• Anonym (Vid vägs ände)

Hur får man energi...

Hur gör ni för att få återhämtning i vardagen? Har två små barn som bägge är extremt intensiva barn. Har en sambo som absolut inte gör någon ansträngning för att skapa energi eller glädje åt mig (ja, jag funderar absolut på separation men det är en annan fråga som jag ska ta tag i nästa år). 

Men hur och vad gör ni för egen del för att skapa energi, jag behöver alla tips på saker jag kan göra för mig själv. Just nu är jag jättetrött och därmed lättgrinig och jag vill hitta energigivande saker för att få bort all frustration och trötthet som byggs upp i kroppen så att jag orkar vara positiv mot barnen.

Jag sover helt okej men att aldrig ha positiv input under dagarna eller något som ger energi är så extremt tärande i längden. Har givit upp att få något av sambon så nu måste jag hitta sätt att få det på annat vis. Att gå genom livet och aldrig någonsin få något positivt mot en är inte hållbart och jag har märkt senaste tiden att jag blivit rejält ledsen och lättretliga. Jag tror inte på otrohet som lösning, men för första gången i livet förstår jag faktiskt de som hamnar där, när  man aldrig får något som helst positivt från den man delar livet med.

Så, vad gör ni som laddar er med positiv energi?

Jag måste få något så jag orkar mig genom den här julen.
  • Svar på tråden Hur får man energi...
  • Tow2Mater
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-26 18:43:28 följande:
    Nej, mackor är inte okej för mat åt barn på regelbunden basis oavsett vad du tror.

Och hade jag inte gjort tårta hade han inte köpt en heller. Alltså, det är NOLL som händer om jag inte gör något. 

Jag vet inte hur du är uppväxt men att få en glass till födelsedag, mackor till middag och en hoprafsad chokladkalender från Ica hela uppväxten är inget annat än sorgligt. Jag hoppas du inte har barn.
    Du tar dig själv till energins avgrund... lycka till.
  • MsM84
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-26 18:43:28 följande:
    Nej, mackor är inte okej för mat åt barn på regelbunden basis oavsett vad du tror.

Och hade jag inte gjort tårta hade han inte köpt en heller. Alltså, det är NOLL som händer om jag inte gör något. 

Jag vet inte hur du är uppväxt men att få en glass till födelsedag, mackor till middag och en hoprafsad chokladkalender från Ica hela uppväxten är inget annat än sorgligt. Jag hoppas du inte har barn.

Det är inte mitt inlägg du svarat på här, men jag vill ge min input. 

Vi köper tårta (oftast) för att hinna med annat. Våra barn får chokladkalendrar från släkt, och adventspresenter från oss (för jag har varken tid eller lust att köpa och slå in 24 x 3 presenter till våra barn - vilket sannolikt mest blir saker som skräpar på deras rum sen. Vi kan ibland servera färdigmat köpt i frysen i affären. Vi köper städning för att spara på tid och energi. Vi har tre barn som tar otroligt mycket tid, energi och kärlek att vi behöver göra det vi kan för att mäkta med, trots att vi är två vuxna. Man får hitta de genvägar man själv tycker känns ok för att få livet att gå ihop.

Sen lägger jag tid nästan varje dag på att komma ut och ta en promenad själv, helst i skogen och utan telefon, för att hinna landa och ladda energi. Göra saker med vänner och träna är annat som ger energi och välbefinnande. Den här sortens saker tror jag du också behöver få in i ditt liv! Kan du ge mamman ansvar för barnen en kväll i veckan, eller få hjälp av en släkting eller vän? 

• Anonym (C)
    Tow2Mater skrev 2025-12-26 18:47:23 följande:
    Jag adresserar vad TS kan göra.
    Sambon borde ta mer ansvar för sina barn och sambo som det är nu så har hon tre barn.
  • Anonym (Vid vägs ände)

Jag vore också okej med att vara den som gör mer. Bara det fanns någon motpart. Jag kan ordna mest,men inte allt. Jag kan vara den som ger mer av snälla ord bara jag - också - får något snällt ibland. Jag kan laga mer mat,bara sambon ibland tar initiativ till det med.

Men nu är det inte så och nu måste jag rädda mig själv innan jag helt kraschar.

• Anonym (Locomotion eller loco motion?)
    Tow2Mater skrev 2025-12-26 18:48:38 följande:
    ?
    Hur hjälper du med detta i TS situation?
    Jag förklarar på ett ironiskt sätt varför din argumentation är tokig.

Det är inte rimligt utifrån barnperspektivet att välja halva vägen mellan någon som är extrem eller knappt har minimum som standard och en som har en någorlunda rimlig tanke om hur barn ska växa upp för att må bra. Median är väl mer rimligt, oavsett vilken aspekt av barnets tillvaro det gäller?

Ingenstans står det att TS ägnar nätterna åt att tillverka förgyllda praliner i fem smaker och göra decoupage med individuella ugnsbrända namnskyltar i cernitlera till alla julklappar. Det hade jag också tyckt var överdrivet.

