Anonym (M.) skrev 2025-12-08 21:28:54 följande:
Fast SÅ tidigt måste man inte börja, om man inte vet med sig att man har något fysiskt problem förstås. I normala fall räcker det att börja vid 36 om man vill ha ett barn, 34 om man vill ha två, och 32 om man vill ha tre. Vill man ha tre års mellanrum mellan varje, så får man räkna lite längre bakåt förstås.
Angående TS' problem, så tror jag inte att det är bra för någon - och allra minst för det blivande barnet - att pressa en person som inte vill till föräldraskap. Jag har hört om så många fall där det gått snett, och där pappan till och med fattat agg mot sitt eget barn. För han ville inte detta, eller i alla all inte än, men han blev övertalad. Och sedan börjar kvinnan att dra växlar på detta: redan tidigt i graviditeten måste hon ha hjälp med allt, hon är SÅ känslig när hon är gravid, sedan fortsätter hon att skylla på sin hälsa långt efter förlossningen, och hon klagar på att han inte hjälper till tillräckligt med barnet och hemmet. Fast han egentligen aldrig VILLE detta alls, och han sa det hundra gånger!
Som sagt - det är inte juste mot någon.
Anonym (M.) skrev 2025-12-08 21:28:54 följande:
Fast SÅ tidigt måste man inte börja, om man inte vet med sig att man har något fysiskt problem förstås. I normala fall räcker det att börja vid 36 om man vill ha ett barn, 34 om man vill ha två, och 32 om man vill ha tre. Vill man ha tre års mellanrum mellan varje, så får man räkna lite längre bakåt förstås.
Angående TS' problem, så tror jag inte att det är bra för någon - och allra minst för det blivande barnet - att pressa en person som inte vill till föräldraskap. Jag har hört om så många fall där det gått snett, och där pappan till och med fattat agg mot sitt eget barn. För han ville inte detta, eller i alla all inte än, men han blev övertalad. Och sedan börjar kvinnan att dra växlar på detta: redan tidigt i graviditeten måste hon ha hjälp med allt, hon är SÅ känslig när hon är gravid, sedan fortsätter hon att skylla på sin hälsa långt efter förlossningen, och hon klagar på att han inte hjälper till tillräckligt med barnet och hemmet. Fast han egentligen aldrig VILLE detta alls, och han sa det hundra gånger!
Som sagt - det är inte juste mot någon.
Det är inte jag sim hittar på dessa siffrorna. En docent i demografi från Stockholms Universitet stod i SVTs morgonstudion förra veckan och sa just detta - forskning visar att vill du ha två barn ska du helst ha börjat försöka innan 27. Vill du ha 3 barn ska du börja vid 23. Media och samhället försöker hetsa kvinnor att börja "planera" (dvs oroa sig för) sitt framtida familjeliv när de är unga vuxna och ger de inkompetenta männen NOLL ansvar. Hur många 23- till 26-åriga män SPRINGER andra hållet när deras tjejen säger att hon vill ha barn snart? Rätt många!
Så ja, än en gång kan vi stryka att skylla det låga antalet barn födda på kvinnor. Vi offrar bokstavligt talat både kropp och själ för barnen, men det är männens som sätter stopp.
Som nu TS man.
Det finns tyvärr ingen lösning för hennes man är en ryggradslös man som inte kan axla ansvar. Hon ska lämna honom och låta det naturliga urvalet göra att han förhoppningsvis blir helt utan barn.