• Facklan

Barn? Han är inte redo.

Jag har vart med min sambo i lite mer än 4år, vi har vart sambos i lite mer än 3år. 
    Vi vill båda två ha barn, men han vill inte nu..
    Jag är 29år och har känt sedan jag var 21år att jag är redo för barn men jag har även velat ha ett stabilt och bra förhållande innan de händer. 
    Vi har pratat om barn, vi gjorde nästan slut vid 2 tillfällen pga att jag vill nu men han vill vänta. Jag vill inte stressa honom och tvinga honom till barn när han inte känner sig redo. Vi har pratat om faktumet att man aldrig kommer känna sig riktigt redo men han tror att det är djupare än så för honom. Men han kan inte ge mig något om exakt varför han inte känner sig redo, när han kommer känna sig redo eller något sånt. Han är själv 30år och håller med mig om att vi ska ha barn innan 35, men jag vet inte om jag kan vänta tills jag är 34år med att försöka med första.. Vi har en jättebra relation, allt fungerar, vi trivs med varandra, har stabil ekonomi och bråkar aldrig. Vi pratade om detta senast igår och vi är båda två rädda att dagen han kommer och säger att han är redo så kanske jag istället helt vänt och inte vill längre för att jag då är kanske 34år och att vi då slösat varandras tid..
    Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här.. Jag mår fruktansvärt dåligt av just barn frågan då jag vill ha nu som sagt och han vill vänta.. Min bästa vän plussade för ca 7v sedan vilket också gjort det sjukt jobbigt för mig. Kan även tillägga att alla mina vänner har barn förutom 1 men hon är 5år yngre än jag och har försökt i snart 1år att bli gravid med sin sambo..

• Svar på tråden Barn? Han är inte redo.
  • Anonym (What)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-08 21:28:54 följande:
    Fast SÅ tidigt måste man inte börja, om man inte vet med sig att man har något fysiskt problem förstås. I normala fall räcker det att börja vid 36 om man vill ha ett barn, 34 om man vill ha två, och 32 om man vill ha tre. Vill man ha tre års mellanrum mellan varje, så får man räkna lite längre bakåt förstås.

Angående TS' problem, så tror jag inte att det är bra för någon - och allra minst för det blivande barnet - att pressa en person som inte vill till föräldraskap. Jag har hört om så många fall där det gått snett, och där pappan till och med fattat agg mot sitt eget barn. För han ville inte detta, eller i alla all inte än, men han blev övertalad. Och sedan börjar kvinnan att dra växlar på detta: redan tidigt i graviditeten måste hon ha hjälp med allt, hon är SÅ känslig när hon är gravid, sedan fortsätter hon att skylla på sin hälsa långt efter förlossningen, och hon klagar på att han inte hjälper till tillräckligt med barnet och hemmet. Fast han egentligen aldrig VILLE detta alls, och han sa det hundra gånger!

Som sagt - det är inte juste mot någon.

Fast SÅ tidigt måste man inte börja, om man inte vet med sig att man har något fysiskt problem förstås. I normala fall räcker det att börja vid 36 om man vill ha ett barn, 34 om man vill ha två, och 32 om man vill ha tre. Vill man ha tre års mellanrum mellan varje, så får man räkna lite längre bakåt förstås.

Angående TS' problem, så tror jag inte att det är bra för någon - och allra minst för det blivande barnet - att pressa en person som inte vill till föräldraskap. Jag har hört om så många fall där det gått snett, och där pappan till och med fattat agg mot sitt eget barn. För han ville inte detta, eller i alla all inte än, men han blev övertalad. Och sedan börjar kvinnan att dra växlar på detta: redan tidigt i graviditeten måste hon ha hjälp med allt, hon är SÅ känslig när hon är gravid, sedan fortsätter hon att skylla på sin hälsa långt efter förlossningen, och hon klagar på att han inte hjälper till tillräckligt med barnet och hemmet. Fast han egentligen aldrig VILLE detta alls, och han sa det hundra gånger!