Det hon beskriver känns igen som helt rimligt om man inte tillhör de 10% på botten av samhället. Finns det bara pengar och vilja i hushållet är det normalt att barn får inslagna julklappar, någon julkalender, att det pyntas lite fint hemma och att de får födelsedagspresenter (vilket TS också skriver att hennes man hade struntat i)- eller håller du inte med om det?
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Tow2Mater skrev 2025-12-26 18:50:01 följande:
    Du tar dig själv till energins avgrund... lycka till.
    Ja, vilken hemsk förälder som anser att barn ska ha lagad mat, hela kläder som de ändå gillar, gå till förskola och skola i rena kläder, få uppmärksamhet på sina födelsedagar och en jul.
  • Anonym (Sol)

Jag tror också du måste sänka dina egna krav lite ts. Om du inte får med sambon på tåget i att fixa allt du vill. Mackor duger bra som kvällsmat ibland om barnen ätit lunch i skolan/förskolan. Mycket leksaker är en definitionsfråga men ja de flesta barn har alldeles för mycket. Tårta kan man köpa, har själv aldrig bakat tårta till mitt barn, vi köper eller äter glasstårta, små barn bryr sig inte om vem som gjort den bara det är gott. Kalendrar vet jag inte vad du menar, mycket finns i alla fall att köpa. Dela upp hushållssysslorna kring det som han faktiskt är med på, det måste han åtminstone se att ni behöver dela lika. Och ge dig själv en till två tillfällen i veckan där du får vara själv och göra något kul eller avslappnande. Under småbarnsåren gick jag mycket promenader och lyssnade på böcker eller musik, gick och tränade åtminstone en gång i veckan och tog ett bad eller såg en serie när sambon var ute med barnen. Kommer det inte spontant måste du kräva och schemalägga det. Kräv din rätt till återhämtning. 

• Anonym (Vid vägs ände)
    Anonym (Locomotion eller loco motion?) skrev 2025-12-26 19:04:46 följande:
    Jag förklarar på ett ironiskt sätt varför din argumentation är tokig.

Det är inte rimligt utifrån barnperspektivet att välja halva vägen mellan någon som är extrem eller knappt har minimum som standard och en som har en någorlunda rimlig tanke om hur barn ska växa upp för att må bra. Median är väl mer rimligt, oavsett vilken aspekt av barnets tillvaro det gäller?

Ingenstans står det att TS ägnar nätterna åt att tillverka förgyllda praliner i fem smaker och göra decoupage med individuella ugnsbrända namnskyltar i cernitlera till alla julklappar. Det hade jag också tyckt var överdrivet.

Det hon beskriver känns igen som helt rimligt om man inte tillhör de 10% på botten av samhället. Finns det bara pengar och vilja i hushållet är det normalt att barn får inslagna julklappar, någon julkalender, att det pyntas lite fint hemma och att de får födelsedagspresenter (vilket TS också skriver att hennes man hade struntat i)- eller håller du inte med om det?
    Tack. Hade sambon styrt julklappar tror jag på riktigt inte de fått något. Han tycker det mesta är onödigt så. "De har leksaker" = de behöver inget. 

Jag har också bara pyntat ett par rum hemma, mesta delen av huset är opyntat. Det är alltså typ "gran, ljusstakar, ett par tomtar" som är nivån för att få lite julkänsla. 

Och ja, jag får inget paket så mer än något praktiskt vi ändå köpt som han säger att jag fick. Vi gjorde fotoböcker år släkt ett år, mestadels hans, då fick jag att "han betalade halva" i present eftersom det ändå mest "var jag som gillade sånt".
  • Anonym (Locomotion eller loco motion?)
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-26 19:06:07 följande:
    Ja, vilken hemsk förälder som anser att barn ska ha lagad mat, hela kläder som de ändå gillar, gå till förskola och skola i rena kläder, få uppmärksamhet på sina födelsedagar och en jul.
    Jag tror det blir enklare om du dumpar kvarnstenen om halsen. Kvinnor skriver inte sällan efter separationen att det är en befrielse att 

1) slippa plocka upp efter mansbebisen
    2) inte konstant vara irriterad över allt han lovat göra men aldrig gör.
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Anonym (Sol) skrev 2025-12-26 19:09:34 följande:

Jag tror också du måste sänka dina egna krav lite ts. Om du inte får med sambon på tåget i att fixa allt du vill. Mackor duger bra som kvällsmat ibland om barnen ätit lunch i skolan/förskolan. Mycket leksaker är en definitionsfråga men ja de flesta barn har alldeles för mycket. Tårta kan man köpa, har själv aldrig bakat tårta till mitt barn, vi köper eller äter glasstårta, små barn bryr sig inte om vem som gjort den bara det är gott. Kalendrar vet jag inte vad du menar, mycket finns i alla fall att köpa. Dela upp hushållssysslorna kring det som han faktiskt är med på, det måste han åtminstone se att ni behöver dela lika. Och ge dig själv en till två tillfällen i veckan där du får vara själv och göra något kul eller avslappnande. Under småbarnsåren gick jag mycket promenader och lyssnade på böcker eller musik, gick och tränade åtminstone en gång i veckan och tog ett bad eller såg en serie när sambon var ute med barnen. Kommer det inte spontant måste du kräva och schemalägga det. Kräv din rätt till återhämtning. 

Läs tråden snälla. Han gör verkligen inget. Trött efter jobbet. Barnen är också lite selektiva i mat på förskolan och äter ofta inget där, så av skälet är mat hemma viktigt med. 

Sambon vill också inte köpa tårta eftersom det är "onödigt" och han inte gillar köpesaker.
Svar på tråden Hur får man energi...