• Anonym (Vid vägs ände)

Hur får man energi...

Hur gör ni för att få återhämtning i vardagen? Har två små barn som bägge är extremt intensiva barn. Har en sambo som absolut inte gör någon ansträngning för att skapa energi eller glädje åt mig (ja, jag funderar absolut på separation men det är en annan fråga som jag ska ta tag i nästa år). 

Men hur och vad gör ni för egen del för att skapa energi, jag behöver alla tips på saker jag kan göra för mig själv. Just nu är jag jättetrött och därmed lättgrinig och jag vill hitta energigivande saker för att få bort all frustration och trötthet som byggs upp i kroppen så att jag orkar vara positiv mot barnen.

Jag sover helt okej men att aldrig ha positiv input under dagarna eller något som ger energi är så extremt tärande i längden. Har givit upp att få något av sambon så nu måste jag hitta sätt att få det på annat vis. Att gå genom livet och aldrig någonsin få något positivt mot en är inte hållbart och jag har märkt senaste tiden att jag blivit rejält ledsen och lättretliga. Jag tror inte på otrohet som lösning, men för första gången i livet förstår jag faktiskt de som hamnar där, när  man aldrig får något som helst positivt från den man delar livet med.

Så, vad gör ni som laddar er med positiv energi?

Jag måste få något så jag orkar mig genom den här julen.
  • Svar på tråden Hur får man energi...
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Anonym (M) skrev 2025-12-28 07:59:38 följande:
    Och vem tvingade er att flytta till detta opraktiska hus?
    Det var det första hus vi bott i. Och det köptes innan barn, och då hade vi inte så mycket alls.

Men ja, jag hade inte köpt samma hus idag.
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Lynx123 skrev 2025-12-28 07:28:25 följande:

Men varför i hela fridens är du kvar i denna relation? Den är ju bara negativ för dig. Vad tror du kommer att ändras???

Därför att den i flera år inte var såhär. Därför att jag kommer från en kärnfamilj. Därför att jag vill ha tillbaka det vi hade förr, vilket i flera år var väldigt bra.

Jag kommer med en uppväxt att man jobbar på saker, man håller ihop.

Det jag har så svårt att förstå just nu är helheten. Min man säger att han inte är så romantiskt lagt, men allt han gjorde innan ffa andra barnet kom var just romantiskt. Han visste vad jag gillade och överraskade mig med sånt och han tog ansvar i saker jag hade svårt för. Han gav fysisk kontakt och vi hade mkt mysiga dagar.

Han säger att han inte är så bra på fysisk kontakt och att visa känslor så men mot barnen är han lekfull, busar, ger dem kramar.

Jag har så svårt att förstå helheten. 
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-12-27 18:08:30 följande:

Hm. Du har rätt mycket ideer om att saker måste vara på vissa sätt. Jag kan ändå få viss förståelse för din man/sambo. 

Det är inte sakerna du gör som i sig är fel (det låter som mysigt och fint) men du skriver om dem som om de hade samma vikt som att tex borsta barnens tänder (som ju är viktigt på riktigt till skillbad från att ha många ljusstakar). 

Om du är så här oresonlig när du pratar med din man/sambo så förstår jag att det skär sig och att ni inte når fram till varandra. 

Hur kan man tex bo fyra personer varav två småbarn i ett hus på 160 kvm och inte ha plats för en plastgran? Jag fattar att du inte vill ha en plastgran, men skälet platsbrist låter fullkomligt orimlig 

Vårt första hus var ett sånt hus. Ca 160 kvm, öppen planlösning för kök, vardagsrum och ett stort mellanrum. Tre sovrum. Inget garage, ingen källare, pyttelitet förråd. Fönster överallt i sovrummen så helt omöjligt att sätta en garderobsvägg. Krypvind utan golv. Vi la golv på vinden så där fick vi upp en del men det var opraktiskt med stege och lucka och lågt i tak.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Kajsa) skrev 2025-12-27 23:28:31 följande:

Tar detta så lång tid?

