• Anonym (TS)

Transfobi efter styckmord

Just nu har det brutit ut värsta grejen på sociala medier efter att en kvinna blivit styckmördad.

Polisen har hittat snabbt en misstänkt för mordet och då blir det värsta stormen. För att den misstänkta personen eventuellt är biologisk man men juridisk kvinna.

Då blir det en diskussion om kriminalvården.

Kan vi inte bara vänta in typ förundersökningen först, visa omtanke till de drabbade. En kvinna som inte fick bli äldre än 25 och sedan kan man få komma med mer konstruktiva lösningar. Som att vi skulle kunna öppna kriminalvårdsanstalter för transpersoner eller liknande, hur nu det skulle se ut i praktiken. Men lösningar, inte hat. 

• Svar på tråden Transfobi efter styckmord
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2025-12-29 22:09:15 följande:
    ..och så pratas de om styckmord mellan recepten och gravtesten...?

Alla hänger inte i dessa grupper.
    Alla startar trådar om precis vad som helst? så alla får skriva om vad dom har på hjärtat. 
  • Anonym (X)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-29 22:00:19 följande:
    Allmänna grupper på Facebook läser jag detta i. grupper där man pratar om allt som att man ska visa sina gravtest, fråga om mattips, frågar om relationsråd och så vidare
    Om det är allmänna grupper kan du ju droppa namnen.
  • Anonym (Kata)

Jag tvivlar inte också på att denna person är trans. Jag känner väldigt många transpersoner, inklusive mig själv, och har skrivit tre avhandlingar om transsexualitet, och medan det är vanligt i tonåren att känna sig fram, många spenderar tid som icke-binära och så, så är hoppandet mellan namn och identiteter, med den frekvens och lättvindigt som framhålls om den här persinen, inte en grej så att säga.

Jag säger inget stenhårt, men tvivlar starkt. 

• Anonym (Kata)

Jag tvivlar också, ska det stå. Auto-korrekt lade till ett inte. 

• Anonym (xxx)

Det har dock hänt osannolikt många gånger nu, både i Sverige och utomlands, att människor som begått hemska, bisarra våldsbrott (till skillnad från att bara slå ihjäl någon i vredesmod, de som gör det brukar vara män rätt och slätt) har varit män som klätt ut sig till kvinnor eller redan bytt kön till kvinna. Det går ju liksom inte att undgå att se sambandet - som är psykisk ohälsa. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-29 18:30:04 följande:

Som jag skrev så kan man komma med konstruktiva lösningar. 

En utmaning med att ha en kriminalvårdsanstalt för transpersoner är att man inte respekterar deras juridiska kön och inte fullt ut blir helt accepterade t ex som sitt juridiska kön. Å andra sidan tvingas ju biologiska och juridiska kvinnor vara på enbart kvinnliga anstalter. 

När man begått brott så försvinner människor olika val. Det blir en utmaning att sätta folk på isolering också där det enbart får träffa kriminalvårdare. Det här är inte en enkel utmaning. 

Vet du, om en person har begått ett så hemskt och bisarrt brott som den här unge killen (oavsett vad han kallar sig själv), så tycker jag att han har förverkat sin rätt att välja vilka han ska sitta på antalt med. Detta är inget "dilemma" alls. Så länge som vi fortsätter att dalta med sådana här typer, så kommer det att ske sådana här brott. Och nästa gång kan det vara DIN dotter eller syster eller bästa väninna. 

Den här killen borde naturligtvis ha hållits i förvar sedan det senaste brottet, där det även kom fram vilken sjuk fantasivärld han hade. Han skulle inte ha varit ute, det är en KATASTROF att vi daltar med sådana människor. Någon borde ställas till svars - domare, lagstiftare, psykläkare... kanske allihop. 
  • Anonym (xxx)
    Tow2Mater skrev 2025-12-29 18:39:52 följande:
    En konstruktiv lösning - dra tillbaka dessa idiotiska namnbytes- och könsbyteslagar.

Redan under rättsprocessen efter det misslyckade kidnappningsförsöket bytte han namn. Ett knappt år senare gjorde han det igen. Två år därefter bytte han för tredje gången, nu till ett kvinnonamn. 

Tre namnbyten på några år. Minst. Det kan finnas fler byten, dolda av Skatteverkets sekretessmurar. 

Och i fjol tillkom ytterligare en komplikation ? den nya lagen om förenklat könsbyte. 

