• Anonym (Emma)

Beach 2026

Nu är det dags?igen. Jag har 10kg att tappa innan sommaren.

Någon som vill följas åt? 

• Svar på tråden Beach 2026
  • Anonym (?)
    Anonym (Emma) skrev 2026-02-09 11:06:54 följande:
    Bra att du hittat ditt sätt! Jag jobbar tvärtom med att begränsa protein till 1gram per kg kroppsvikt eftersom överskottet omvandlas till glukos. Blir lite bakvänt med proteinrik ketogen kost.
    Vilket händer när du lider brist på kolhydrater.
    Anonym (Emma) skrev 2026-02-12 16:33:38 följande:
    Då får du höra en ny erfarenhet av lchf av mig. Lyckades äntligen gå ner nästan 30kg efter åratal av misslyckade försök. Lågkolhydratkost är det enda som har fungerat för mig och det leder till att vikten går åt rätt håll även den här gången.

Lchf-fläskpannkaka passar perfekt in i min diet :)
    Ja men det är ju jättebra!
    Gick du upp det igen när du la av med LCHF?
    Tänker eftersom du är på nedgång igen?

I mitt huvud tänds bara en illröd varningskylt av fläskpannkakan, men det är ju irrelevant om det funkar för dig.

Tycker du ska läsa på lite om det jag kommenterade här ovan, om protein som omvandlas till glukos dock.
    Tror att du missuppfattat hur det fungerar.
    Och det säger jag inte med en pekpinne i näven utan av ren välvilja.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (?) skrev 2026-02-13 12:43:17 följande:
    Då får du höra en ny erfarenhet av lchf av mig. Lyckades äntligen gå ner nästan 30kg efter åratal av misslyckade försök. Lågkolhydratkost är det enda som har fungerat för mig och det leder till att vikten går åt rätt håll även den här gången.

I mitt huvud tänds bara en illröd varningskylt av fläskpannkakan, men det är ju irrelevant om det funkar för dig.

Tycker du ska läsa på lite om det jag kommenterade här ovan, om protein som omvandlas till glukos dock.
    Jag lider ingen brist på kolhydrater utan min kropp får allt den behöver.

Lyckats hålla vikten hyfsat ändå. De 10kg jag gått upp är under flera års tid. När jag bantat har det däremot lett till jojo-bantning där jag fått tillbaka vikten ganska snabbt efteråt (och ofta lite till). 

Kroppen omvandlar protein till glukos vid överskott när man är i ketos. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (?) skrev 2026-02-13 12:43:17 följande:

Ja, lchf-tänket kan kännas ovant när man jämför med låg-fettdiet. Allt blir ju lite tvärtom. Poängen är att äta mat man håller sig mätt på så att man inte behöver äta så ofta. Jag äter som bäst omad (one meal a day) och fastar resten när jag landat i bra ketos. Är inget jag någonsin hade klarat på annan kost. 
  • Anonym (Emma)

Kan tillägga att jag äter mycket grönsaker och bra fetter också. Lever inte på fläskpannkaka hela tiden. Men det är perfekt att ha redo i börjanav omställningen för aptitens skull. Så slipper vi den diskussionen. 

• Anonym (?)
    Anonym (Emma) skrev 2026-02-13 13:07:17 följande:

Kan tillägga att jag äter mycket grönsaker och bra fetter också. Lever inte på fläskpannkaka hela tiden. Men det är perfekt att ha redo i börjanav omställningen för aptitens skull. Så slipper vi den diskussionen. 

Såklart att du ska köra det som fungerar för dig.
    Jag menade absolut inget illa och ber om ursäkt om det uppfattades så.

Alla är vi olika och det är väl ändå bra.

Räknar du kalorier?
    Jag orkar inte plöja tråden. Glad
  • Anonym (Emma)
    Anonym (?) skrev 2026-02-13 14:28:44 följande:
    Såklart att du ska köra det som fungerar för dig.
    Jag menade absolut inget illa och ber om ursäkt om det uppfattades så.

Alla är vi olika och det är väl ändå bra.

Räknar du kalorier?
    Jag orkar inte plöja tråden. Glad
    Ingen fara. Nej, jag räknar inte kalorier. Gör du?
  • Anonym (?)
    Anonym (Emma) skrev 2026-02-13 14:34:12 följande:
    Ingen fara. Nej, jag räknar inte kalorier. Gör du?
    Jag är inte överviktig och bantar inte.
    Dock är jag mycket noga med att hålla vikten, gick ner en del när jag bytte till ett rörligare jobb, flyttade och blev ensamhushåll och därmed la om kosten ganska mycket och fick mycket mer tid för motion.

Dock har jag räknat kalorier en massa år tidigare, skulle säga att jag är en levande kaloritabell.
    Räknar ibland för "sakens skull" dock, för att jag ändå vill ha koll.