Det är inte jag sim hittar på dessa siffrorna. En docent i demografi från Stockholms Universitet stod i SVTs morgonstudion förra veckan och sa just detta - forskning visar att vill du ha två barn ska du helst ha börjat försöka innan 27. Vill du ha 3 barn ska du börja vid 23. Media och samhället försöker hetsa kvinnor att börja "planera" (dvs oroa sig för) sitt framtida familjeliv när de är unga vuxna och ger de inkompetenta männen NOLL ansvar. Hur många 23- till 26-åriga män SPRINGER andra hållet när deras tjejen säger att hon vill ha barn snart? Rätt många!

Så ja, än en gång kan vi stryka att skylla det låga antalet barn födda på kvinnor. Vi offrar bokstavligt talat både kropp och själ för barnen, men det är männens som sätter stopp.

Som nu TS man.

Det finns tyvärr ingen lösning för hennes man är en ryggradslös man som inte kan axla ansvar. Hon ska lämna honom och låta det naturliga urvalet göra att han förhoppningsvis blir helt utan barn. 
  • molly50

Det är inte heller juste att säga att man inte är redo och att man vill vänta. Inte hur länge som helst.
    En kvinna är inte fertil hur länge som helst.
    Då kan man inte dra ut på det tills kvinnan inte längre är fertil.
    Däremot så håller jag med om att man inte ska tvinga någon som inte vill att skaffa barn.
    Då är det bättre att gå skilda vägar och försöka hitta någon som vill.
    TS och hennes sambo är kanske inte helt synkade när det gäller att vara redo för att skaffa barn.
  • Ezmeraldah
    molly50 skrev 2025-12-08 21:42:02 följande:
    Det är inte heller juste att säga att man inte är redo och att man vill vänta. Inte hur länge som helst.
    En kvinna är inte fertil hur länge som helst.
    Då kan man inte dra ut på det tills kvinnan inte längre är fertil.
    Däremot så håller jag med om att man inte ska tvinga någon som inte vill att skaffa barn.
    Då är det bättre att gå skilda vägar och försöka hitta någon som vill.
    TS och hennes sambo är kanske inte helt synkade när det gäller att vara redo för att skaffa barn.
    Ska man skaffa barn mot sin vilja för att det inte ska bli för sent för kvinnan? 
  • Ezmeraldah
    Facklan skrev 2025-12-08 14:02:06 följande:
    Eftersom de flesta av mina vänner samt syskon har barn så bollar vi ofta mycket med varandra om både barn och annat, och utöver att vi pratar mycket så ser jag också mycket av både positiva och negativa saker med att ha barn. Jag pratar inte med någon legitimerad för tillfället utan mest vänner, men jag har haft psykolog kontakt för bland annat det här senast i somras.
    Kan du ge exempel på positiva och negativa saker med barn som ni pratat om? 
  • molly50
    Ezmeraldah skrev 2025-12-09 01:18:36 följande:
    Ska man skaffa barn mot sin vilja för att det inte ska bli för sent för kvinnan? 
    Nej,det är inte vad jag skrev. Det jag skrev var att om man inte känner sig redo för barn så är det kanske bättre att gå skilda vägar istället för att låta kvinnan vänta tills hon kanske inte längre är fertil.
    Hoppas du förstår mitt förtydligande lite bättre.
  • Ezmeraldah
    molly50 skrev 2025-12-09 12:43:21 följande:
    Nej,det är inte vad jag skrev. Det jag skrev var att om man inte känner sig redo för barn så är det kanske bättre att gå skilda vägar istället för att låta kvinnan vänta tills hon kanske inte längre är fertil.
    Hoppas du förstår mitt förtydligande lite bättre.
    Okej. Men han är ju ärlig och säger att han inte vet när han vill ha barn. Borde han göra slut menar du? Eller vad är det som inte är sjyst av honom? TS har väl ett eget ansvar att inte gå och vänta tills det blir för sent? Hon är ju medveten om att han kanske aldrig blir redo för barn. 
  • Anonym (aa)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-09 01:18:36 följande:
    Många känner sig aldrig redo men vill ha barn i sin framtid. Så länge man har varit tillsammans ett tag i ett annars stabilt förhållande kommer en dag där man får ta språnget eller göra slut så den andra partnern får gå vidare. Vilket känns lite konstigt om personen faktiskt vill ha barn nån gång. 
  • Anonym (Johanna)
    Facklan skrev 2025-12-07 16:47:01 följande:

