• Facklan

Barn? Han är inte redo.

Jag har vart med min sambo i lite mer än 4år, vi har vart sambos i lite mer än 3år. 
    Vi vill båda två ha barn, men han vill inte nu..
    Jag är 29år och har känt sedan jag var 21år att jag är redo för barn men jag har även velat ha ett stabilt och bra förhållande innan de händer. 
    Vi har pratat om barn, vi gjorde nästan slut vid 2 tillfällen pga att jag vill nu men han vill vänta. Jag vill inte stressa honom och tvinga honom till barn när han inte känner sig redo. Vi har pratat om faktumet att man aldrig kommer känna sig riktigt redo men han tror att det är djupare än så för honom. Men han kan inte ge mig något om exakt varför han inte känner sig redo, när han kommer känna sig redo eller något sånt. Han är själv 30år och håller med mig om att vi ska ha barn innan 35, men jag vet inte om jag kan vänta tills jag är 34år med att försöka med första.. Vi har en jättebra relation, allt fungerar, vi trivs med varandra, har stabil ekonomi och bråkar aldrig. Vi pratade om detta senast igår och vi är båda två rädda att dagen han kommer och säger att han är redo så kanske jag istället helt vänt och inte vill längre för att jag då är kanske 34år och att vi då slösat varandras tid..
    Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här.. Jag mår fruktansvärt dåligt av just barn frågan då jag vill ha nu som sagt och han vill vänta.. Min bästa vän plussade för ca 7v sedan vilket också gjort det sjukt jobbigt för mig. Kan även tillägga att alla mina vänner har barn förutom 1 men hon är 5år yngre än jag och har försökt i snart 1år att bli gravid med sin sambo..

• Svar på tråden Barn? Han är inte redo.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Motivation är mänskligt) skrev 2025-12-09 14:59:32 följande:

Hon är motiverad för att skaffa barn nu, han är inte motiverad för att skaffa barn nu (troligen vet han inte nu med säkerhet om han någonsin kommer vara motiverad för att skaffa barn?). 
    Det finns betydande faktiska skillnader gällande vad som generellt motiverar människor av manligt respektive kvinnligt kön.

Människor som inte känner motivation är inte särskilt kapabla att utföra de saker som de inte är motiverade att göra. 
    Alltså finns en uppenbar risk (det är nog säkert?) att hon kommer bli mycket missnöjd med honom om han går med på att skaffa barn trots att han egentligen inte har en egen stark motivation för att skaffa barn.
    TS relation, lika som är så vanligt i väldigt många relationer, riskerar i så fall med självklarhet att drabbas av betydande problem pga detta.

Många (främst kvinnor?) verkar ha så extremt svårt att greppa är att människor av manligt respektive kvinnligt kön generellt INTE motiveras på samma sätt och inte för samma saker.

Vad som är rätt eller fel saker, rätt eller fel motivation, är i sammanhanget ointressant för det beror självfallet bara på från vilket perspektiv man ser på saken.

Det är fullkomligt naturligt att:
    Kvinnor prioriterar och är mer kapabla för det som de är motiverade för.
    Män prioriterar och är mer kapabla för det som de är motiverade för.

Summan av de två olika prioriteringarna har givetvis alla möjligheter bli positiv, om man bara förstår och har en ärlig vilja att utnyttja dessa olikheter på ett konstruktivt och bra sätt

Men att mer eller mindre tvinga någon, uttalat villkor eller underförstått, att skaffa barn är självfallet som att be om problem, som att be om att kärleksrelationen ska ta slut.

Underbart inlägg. Jag tycker att det är fel att övertala mån till att skaffa  barn. Jag ser det som ett övergrepp. Som att övertala nån till sex  eller abort - lika fel är det att övertala till att skaffa barn. (Obs! Med "skaffa barn" menar jag alltså INTE behålla barn när man redan är gravid för det är en helt annan sak och man ska självklart aldrig försöka övertala eller påverka nån till abort. Är man gravid är båda lika ansvariga och kvinnan har all rätt att bestämma hur hon vill göra!) Jag skulle gärna se att der var olagligt. Det skulle bli svårt att bevisa förstås men det skulle ändå vara en markering från samhällets sida om hur fel det är. 

• Anonym (Ärligt)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 10:30:18 följande:
    Men det är väl det budskap TS man ger (även om han kanske inte använder exakt de orden)? Så vad gör han för fel? 
    Så läser inte jag det och så hade jag inte tolkat det om jag var TS.
    (Men jag är inte TS så jag kan ha fel och jag har som sagt varit i den sitsen själv och upplevde det precis lika diffust.).

Killen gör inget fel. Man måste inte vilja ha barn och man måste inte veta exakt när. Men är man i relation med någon som känner som TS gör så behöver man ändå ta frågan till sig och försöka fatta ett beslut. Och är ens beslut då att jag fortfarande inte vet så kanske man inte är en match.