Jag äter bara bra mat, enligt mig själv. Som du förstår inte LCHF, det har jag aldrig provat.
    Har bara hört negativa saker om det av vänner och bekanta.
    Men förstår ju att det fungerar för en del.

JAg hoppas att du lyckas nå ditt mål, och behålla det.
    Beachen är ännu långt borta. {#emotions_dlg.flower}

All lycka till!
  • Anonym (Emma)
    Anonym (?) skrev 2026-02-13 14:50:55 följande:
    Jag är inte överviktig och bantar inte.
    Dock är jag mycket noga med att hålla vikten, gick ner en del när jag bytte till ett rörligare jobb, flyttade och blev ensamhushåll och därmed la om kosten ganska mycket och fick mycket mer tid för motion.

Dock har jag räknat kalorier en massa år tidigare, skulle säga att jag är en levande kaloritabell.
    Räknar ibland för "sakens skull" dock, för att jag ändå vill ha koll.

Jag äter bara bra mat, enligt mig själv. Som du förstår inte LCHF, det har jag aldrig provat.
    Har bara hört negativa saker om det av vänner och bekanta.
    Men förstår ju att det fungerar för en del.

JAg hoppas att du lyckas nå ditt mål, och behålla det.
    Beachen är ännu långt borta. {#emotions_dlg.flower}

All lycka till!
    Ja, man har ju olika förutsättningar. För mig är den största utmaningen att hantera överdriven aptit, sug samt att förebygga jojo-bantning.

Tack!
  • Anonym (kortis)

Vägde 54.8 i onsdags så drygt ett kilo till. Känns som det borde plana ut snart men får se vad som händer, är inte alls nöjd med hur kroppen ser ut än men vill heller inte gå ner för fort, är lite rädd att huden inte ska hänga med

• Anonym (Sandra)

Gått ner 1 kg mellan två veckor så känns motiverande. Blev dock en semla idag men tror väl inte den gör så pass stor skillnad. Hoppas ha nått mitt mål med 5 kg till i juni.

• Anonym (kortis)

Ska också äta en semla idag men jag räknar med den i "budgeten" så inga problem. I morgon ska jag väga mig igen och se om det hänt något mer

• Anonym (65)

Fick semla på jobbet igår. Den enda semlan jag äter om året såvida ingen annan kommer bjuda på någon.

Jag var uppe tidigt idag till badhuset och simmade 1500m. Första gången jag simmat den sträckan. Annars har jag mest simmar 1000m. Kände nästan jag kunde simmat än mer idag😁 men det får bli en annan gång.

• Anonym (Emma)

+-0 för mig vilket jag är nöjd med. Äntligen frisk så ska försöka komma igång lite bättre nu. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (65) skrev 2026-02-18 08:54:42 följande:

Fick semla på jobbet igår. Den enda semlan jag äter om året såvida ingen annan kommer bjuda på någon.

Jag var uppe tidigt idag till badhuset och simmade 1500m. Första gången jag simmat den sträckan. Annars har jag mest simmar 1000m. Kände nästan jag kunde simmat än mer idag😁 men det får bli en annan gång.

Härligt! 👏🏻
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Sandra) skrev 2026-02-17 16:53:28 följande:

Gått ner 1 kg mellan två veckor så känns motiverande. Blev dock en semla idag men tror väl inte den gör så pass stor skillnad. Hoppas ha nått mitt mål med 5 kg till i juni.

Bra jobbat 👏🏻
  • Anonym (kortis)
    Anonym (kortis) skrev 2026-02-17 18:51:55 följande:

Ska också äta en semla idag men jag räknar med den i "budgeten" så inga problem. I morgon ska jag väga mig igen och se om det hänt något mer

53.9 idag blev det. Så vikten går fortfarande neråt men ser ingen direkt skillnad på kroppen, iallafall inte där jag ville. När jag tittar på den i spegeln så vill jag bara gråta
  • Anonym (?)
    Anonym (kortis) skrev 2026-02-18 15:22:47 följande:
    53.9 idag blev det. Så vikten går fortfarande neråt men ser ingen direkt skillnad på kroppen, iallafall inte där jag ville. När jag tittar på den i spegeln så vill jag bara gråta
    Får man fråga hur kort du är?
  • Bits1975
    Anonym (?) skrev 2026-02-18 18:39:50 följande:
    Jag undrar också, jag är cirka 157cm och vägde 53.7 imorse. 
  • Anonym (kortis)
    152
  • Anonym (kortis)
    Bits1975 skrev 2026-02-18 18:43:48 följande:
    Jag undrar också, jag är cirka 157cm och vägde 53.7 imorse. 

Vad tänkte ni på, tror ni det kan påverka var på kroppen man tappar vikt?
Svar på tråden Beach 2026