Dessa lagar, samt möjligheten att skaffa skyddad identitet ? något som den misstänkte mördaren också gjort ? gör att farliga människor kan försvinna i dunklet på ett sätt som är både stötande och potentiellt livsfarligt.

www.expressen.se/ledare/brottslingar-kan-ga-upp-i-rok-med-naiva-lagen/
    Ja, könsbyteslagen var Kristerssons fel. Även hans egna partikamrater var emot, men han praktiskt taget tvingade dem att rösta för.

Detta med de ändrade namnlagarna borde vi också backa på. Man heter det man heter. Det ska inte vara så lätt att byta namn - till och med flera gånger på bara några år - som det har blivit nu. Då går det ju inte att hålla koll på folk, eller kolla upp vad de har gjort för brottsligt (t.ex.) genom att googla. 

Som sagt, man heter det man heter, och jag tycker att folk som vill byta speciellt förnamn borde vara tvungna att ange ett skäl, och sedan ska detta prövas och godkännas. En anledning till godkännande, kan t.ex. vara att personen är invandrare och att hans namn sammanfaller med ett ord för något genant på svenska. Eller om namnet är något helt utspejsat, som aldrig borde ha blivit tillåtet från början - som Lucifer, Honey eller Månstråle. 

Dessutom måste det vara möjligt även för en vanlig privatperson, att kolla upp om en person har bytt namn och vad han i så fall hette innan. Detta skulle Folkbokföringen kunna upplysa om. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Patrik) skrev 2025-12-29 19:19:07 följande:

Inte en chans att denna styckmördare vill vara kvinna på riktigt och transa. Detta är en mycket farlig och sjuk individ. Som jag personligen är helt övertygad om, har gjort detta enbart i syfte att komma närmare kvinnor. Genom att "avväpna" sig och verka mindre farlig genom att identifiera sig som kvinna. Alla namnbyten enbart, tyder på att han " gömmer sig" bakom detta.

Kommer han in på kvinnlig anstalt, blir det jackpott. Hoppas dom slänger in svinet på manlig anstalt.

Jag läste faktiskt en deckare en gång på det temat. Det var en seriemördare som klädde ut sig till kvinna och tog på sig en lång, blond peruk när han letade efter offer. Då kände sig kvinnorna trygga när han t.ex. stannade till vid en busshållplats och erbjöd skjuts. Det har säkert hänt tidigare i verkligheten också. 
  • Anonym (Trams)

Trans är rent trams! Man föddes till det man är, sen om man tycker att man är en torktumlare okej, men man är fortfarande den man är(föddes som)

• Anonym (Könskorrigering)
    Anonym (X) skrev 2025-12-29 19:14:22 följande:
    Jag är inte insatt, vad krävs för att juridiskt ändra kön?

Jag tycker transkvinnor är kvinnor och begår de brott borde de hamna i kvinnofängelse, med ev. isolering om det blir en säkerhetsfråga.
    Om däremot män kan ta ett kvinnonamn och försöka få en lindrigare fängelsevistelse så är det förkastligt.
    Transkvinnor räknas som kvinnor om de äter hormoner och gjort könskorrigering.
    Att vara en man till hälften och ha en massa testosteron kvar eller som enbart bytt namn känns inte så lyckat eller tryggt att placera på en kvinnoanstalt.
    Kvinnorna där har ofta varit med om tuffa saker som våldtäkter och misshandel.
    Att kuken har slutat att fungera samt vara fullproppad med östrogen och ha bröst borde vara ett minimikrav för placering på kvinnoanstalt om man inte är född som kvinna.
    Det här aset skulle nog inte heller få det så mycket lättare på en kvinnoanstalt som han verkar tro. Det kvinnor på såna ställen hatar mest är de som skadar barn. Många är mammor själva. Även våldtäktsmän är förstås hatade.

Bobbys morsa Nina Äikilä som plågade ihjäl sin son tillsammans med sin nya karl kan inte sitta bland övriga. Full isolering eller att en "olycka" händer är nog inte så kul att leva med. Vilket ändå är rätt i såna extrema fall.
    Faktiskt skulle nog denna dåren i Rönninge ha det bäst på en sexbrottsanstalt för män. Finns inga såna för kvinnor, finns inte tillräckligt många kvinnliga sexbrottslingar.
    Isolering av fanskapet hade varit bättre om man vill att han ska må så dåligt som möjligt.
Svar på tråden Transfobi efter styckmord