• Facklan

Barn? Han är inte redo.

Jag har vart med min sambo i lite mer än 4år, vi har vart sambos i lite mer än 3år. 
    Vi vill båda två ha barn, men han vill inte nu..
    Jag är 29år och har känt sedan jag var 21år att jag är redo för barn men jag har även velat ha ett stabilt och bra förhållande innan de händer. 
    Vi har pratat om barn, vi gjorde nästan slut vid 2 tillfällen pga att jag vill nu men han vill vänta. Jag vill inte stressa honom och tvinga honom till barn när han inte känner sig redo. Vi har pratat om faktumet att man aldrig kommer känna sig riktigt redo men han tror att det är djupare än så för honom. Men han kan inte ge mig något om exakt varför han inte känner sig redo, när han kommer känna sig redo eller något sånt. Han är själv 30år och håller med mig om att vi ska ha barn innan 35, men jag vet inte om jag kan vänta tills jag är 34år med att försöka med första.. Vi har en jättebra relation, allt fungerar, vi trivs med varandra, har stabil ekonomi och bråkar aldrig. Vi pratade om detta senast igår och vi är båda två rädda att dagen han kommer och säger att han är redo så kanske jag istället helt vänt och inte vill längre för att jag då är kanske 34år och att vi då slösat varandras tid..
    Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här.. Jag mår fruktansvärt dåligt av just barn frågan då jag vill ha nu som sagt och han vill vänta.. Min bästa vän plussade för ca 7v sedan vilket också gjort det sjukt jobbigt för mig. Kan även tillägga att alla mina vänner har barn förutom 1 men hon är 5år yngre än jag och har försökt i snart 1år att bli gravid med sin sambo..

• Svar på tråden Barn? Han är inte redo.
  • Anonym (Ärligt)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-09 14:55:17 följande:
    Den som vill ha barn kan väl lika gärna göra slut? Varför är det TS man som gör fel? 
    Jag tycker att båda har lika stor "rätt" att göra slut.
    Och bör göra det om relationen inte möter de behov eller förhoppningar man har. Oavsett om det handlar om bostadsort, frekvensen på sexlivet, personlig hygien, ekonomi eller barn.
    Ibland är man i osynk eller en dålig match. Punkt.

Men saken är väl att mannen om vi generaliserar inte ser frågan som lika akut och prioriterad. Och kanske ibland saknar förmåga att göra saker av omsorg. 
    Att säga "av omsorg för dig, och den längtan som jag vet att du känner så är det inte rätt att jag uppehåller dig längre. Jag kan inte säga säkert att jag vill ha barn eller när och det är inte rätt av mig. Därför tycker inte jag att vi ska fortsätta tillsammans."
    Hur många män skulle säga så?

Snarare kör han strutsmetoden tills det blir kvinnan som lämnar..
    Men det är min uppfattning, finns säkert andra fall också.
  • molly50
    Ezmeraldah skrev 2025-12-09 13:29:49 följande:
    Okej. Men han är ju ärlig och säger att han inte vet när han vill ha barn. Borde han göra slut menar du? Eller vad är det som inte är sjyst av honom? TS har väl ett eget ansvar att inte gå och vänta tills det blir för sent? Hon är ju medveten om att han kanske aldrig blir redo för barn. 
    Ja,antingen det eller ge TS valet att göra det. Han måste ju kunna vara ärlig om det är så att han aldrig vill ha barn.
    Annars tycker jag inte att det är juste emot TS:
  • Anonym (aa)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-09 14:55:17 följande:
    Den som vill ha barn kan väl lika gärna göra slut? Varför är det TS man som gör fel? 

Ja det är vad hela tråden handlar om, hurvida TS ska gå vidare och göra slut? Varför skulle jag anta att det är mannens uppgift? 

Det är inte schysst att hålla någon i limbo. TS är i en ålder där många börjar få eller har fått barn. En ålder där han borde veta om han någonsin vill ha barn eller inte+ varit tillsammans med en väldigt barnsugen person i flera år. Folk rabblar på om motivation eller att vara redo... Det kommer aldrig att vara så enkelt för vissa. En del språng får man ta för att man vill och så brukar det lösa sig. Men vill ena partnern aldrig... ja då ska steget inte tas. 

• Ezmeraldah
    Anonym (aa) skrev 2025-12-09 19:13:58 följande:

Ja det är vad hela tråden handlar om, hurvida TS ska gå vidare och göra slut? Varför skulle jag anta att det är mannens uppgift? 

Det är inte schysst att hålla någon i limbo. TS är i en ålder där många börjar få eller har fått barn. En ålder där han borde veta om han någonsin vill ha barn eller inte+ varit tillsammans med en väldigt barnsugen person i flera år. Folk rabblar på om motivation eller att vara redo... Det kommer aldrig att vara så enkelt för vissa. En del språng får man ta för att man vill och så brukar det lösa sig. Men vill ena partnern aldrig... ja då ska steget inte tas. 

Du skriver ju att det mannen gör inte är sjyst? Alltså att han gör fel? Hur borde han göra då? Han vet ju inte om han vill ha barn och han är ärlig med det? Det är väl inte hans fel att TS är i en viss ålder (29 år)? Vadå "borde veta"?? Man borde veta vad man vill när man är 30? Enligt vem? Tänk om man inte gör det då? 

"En del språng får man ta för att man vill" - enligt vem? Innebär "språng" att springa därifrån? Eller skaffa barn mot sin vilja? Han kanske inte vill ta nåt av de sprången? Återigen, du pratar bara om vad mannen borde göra och inte TS - det är svaret på frågan du ställde in början av ditt inlägg: varför du skulle tro att det bara är mannens uppgift.