Jimmy75 han vet allt de jag skrivit, hur dåligt jag mår, och att jag är iprincip ensam i min vänkrets att inte ha barn, men han är inte de då han har väldigt blandat av vänner som inte vill ha barn, som har barn eller som inte ens har partner och då inga barn. Hans två närmsta fick sina första barn det här året men det har inte ändrat något för honom. Varje gång vi försöker ha denna konversationen så slutar det med att jag gråter större delen av kvällen då han aldrig kommer med varken att börja nu eller ens en tid när vi kan börja för att han inte vet, så han vet hur dåligt jag mår över det..

Var bor du om det är så ovanligt att inte ha barn i den ålder? Jag har själv fyra barn och är 37, hade två när jag var 29 men då var det jättemånga av mina vänner som inte hade barn än. Nu också faktiskt. Av mina närmaste vänner (kvinnor) är det 5 som inte har barn, i min bekantskapskrets många fler. Och så en som fick sitt första i början på året när hon var 37, en annan fick sitt första ungefär samtidigt när hon skulle fylla 36.

Det är inte fel att vänta tills man är 34-35, de allra flesta kan bli gravida lätt fortfarande då. Jag blev gravid på första försöket när jag var 36. Men vill man man ha barn tidigare är det såklart inte fel heller. Det blir nog inte så bra om du han skaffar barn fast han inte är redo bara för att han känner att han måste så jag vet inte.. Antingen får du kanske vänta tills han är redo eller lämna , du har ju tid på dig att hitta någon annan. Men han kanske känner sig redo snart. 

• Ezmeraldah
    Anonym (aa) skrev 2025-12-09 13:41:16 följande:
    Många känner sig aldrig redo men vill ha barn i sin framtid. Så länge man har varit tillsammans ett tag i ett annars stabilt förhållande kommer en dag där man får ta språnget eller göra slut så den andra partnern får gå vidare. Vilket känns lite konstigt om personen faktiskt vill ha barn nån gång. 
    Den som vill ha barn kan väl lika gärna göra slut? Varför är det TS man som gör fel? 
  • Anonym (Motivation är mänskligt)

Hon är motiverad för att skaffa barn nu, han är inte motiverad för att skaffa barn nu (troligen vet han inte nu med säkerhet om han någonsin kommer vara motiverad för att skaffa barn?). 
    Det finns betydande faktiska skillnader gällande vad som generellt motiverar människor av manligt respektive kvinnligt kön.

Människor som inte känner motivation är inte särskilt kapabla att utföra de saker som de inte är motiverade att göra. 
    Alltså finns en uppenbar risk (det är nog säkert?) att hon kommer bli mycket missnöjd med honom om han går med på att skaffa barn trots att han egentligen inte har en egen stark motivation för att skaffa barn.
    TS relation, lika som är så vanligt i väldigt många relationer, riskerar i så fall med självklarhet att drabbas av betydande problem pga detta.

Många (främst kvinnor?) verkar ha så extremt svårt att greppa är att människor av manligt respektive kvinnligt kön generellt INTE motiveras på samma sätt och inte för samma saker.

Vad som är rätt eller fel saker, rätt eller fel motivation, är i sammanhanget ointressant för det beror självfallet bara på från vilket perspektiv man ser på saken.

Det är fullkomligt naturligt att:
    Kvinnor prioriterar och är mer kapabla för det som de är motiverade för.
    Män prioriterar och är mer kapabla för det som de är motiverade för.

Summan av de två olika prioriteringarna har givetvis alla möjligheter bli positiv, om man bara förstår och har en ärlig vilja att utnyttja dessa olikheter på ett konstruktivt och bra sätt

Men att mer eller mindre tvinga någon, uttalat villkor eller underförstått, att skaffa barn är självfallet som att be om problem, som att be om att kärleksrelationen ska ta slut.

Svar på tråden Barn? Han är inte redo.