Laga mat, tvätta, städa - ja det måste göras året om och ni bör dela dessa sysslor året om. 

Ljusslingor, julstjärnor, ljusstakar, tomtar - två vuxna borde kunna fixa detta på en kväll. Att allt är på vinden borde göra det snabbare att ta fram det. 

Köpa gran - max en timme en helg. 

Julkort - vill maken att hans släktingar ska få kort får han ägna ett par timmar åt det en kväll. 

Paketkalender - vet ej, ett par timmar?

Julklappar - en lördag, när barnen är med pappan. Sen tar du dem en lördag medan han handlar. 

Min erfarenhet är att det kan ta precis hur lång tid som helst om man har små barn med i ekvationen
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-28 08:17:27 följande:
    Därför att den i flera år inte var såhär. Därför att jag kommer från en kärnfamilj. Därför att jag vill ha tillbaka det vi hade förr, vilket i flera år var väldigt bra.

Jag kommer med en uppväxt att man jobbar på saker, man håller ihop.

Det jag har så svårt att förstå just nu är helheten. Min man säger att han inte är så romantiskt lagt, men allt han gjorde innan ffa andra barnet kom var just romantiskt. Han visste vad jag gillade och överraskade mig med sånt och han tog ansvar i saker jag hade svårt för. Han gav fysisk kontakt och vi hade mkt mysiga dagar.

Han säger att han inte är så bra på fysisk kontakt och att visa känslor så men mot barnen är han lekfull, busar, ger dem kramar.

Jag har så svårt att förstå helheten. 
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-28 00:17:52 följande:
    Tack. Jag känner att det inte är lätt att förklara heller när folk uppenbart hakar upp sig i vissa detaljer.

Har pratat mkt med mannen idag. Sagt att jag mår dåligt och förklarar just hur jag ser det, att vi hade något innan som försvann när barnen kom. Alltså, innan barn var vi ett team. Han lagade mest mat, vi delade på allt jobb, vi kunde ta långa promenader, ha picknick ute under stjärnorna, överraskade varann med gåvor som var personliga och som den andre blev glad av. Myste på kvällar och höll handen ute.

Nu är det inget av det, och jag sa att jag absolut inte är någon som måste posta på sociala medier allt man gör och allt puttenutt om varandra. Men att jag helt enkelt saknar de här små sakerna i vardagen mot varann som visar att det är vi. Som gör det me än att man delar på räkningarna liksom.

Han hade ingen uppenbar förklaring på varför de försvunnit från hans sida. Jag tror ärligt inte han känt att hans beteende varit så annorlunda men för mig som mottagare har det varit milsvid skillnad så jag märker det ju. Det svåra är väl att hitta tillbaka till något för någon som inte upplever att han gör nåt annat än förr liksom. 

Men jag har iaf börjat lyfta saker på riktigt. 

Bra att ni pratar, försök boka parterapi så att ni får hjälp med det. Det verkar som att era problem bottnar i flera saker. Ni tycks ha glidit ifrån varandra och tappat det ni hade, vanligt när man får barn. Sen har ni som jag förstått det helt olika referensramar med er från er uppväxt. Där behöver ni ju mötas, det är lika mycket hans barn som dina barn.

Till sist så verkar din man vara barnslig och omogen, silent treatment i flera dagar? Så gör man ju inte. Då funderar man ju på hur han är uppväxt egentligen. Hur är hans föräldrar? Syskon? Upplever du familjen som harmonisk men annorlunda mot din familj?

Reagerar på att du skriver att du städar 1.5-2h varje dag. Överdriver du här? Såvida ni inte har 5 hundar som drar in så låter det väldigt överdrivet.

Det är ju möjligt att ni landar i att gå skilda vägar då ni verkar ha väldigt stora olikheter som ställts på sin spets i och med barnen. Parterapi kan hjälpa er att landa i något beslut.

Tycker också att du ska försöka boka upp någon fritidsaktivitet så att du kommer bort från hemmet en eller kanske ett par kvällar i veckan. Då tvingas han steppa upp och kan skapa sina egna rutiner med barnen och du får andrum. Har du någon sport du kan ta upp? 