"Det brukar lösa sig"? Ja men då så! Det känns ju tryggt att veta... Lösningen är kanske ganska ofta att ta språnget och skilja sig under småbarnsåren? 
  • Ezmeraldah
    molly50 skrev 2025-12-09 19:06:03 följande:
    Ja,antingen det eller ge TS valet att göra det. Han måste ju kunna vara ärlig om det är så att han aldrig vill ha barn.
    Annars tycker jag inte att det är juste emot TS:
    Han är ju ärlig med att han inte vet i nuläget? TS har väl det valet? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ärligt) skrev 2025-12-09 16:02:37 följande:
    Jag tycker att båda har lika stor "rätt" att göra slut.
    Och bör göra det om relationen inte möter de behov eller förhoppningar man har. Oavsett om det handlar om bostadsort, frekvensen på sexlivet, personlig hygien, ekonomi eller barn.
    Ibland är man i osynk eller en dålig match. Punkt.

Men saken är väl att mannen om vi generaliserar inte ser frågan som lika akut och prioriterad. Och kanske ibland saknar förmåga att göra saker av omsorg. 
    Att säga "av omsorg för dig, och den längtan som jag vet att du känner så är det inte rätt att jag uppehåller dig längre. Jag kan inte säga säkert att jag vill ha barn eller när och det är inte rätt av mig. Därför tycker inte jag att vi ska fortsätta tillsammans."
    Hur många män skulle säga så?

Snarare kör han strutsmetoden tills det blir kvinnan som lämnar..
    Men det är min uppfattning, finns säkert andra fall också.
    Han kanske inte vill lämna henne. TS är 29 år, det är väl inte akut?  Hon kan väl göra slut själv om hon inte vill leva i ovisshet? 

Han kan väl lika gärna säga "jag vet inte om och när jag vill ha barn och du får göra vad du vill med den informationen, vill du lämna mig så förstår jag"? 
  • Anonym (Ärligt)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 06:48:16 följande:
    Han kanske inte vill lämna henne. TS är 29 år, det är väl inte akut?  Hon kan väl göra slut själv om hon inte vill leva i ovisshet? 

Han kan väl lika gärna säga "jag vet inte om och när jag vill ha barn och du får göra vad du vill med den informationen, vill du lämna mig så förstår jag"? 
    Absolut, det vore av omsorg.
    Det går åt båda hållen. 
  • Anonym (Ockhams rakkniv)
    Anonym (Richard) skrev 2025-12-08 09:41:34 följande:
     Faktiskt inte, färsk forskning visar att allt färre kvinnor vill ha barn. Där dom genomfört olika undersökningar med olika kvinnor. Alla gav så klart olika anledningar. Men något intressant som gick att utläsa var att mycket beror på att Sverige tampas med en hel del samhällsproblem, en del av dessa kommer förvärras inom några år.

Jag tror att folk tänker till lite extra. Det blir tyvärr inte bättre, tiden vi lever i .Forskning visar redan att väldigt många av dom barnen som föds nu/växer upp. Kommer få det fattigare än deras föräldrar, våran generation. Mycket i samhället har blivit sinnessjukt dyrt. Och det kommer bli allt vanligare med vuxna barn som tvingas bo hemma i hög ålder.

Dom flesta som föder barn nu, är folk med pengar. Det syns rätt tydligt med i media,  det är alltid influencers eller artister som dom skriver " baby artiklar" med.
    Även där visar forskning att det är folk med pengar och rika som kommer vara dom som skaffar barn. 

Sedan har du klimatet, titta ut. Vi är i December och det är 6-7 plusgrader, knappast normalt. Ännu värre när  hela december kommer fortsätta med sådant här väder, och vara onaturligt milt. Gillar man värme, så kan man glädjas åt att vi snart får extrem sommrar med runt 40 grader. Planeten blir varmare , så nog fan är det något galet med klimatet. Men en klimat forskare sa att vi längre inte bryr oss, klimatutsläppen har ökat med denna regering. Och vi kommer inte nå uppsatta klimatmål. Vilket innebär att det nu snart är försent att göra något åt klimatet. Vi förgör oss själva.

Sedan har du krig, ett samhälle som har noll solidaritet.  Jag själv förundras varför man ens tycker att det är kul längre att få barn i detta. Vad får dom ärva? Politikerna är dumma i huvudet som frågar vad det beror på ,att det är rekordlågt barnafödande. Alla vet.

För människans överlevande? För att kunna få fram fler skattebetalare . Kommer det ens vara relevant om vi snart inte har en beboelig planet att bo på? Eller i alla fall en väldigt sjuk planet.  Som kommer innebära sämre luft, inga resurser att få fram bra föda etc.

Mycket värt att tänka på.
    Har alternativet "för att mannen jag bor med är för omogen och självisk" varit med i studien?

För det är vad jag hade svarat 4 gånger av 3, tills jag hittade ett övertalningsbart undantag.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ärligt) skrev 2025-12-10 08:06:18 följande:
    Absolut, det vore av omsorg.
    Det går åt båda hållen. 
    Men det är väl det budskap TS man ger (även om han kanske inte använder exakt de orden)? Så vad gör han för fel? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ockhams rakkniv) skrev 2025-12-10 08:09:53 följande:
    Har alternativet "för att mannen jag bor med är för omogen och självisk" varit med i studien?

För det är vad jag hade svarat 4 gånger av 3, tills jag hittade ett övertalningsbart undantag.
    Dina tidigare män ville inte ha barn med dig men till slut hittade du en man du lyckades övertala? Så nu har du barn med nån som egentligen inte ville? Känns det bra? 
Svar på tråden Barn? Han är inte redo.