Jag är 29år och har känt sedan jag var 21år 

Det är många år av längtan och väntan!!

Vi har pratat om barn, vi gjorde nästan slut vid 2 tillfällen pga att jag vill nu men han vill vänta.

Då är det en viktig fråga om man nästan gjort slut på relationen två gånger.

Vi har pratat om faktumet att man aldrig kommer känna sig riktigt redo men han tror att det är djupare än så för honom.

Djupare hur då? DET är en fråga man skulle kunna diskutera med en terapeut. Om det är så att han vill ha barn men inte riktigt kan ta beslutet om att det är dags. Det handlar alltså inte om övertalning eller att terapeuten på något vis ska ge TS "rätt" för det finns inget rätt eller fel men ibland behöver man hjälp att förstå varför. Kanske är rädslan/farhågorna helt ogrundade, kanske inte.

..."han kan inte ge mig något om exakt varför han inte känner sig redo, när han kommer känna sig redo eller något sånt."

Näe, och så måste det få vara.
    Där satt jag också fast. Min dåvarande sambo kunde inte säga när eller om eller vad som behövdes. Vi hade gått igenom förutsättningarna ekonomiskt, relaterat till våra jobb och eventuell ledighet, hur vi kände kring uppfostran mm men det landade liksom aldrig. Och jag vågade inte chansa. Rent krasst. 
  • Anonym (M.)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 10:32:25 följande:
    Dina tidigare män ville inte ha barn med dig men till slut hittade du en man du lyckades övertala? Så nu har du barn med nån som egentligen inte ville? Känns det bra? 
    Ja, det undrar jag också. Jag håller med om dina andra inlägg också, de på slutet i alla fall som är de jag har läst. Det är STORT beslut att skaffa barn, det ändrar livet för alltid. Det är därför inget som någon människa ska pressas till, utan det måste komma inifrån, att detta VERKLIGEN är något man vill. 

Sedan kan det säkert gå bra ändå ibland, om pappan är normal i grunden, och barnkär. Då kommer han att älska sitt barn när han får det i famnen. Men om det finns tveksamheter i hans psyke, så kan det sluta hur illa som helst.

Han kan vända sitt agg mot barnet, för att han nu inte längre får ha sex med sin fru, inte får sova om nätterna, för att paret inte kan gå ut tillsammans och roa sig, för att han måste göra mer hushållsarbete än förr och inte får vara ifred vid datorn för fruns tjat, för att han måste jobba jättemycket för att få råd med allt som frun tycker att barnet måste ha: kanske senaste moderna barnvagnen (ny förstås!), speciella barnmöbler, dyra barnkläder med märken, en fin friskola som tar ut avgifter - och barnbidraget får förstås inte röras, det ska sparas till barnet på konto...

Och självklart duger det inte längre med lägenhet. Barnet ska såklart växa upp i en villa - och mannen måste dra in pengar till den samtidigt som han renoverar den...

Sådant kan till och med sluta i barnmisshandel. 
  • molly50
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 06:43:52 följande:
    Han är ju ärlig med att han inte vet i nuläget? TS har väl det valet? 
    Ja,det har hon absolut. Har inte påstått något annat.
    Jag har bara skrivit att jag inte tycker det är juste varken att hålla någon på halster när man vet att personen verkligen vill ha barn och man själv är osäker eller att skaffa barn med någon som inte vill.
  • molly50
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 10:30:18 följande:
    Men det är väl det budskap TS man ger (även om han kanske inte använder exakt de orden)? Så vad gör han för fel? 
    Felet är väl att han inte säger rakt ut vad han vill utan håller TS på halster trots att han vet vad hon vill.
    Är han osäker på om han någonsin vill ha barn så kan han ju säga det så ger han ju TS en chans att fundera på vad hon vill.
  • Ezmeraldah
    molly50 skrev 2025-12-10 13:53:07 följande:
    Felet är väl att han inte säger rakt ut vad han vill utan håller TS på halster trots att han vet vad hon vill.
    Är han osäker på om han någonsin vill ha barn så kan han ju säga det så ger han ju TS en chans att fundera på vad hon vill.
    Han säger ju att han vill ha barn men att han inte vet när? Han är ju ärlig med hur han känner? Så TS har ju chansen att fundera på vad hon vill? 
  • Ezmeraldah
    molly50 skrev 2025-12-10 13:48:08 följande:
    Ja,det har hon absolut. Har inte påstått något annat.
    Jag har bara skrivit att jag inte tycker det är juste varken att hålla någon på halster när man vet att personen verkligen vill ha barn och man själv är osäker eller att skaffa barn med någon som inte vill.
    Men vadå hålla på halster? Han säger ju hur han känner? Hur ska han göra rent konkret? Ljuga om hur han känner? Göra slut fast han inte vill? Uttala ordagrant att "jag kanske aldrig blir redo för barn fast jag i nuläget känner att jag vill ha barn längre fram"? Förstår inte TS själv att det kan bli så? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (M.) skrev 2025-12-10 11:26:46 följande:
    Ja, det undrar jag också. Jag håller med om dina andra inlägg också, de på slutet i alla fall som är de jag har läst. Det är STORT beslut att skaffa barn, det ändrar livet för alltid. Det är därför inget som någon människa ska pressas till, utan det måste komma inifrån, att detta VERKLIGEN är något man vill. 

