Hur får man energi...
Jag måste få något så jag orkar mig genom den här julen.
Men varför i hela fridens är du kvar i denna relation? Den är ju bara negativ för dig. Vad tror du kommer att ändras???
Hm. Du har rätt mycket ideer om att saker måste vara på vissa sätt. Jag kan ändå få viss förståelse för din man/sambo.
Det är inte sakerna du gör som i sig är fel (det låter som mysigt och fint) men du skriver om dem som om de hade samma vikt som att tex borsta barnens tänder (som ju är viktigt på riktigt till skillbad från att ha många ljusstakar).
Om du är så här oresonlig när du pratar med din man/sambo så förstår jag att det skär sig och att ni inte når fram till varandra.
Hur kan man tex bo fyra personer varav två småbarn i ett hus på 160 kvm och inte ha plats för en plastgran? Jag fattar att du inte vill ha en plastgran, men skälet platsbrist låter fullkomligt orimlig
Tar detta så lång tid?
Laga mat, tvätta, städa - ja det måste göras året om och ni bör dela dessa sysslor året om.
Ljusslingor, julstjärnor, ljusstakar, tomtar - två vuxna borde kunna fixa detta på en kväll. Att allt är på vinden borde göra det snabbare att ta fram det.
Köpa gran - max en timme en helg.
Julkort - vill maken att hans släktingar ska få kort får han ägna ett par timmar åt det en kväll.
Paketkalender - vet ej, ett par timmar?
Julklappar - en lördag, när barnen är med pappan. Sen tar du dem en lördag medan han handlar.
Bra att ni pratar, försök boka parterapi så att ni får hjälp med det. Det verkar som att era problem bottnar i flera saker. Ni tycks ha glidit ifrån varandra och tappat det ni hade, vanligt när man får barn. Sen har ni som jag förstått det helt olika referensramar med er från er uppväxt. Där behöver ni ju mötas, det är lika mycket hans barn som dina barn.
Till sist så verkar din man vara barnslig och omogen, silent treatment i flera dagar? Så gör man ju inte. Då funderar man ju på hur han är uppväxt egentligen. Hur är hans föräldrar? Syskon? Upplever du familjen som harmonisk men annorlunda mot din familj?
Reagerar på att du skriver att du städar 1.5-2h varje dag. Överdriver du här? Såvida ni inte har 5 hundar som drar in så låter det väldigt överdrivet.
Det är ju möjligt att ni landar i att gå skilda vägar då ni verkar ha väldigt stora olikheter som ställts på sin spets i och med barnen. Parterapi kan hjälpa er att landa i något beslut.
Tycker också att du ska försöka boka upp någon fritidsaktivitet så att du kommer bort från hemmet en eller kanske ett par kvällar i veckan. Då tvingas han steppa upp och kan skapa sina egna rutiner med barnen och du får andrum. Har du någon sport du kan ta upp?
Börja med att bara laga mat åt dig och barnen. Säg till maken att han klarar sig lika bra på mackor och du har tröttnat på ojämlikheten.
Säg att han får fixa barnens nästa födelsedag. Det blir nog en tråkig dag med ledset barn men det kan vara det som krävs för att få din make att vakna. I längden är det bättre med en tråkig födelsedag än skilda föräldrar eller en utsliten bitter mamma
Boka in en kväll då du är borta från hemmet tills efter läggning. Kanske simma, bastu och ute mat med någon vän eller bara med en god bok? Gör det till en regelbunden aktivitet om det känns bra.
.. och med att det låter som en tvångshandling menar jag att det kan vara tecken på svår stress. Det kan utlösa sånt.
Jättebra att ni börjat prata!
Jag kom på en sak till. Du skrev att du jobbar heltid. Måste ni göra det? Min man och jag valde att bo litet och inte resa mm och istället jobba 75% båda två, när barnen var små. Ni har rätt att gå ner i tid. Kanske vore det bättre att lämna ert stora, opraktiska hus och flytta till ett mindre och billigare boende så att ni får ett praktiskt hem och har råd att jobba deltid och på så sätt få mer tid och ork till både städning och varandra?