Hur får man energi...
Jag måste få något så jag orkar mig genom den här julen.
Det är inte mitt inlägg du svarat på här, men jag vill ge min input.
Vi köper tårta (oftast) för att hinna med annat. Våra barn får chokladkalendrar från släkt, och adventspresenter från oss (för jag har varken tid eller lust att köpa och slå in 24 x 3 presenter till våra barn - vilket sannolikt mest blir saker som skräpar på deras rum sen. Vi kan ibland servera färdigmat köpt i frysen i affären. Vi köper städning för att spara på tid och energi. Vi har tre barn som tar otroligt mycket tid, energi och kärlek att vi behöver göra det vi kan för att mäkta med, trots att vi är två vuxna. Man får hitta de genvägar man själv tycker känns ok för att få livet att gå ihop.
Sen lägger jag tid nästan varje dag på att komma ut och ta en promenad själv, helst i skogen och utan telefon, för att hinna landa och ladda energi. Göra saker med vänner och träna är annat som ger energi och välbefinnande. Den här sortens saker tror jag du också behöver få in i ditt liv! Kan du ge mamman ansvar för barnen en kväll i veckan, eller få hjälp av en släkting eller vän?
Jag vore också okej med att vara den som gör mer. Bara det fanns någon motpart. Jag kan ordna mest,men inte allt. Jag kan vara den som ger mer av snälla ord bara jag - också - får något snällt ibland. Jag kan laga mer mat,bara sambon ibland tar initiativ till det med.
Men nu är det inte så och nu måste jag rädda mig själv innan jag helt kraschar.
Jag tror också du måste sänka dina egna krav lite ts. Om du inte får med sambon på tåget i att fixa allt du vill. Mackor duger bra som kvällsmat ibland om barnen ätit lunch i skolan/förskolan. Mycket leksaker är en definitionsfråga men ja de flesta barn har alldeles för mycket. Tårta kan man köpa, har själv aldrig bakat tårta till mitt barn, vi köper eller äter glasstårta, små barn bryr sig inte om vem som gjort den bara det är gott. Kalendrar vet jag inte vad du menar, mycket finns i alla fall att köpa. Dela upp hushållssysslorna kring det som han faktiskt är med på, det måste han åtminstone se att ni behöver dela lika. Och ge dig själv en till två tillfällen i veckan där du får vara själv och göra något kul eller avslappnande. Under småbarnsåren gick jag mycket promenader och lyssnade på böcker eller musik, gick och tränade åtminstone en gång i veckan och tog ett bad eller såg en serie när sambon var ute med barnen. Kommer det inte spontant måste du kräva och schemalägga det. Kräv din rätt till återhämtning.
Jag tror också du måste sänka dina egna krav lite ts. Om du inte får med sambon på tåget i att fixa allt du vill. Mackor duger bra som kvällsmat ibland om barnen ätit lunch i skolan/förskolan. Mycket leksaker är en definitionsfråga men ja de flesta barn har alldeles för mycket. Tårta kan man köpa, har själv aldrig bakat tårta till mitt barn, vi köper eller äter glasstårta, små barn bryr sig inte om vem som gjort den bara det är gott. Kalendrar vet jag inte vad du menar, mycket finns i alla fall att köpa. Dela upp hushållssysslorna kring det som han faktiskt är med på, det måste han åtminstone se att ni behöver dela lika. Och ge dig själv en till två tillfällen i veckan där du får vara själv och göra något kul eller avslappnande. Under småbarnsåren gick jag mycket promenader och lyssnade på böcker eller musik, gick och tränade åtminstone en gång i veckan och tog ett bad eller såg en serie när sambon var ute med barnen. Kommer det inte spontant måste du kräva och schemalägga det. Kräv din rätt till återhämtning.