Sedan kan det säkert gå bra ändå ibland, om pappan är normal i grunden, och barnkär. Då kommer han att älska sitt barn när han får det i famnen. Men om det finns tveksamheter i hans psyke, så kan det sluta hur illa som helst.

Han kan vända sitt agg mot barnet, för att han nu inte längre får ha sex med sin fru, inte får sova om nätterna, för att paret inte kan gå ut tillsammans och roa sig, för att han måste göra mer hushållsarbete än förr och inte får vara ifred vid datorn för fruns tjat, för att han måste jobba jättemycket för att få råd med allt som frun tycker att barnet måste ha: kanske senaste moderna barnvagnen (ny förstås!), speciella barnmöbler, dyra barnkläder med märken, en fin friskola som tar ut avgifter - och barnbidraget får förstås inte röras, det ska sparas till barnet på konto...

Och självklart duger det inte längre med lägenhet. Barnet ska såklart växa upp i en villa - och mannen måste dra in pengar till den samtidigt som han renoverar den...

Sådant kan till och med sluta i barnmisshandel. 
    Nu får du ge dig. Barnmisshandel har inget med här att göra. Dra inte in mig i din skit. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ärligt) skrev 2025-12-10 11:21:07 följande:
    Så läser inte jag det och så hade jag inte tolkat det om jag var TS.
    (Men jag är inte TS så jag kan ha fel och jag har som sagt varit i den sitsen själv och upplevde det precis lika diffust.).

Killen gör inget fel. Man måste inte vilja ha barn och man måste inte veta exakt när. Men är man i relation med någon som känner som TS gör så behöver man ändå ta frågan till sig och försöka fatta ett beslut. Och är ens beslut då att jag fortfarande inte vet så kanske man inte är en match.

Jag är 29år och har känt sedan jag var 21år 

Det är många år av längtan och väntan!!

Vi har pratat om barn, vi gjorde nästan slut vid 2 tillfällen pga att jag vill nu men han vill vänta.

Då är det en viktig fråga om man nästan gjort slut på relationen två gånger.

Vi har pratat om faktumet att man aldrig kommer känna sig riktigt redo men han tror att det är djupare än så för honom.

Djupare hur då? DET är en fråga man skulle kunna diskutera med en terapeut. Om det är så att han vill ha barn men inte riktigt kan ta beslutet om att det är dags. Det handlar alltså inte om övertalning eller att terapeuten på något vis ska ge TS "rätt" för det finns inget rätt eller fel men ibland behöver man hjälp att förstå varför. Kanske är rädslan/farhågorna helt ogrundade, kanske inte.

..."han kan inte ge mig något om exakt varför han inte känner sig redo, när han kommer känna sig redo eller något sånt."

Näe, och så måste det få vara.
    Där satt jag också fast. Min dåvarande sambo kunde inte säga när eller om eller vad som behövdes. Vi hade gått igenom förutsättningarna ekonomiskt, relaterat till våra jobb och eventuell ledighet, hur vi kände kring uppfostran mm men det landade liksom aldrig. Och jag vågade inte chansa. Rent krasst. 
    Det är kanske inte så lätt när hon gråter hela kvällen varje gång de pratar om barn. Det är kanske hon som borde prata med en terapeut om varför hon har sån panik när hon är 29 år. De har varit ihop i fyra år och redan varit nära att göra slut två gånger för att hon ville ha barn innan 30. Hur många killar vill idag ha barn innan 30? Tänk om det inte är så att allt blir bra bara de skaffar barn? Det kanske inte blir så fantastiskt som hon tror? 
  • molly50
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 16:33:39 följande:
    Han säger ju att han vill ha barn men att han inte vet när? Han är ju ärlig med hur han känner? Så TS har ju chansen att fundera på vad hon vill? 
    Det är ju just det. TS vill ha barn nu,men han säger att han inte vill ha barn just nu men vet inte när. Han kanske överhuvudtaget inte vill ha barn.
    Så hur ska TS veta om han någonsin vill ha barn om han inte säger det?
    Hon är ju ingen tankeläsare.
Svar på tråden Barn? Han är inte redo.