• Anonym (Vera)

Börja med att bara laga mat åt dig och barnen. Säg till maken att han klarar sig lika bra på mackor och du har tröttnat på ojämlikheten.

Säg att han får fixa barnens nästa födelsedag. Det blir nog en tråkig dag med ledset barn men det kan vara det som krävs för att få din make att vakna. I längden är det bättre med en tråkig födelsedag än skilda föräldrar eller en utsliten bitter mamma 

• Anonym (Vera)

Boka in en kväll då du är borta från hemmet tills efter läggning. Kanske simma, bastu och ute mat med någon vän eller bara med en god bok? Gör det till en regelbunden aktivitet om det känns bra. 

• Anonym (Skild)
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-28 00:17:52 följande:
    Tack. Jag känner att det inte är lätt att förklara heller när folk uppenbart hakar upp sig i vissa detaljer.

Har pratat mkt med mannen idag. Sagt att jag mår dåligt och förklarar just hur jag ser det, att vi hade något innan som försvann när barnen kom. Alltså, innan barn var vi ett team. Han lagade mest mat, vi delade på allt jobb, vi kunde ta långa promenader, ha picknick ute under stjärnorna, överraskade varann med gåvor som var personliga och som den andre blev glad av. Myste på kvällar och höll handen ute.

Nu är det inget av det, och jag sa att jag absolut inte är någon som måste posta på sociala medier allt man gör och allt puttenutt om varandra. Men att jag helt enkelt saknar de här små sakerna i vardagen mot varann som visar att det är vi. Som gör det me än att man delar på räkningarna liksom.

Han hade ingen uppenbar förklaring på varför de försvunnit från hans sida. Jag tror ärligt inte han känt att hans beteende varit så annorlunda men för mig som mottagare har det varit milsvid skillnad så jag märker det ju. Det svåra är väl att hitta tillbaka till något för någon som inte upplever att han gör nåt annat än förr liksom. 

Men jag har iaf börjat lyfta saker på riktigt. 
    Vad bra att du orkat prata med mannen! parterapi är ju verkligen ett måste för er! Eftersom han inte verkar kunna förklara. Och att han behöver bli medveten om hur lagen ser ut. Att tex använda sig av straff som tystnad och behandla dig som luft under längre stunder o dagar vid konflikter, anses som psykisk misshandel.
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-28 00:03:59 följande:
    Ja, det tar betydligt längre tid än det du skriver. Tex granen är ju minst en timme bort om man inte bor centralt. 

Men just julpyntet i sig tar inte oceaner av tid men var ett exempel på något som betyder mycket för mig och där jag behövt hjälp med en del saker utan att få det utan att tjata många dagar om tiden. 

Det tärande är ju mer dels allt i vardagen som jag får rodda ensam, städar ca 1,5- 2 h varje dag totalt sett. Och dels att min man slutat helt att ge någon positiv återkoppling till mig. Ingen fysisk beröring inga komplimanger, inget "vad bra du gjort, vad gott det var". Absolut ingenting.
    Städar 1,5-2 timmar varje dag? Hur kan det bli så skitigt att det behövs? Det här är nu ytterligare en grej som får mig att tro att era samarbetsproblem inte bara beror på honom. Att städa så mycket låter mer som någon typ av tvångshandling. 
  • Anonym (Lotta)

.. och med att det låter som en tvångshandling menar jag att det kan vara tecken på svår stress. Det kan utlösa sånt. 

Jättebra att ni börjat prata! 

Jag kom på en sak till. Du skrev att du jobbar heltid. Måste ni göra det? Min man och jag valde att bo litet och inte resa mm och istället jobba 75% båda två, när barnen var små. Ni har rätt att gå ner i tid. Kanske vore det bättre att lämna ert stora, opraktiska hus och flytta till ett mindre och billigare boende så att ni får ett praktiskt hem och har råd att jobba deltid och på så sätt få mer tid och ork till både städning och varandra? 

Svar på tråden Hur får man energi...