• Anonym (Vid vägs ände)

Hur får man energi...

Hur gör ni för att få återhämtning i vardagen? Har två små barn som bägge är extremt intensiva barn. Har en sambo som absolut inte gör någon ansträngning för att skapa energi eller glädje åt mig (ja, jag funderar absolut på separation men det är en annan fråga som jag ska ta tag i nästa år). 

Men hur och vad gör ni för egen del för att skapa energi, jag behöver alla tips på saker jag kan göra för mig själv. Just nu är jag jättetrött och därmed lättgrinig och jag vill hitta energigivande saker för att få bort all frustration och trötthet som byggs upp i kroppen så att jag orkar vara positiv mot barnen.

Jag sover helt okej men att aldrig ha positiv input under dagarna eller något som ger energi är så extremt tärande i längden. Har givit upp att få något av sambon så nu måste jag hitta sätt att få det på annat vis. Att gå genom livet och aldrig någonsin få något positivt mot en är inte hållbart och jag har märkt senaste tiden att jag blivit rejält ledsen och lättretliga. Jag tror inte på otrohet som lösning, men för första gången i livet förstår jag faktiskt de som hamnar där, när  man aldrig får något som helst positivt från den man delar livet med.

Så, vad gör ni som laddar er med positiv energi?

Jag måste få något så jag orkar mig genom den här julen.
  • Svar på tråden Hur får man energi...
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Anonym (Locomotion eller loco motion?) skrev 2025-12-26 19:12:33 följande:
    Jag tror det blir enklare om du dumpar kvarnstenen om halsen. Kvinnor skriver inte sällan efter separationen att det är en befrielse att 

1) slippa plocka upp efter mansbebisen
    2) inte konstant vara irriterad över allt han lovat göra men aldrig gör.
    Ja. Just nu tänkte jag separera lite mentalt ett tag, dvs bara göra saker för mig och barnen, inte för oss på samma vis,och se om han reagerar.

Det lustiga är att han glatt äter det jag ordnat, är nöjd för matlådor åt jobb, gärna bjuder hem folk osv - men aldrig åt mig säger ett snällt ord om något.
  • Anonym (C)

Kanske en separation vore det bästa.

• Anonym (Vid vägs ände)
    Anonym (C) skrev 2025-12-26 19:23:16 följande:

Kanske en separation vore det bästa.

Ddt som hindrar mig nu är att jag inte vill att de ska vara 50% hos honom. Inte för att de skadas, bara att jag inte vill att de ska bli som honom.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Skild)

Ja skilsmässa är ju det som räddar. Räddade mig. Jag var likadan. Gjorde allt. Vill ge mina barn det bästa.

visste egentlig från början att min fd man inte var bra för mig, men var så desperat efter att få ändring på mitt ensamma liv. Ville så gärna ha en familj. Men tillslut gick det inte längre.

Då blev det tydligt för barnen vad de får hos mig och vad de saknar hos pappa. Jag har aldrig pratat illa om deras pappa inför barnen. Aldrig försökt upphöja mig själv men barnen påpekar skillnaden.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-26 19:26:01 följande:
    Ddt som hindrar mig nu är att jag inte vill att de ska vara 50% hos honom. Inte för att de skadas, bara att jag inte vill att de ska bli som honom.
    Det kanske är så enkelt att han är så för att ni båda är.less på varandra och det liv ni har. 

Väldigt många män stoppar faktiskt upp efter en separation för att det 1 inte finns andra alternativ och 2 han mår bättre som skild 

Ännu en aspekt är att du måste ingenting vad gäller barnen. Använd familjerätten och skriv avtal om umgänge.   Det finns ingen lag som säger varannan vecka.  Väldigt många barn mår skit av varannan vecka för att et inte passar deras behov, dom kan må mycket bättre av varannan helg eller var tredje långhelg eller bara sporadiskt ibland.  

Läs in dig på vad lagen faktiskt inte säger och vad du inte behöver gå med på. Det är fullt rimligt att barnen träffar honom sällan tills han steppat upp.  Ingen kommer tycka det är konstigt. Vill han bråka så låt honom. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-12-26 19:51:47 följande:
    Det kanske är så enkelt att han är så för att ni båda är.less på varandra och det liv ni har. 

Väldigt många män stoppar faktiskt upp efter en separation för att det 1 inte finns andra alternativ och 2 han mår bättre som skild 

Ännu en aspekt är att du måste ingenting vad gäller barnen. Använd familjerätten och skriv avtal om umgänge.   Det finns ingen lag som säger varannan vecka.  Väldigt många barn mår skit av varannan vecka för att et inte passar deras behov, dom kan må mycket bättre av varannan helg eller var tredje långhelg eller bara sporadiskt ibland.  

Läs in dig på vad lagen faktiskt inte säger och vad du inte behöver gå med på. Det är fullt rimligt att barnen träffar honom sällan tills han steppat upp.  Ingen kommer tycka det är konstigt. Vill han bråka så låt honom. 
    *steppar upp
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Anonym (Skild) skrev 2025-12-26 19:42:23 följande:

Ja skilsmässa är ju det som räddar. Räddade mig. Jag var likadan. Gjorde allt. Vill ge mina barn det bästa.

visste egentlig från början att min fd man inte var bra för mig, men var så desperat efter att få ändring på mitt ensamma liv. Ville så gärna ha en familj. Men tillslut gick det inte längre.

Då blev det tydligt för barnen vad de får hos mig och vad de saknar hos pappa. Jag har aldrig pratat illa om deras pappa inför barnen. Aldrig försökt upphöja mig själv men barnen påpekar skillnaden.

Anonym (Skild) skrev 2025-12-26 19:42:23 följande:

Jo jag ville ha en familj med och innan barnen var han också annorlunda.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-26 19:16:25 följande:
    Läs tråden snälla. Han gör verkligen inget. Trött efter jobbet. Barnen är också lite selektiva i mat på förskolan och äter ofta inget där, så av skälet är mat hemma viktigt med. 

Sambon vill också inte köpa tårta eftersom det är "onödigt" och han inte gillar köpesaker.
    Jag har läst tråden. Du kan inte ändra honom alltså måste du se över vad du själv kan göra. Sänk dina egna krav tills du ev lämnar honom. Eller gå i familjerådgivning. 
Svar på tråden Hur får man energi...