fornminne skrev 2025-12-30 11:37:00 följande:
Transpersoner är sällan farliga. Statistiskt tror jag att de är mindre våldsamma än andra (i alla fall mindre våldsamma än män), samt oftare offer för andras våld, än förövare själva.
Jag har ingen källa, men har läst om det.
Det klart att det finns farliga personer även i denna grupp. Men transpersoner generellt, är INTE kända för våld.
De "osannolikt många gångerna" du nämner, handlar om störda och våldsamma män som utnyttjar nya liberala könsbyteslagar genom att juridiskt byta namn och kön. På det sättet kan de sopa igen spår efter tidigare brottslighet (nytt personnummer), samt komma närmare potentiella offer. (Kvinnor).
Lagstiftningen måste ändras och / eller individuella bedömningar göras, för att förhindra detta.
Fast det där stämmer inte när det gäller transpersoner som går från man till kvinna. Läs rapporten som jag länkar till ovan. Nästant hälften av sådana transpersoner som sitter inre är sexualförbrytare.
Half of all trans-identifying males (transwomen) in prison are convicted sex offenders or dangerous Category A prisoners 41% of trans-identifying males in prison are convicted sex offenders
This report and one other confirms that trans-identifying males exhibit a male pattern of criminality.
https://fairplayforwomen.com/transgender-prisoners/
Det sistnämnda innebär att könsbytet inte gör någon skillnad när det gäller benägenheten att begå vålds- och sexualbrott mellan transpersoner (man till kvinna) och män generellt. Att transpersoner skulle vara mindre våldsamma än andra enbart pga transidentiteten stämmer alltså inte.
Med en sådan överrepresentation när det gäller sexualbrott måste man antingen erkänna att könsdysfori i vissa fall bara är en del av en personens psykiska problem eller att det finns stora problem med sexualbrott att erkänna och ta tag i inom transcommunityt.