    Kirenaj68 skrev 2025-12-07 18:36:27 följande:
    Jag vill inte måla fan på väggen här. Du är trots allt bara 29 år, så det är ingen panik som så ännu. Dessutom känner jag inte din sambo. Men efter 4 tillsammans borde man ha sina tankar om framtiden klara. Du skriver att han känner att det går djupare än att känna sig redo. Det säger mig att han med största sannolikhet aldrig kommer att vilja ha barn. Han är kanske är fullt nöjd med att leva i en stabil relation med god ekonomi och den relationen med dig är han rädd att förlora om han ger ett tydligt nej till barn i framtiden, vilket är ganska egoistiskt av honom när han vet vad ett barn betyder för dig. Han vill inte ha barn, men han vill heller inte förlora dig. Därför kör han med den vaga stilen.
    Mitt tips är att du frontar honom och kräver ett tydligt besked. Säger han fortfarande nej är saken klar. Då är han inte det pappamaterial du söker. Man hinner investera mycket känslomässigt i ett förhållande under 4 år, så det är inget lätt beslut att ta, men du kommer inte att ångra det efteråt. Alternativet är att ni fortsätter att leva tillsammans, men då kommer du bara att piska upp en bitterhet mot honom för att han har förnekat dig det du önskar dig mest i livet. Att be honom om ett klart besked är inte att "stressa honom". Så ge honom ett lagom ultimatum. Ett par veckor betänketid om han vill ha det. Annars besked nu.
    Enligt experter som bland annat pratade på svt härom morgonen ska du helst börja försöka bli gravid innan 27 om du som kvinna vill ha 2 barn - vill du ha tre är riktlinjer 23. Om det ska stressas ett sånt satans helvete på kvinnor och att vi kvinnor ska planera hela ekonomiska tillväxten kan man gott sätta lite eld i baken på dessa män som vägrar kvinnor barn också! Så nej, ts ska inte känna panik MEN hon ska inte ödsla en sekund mer på jävla mähän till män som inte kan bestämma sig kring sin egna framtid. 

Dumpa och gå vidare säger jag. Det kommer göra ont, ja. Men män är totalt värdelösa på att värdesätta vad de har, och han kommer lida mest i slutändan.

Stå på dig TS.
  • Anonym (M.)
    Anonym (What) skrev 2025-12-08 19:53:30 följande:
    Enligt experter som bland annat pratade på svt härom morgonen ska du helst börja försöka bli gravid innan 27 om du som kvinna vill ha 2 barn - vill du ha tre är riktlinjer 23. Om det ska stressas ett sånt satans helvete på kvinnor och att vi kvinnor ska planera hela ekonomiska tillväxten kan man gott sätta lite eld i baken på dessa män som vägrar kvinnor barn också! Så nej, ts ska inte känna panik MEN hon ska inte ödsla en sekund mer på jävla mähän till män som inte kan bestämma sig kring sin egna framtid. 

Dumpa och gå vidare säger jag. Det kommer göra ont, ja. Men män är totalt värdelösa på att värdesätta vad de har, och han kommer lida mest i slutändan.

Stå på dig TS.
    Fast SÅ tidigt måste man inte börja, om man inte vet med sig att man har något fysiskt problem förstås. I normala fall räcker det att börja vid 36 om man vill ha ett barn, 34 om man vill ha två, och 32 om man vill ha tre. Vill man ha tre års mellanrum mellan varje, så får man räkna lite längre bakåt förstås.

Angående TS' problem, så tror jag inte att det är bra för någon - och allra minst för det blivande barnet - att pressa en person som inte vill till föräldraskap. Jag har hört om så många fall där det gått snett, och där pappan till och med fattat agg mot sitt eget barn. För han ville inte detta, eller i alla all inte än, men han blev övertalad. Och sedan börjar kvinnan att dra växlar på detta: redan tidigt i graviditeten måste hon ha hjälp med allt, hon är SÅ känslig när hon är gravid, sedan fortsätter hon att skylla på sin hälsa långt efter förlossningen, och hon klagar på att han inte hjälper till tillräckligt med barnet och hemmet. Fast han egentligen aldrig VILLE detta alls, och han sa det hundra gånger!

Som sagt - det är inte juste mot någon.
Svar på tråden Barn? Han är inte redo.