• Anonym (Locket)

Disk

Föreställ dig att du har ett kastrullock av metall med glas högst upp. Du har kokat linser och det har varit kokade linser på locket och av någon anledning inte diskat den efteråt och bestämmer dig för att göra det tre veckor senare. Skulle ni då anse att locket är rent? 

• Svar på tråden Disk
  • Anonym (Locket)

Det jag undrar med ts är om det av hälsoskäl gör någon skillnad om man diskar något samma dag som det blivit smutsigt eller om det blir lika rent om man väljer att diska något flera dagar/veckor senare. 

• Anonym (Nad)

Det beror väl på hur du rengör locket. Rekommenderar att lägga locket i skållhett vatten en stund först, så stärkelsen från linserna löses upp. Sen bör du skrubba tills precis allt är borta. Först då hade jag sett locket som hygieniskt rent.

• Anonym (Locket)
    Anonym (Nad) skrev 2026-01-15 18:48:22 följande:

Det beror väl på hur du rengör locket. Rekommenderar att lägga locket i skållhett vatten en stund först, så stärkelsen från linserna löses upp. Sen bör du skrubba tills precis allt är borta. Först då hade jag sett locket som hygieniskt rent.

Jag lade den i diskmaskinen utan någon annan disk (sköljde först av den i varm vatten för att få bort det mesta av linserna som satt fast) och den SER ren ut men svårt att veta hur det ser ut i den tunna glipan mellan metall och glas. Kanske fullt med mögel eller bakterier? 
  • Anonym (Q)

Det beror ju på hur noggrant du diskar. Har du diskat så att det är rent, sköljt av ordentligt och låtit torka tills det är helt torrt, oavsett hur lång tid efter att du har smutsat ner locket, så är det rent. Ofta är det ju lättare att få något rent innan smutsen torkat in, men senare tar det ju bara lite mer skrubbande.

Från ett hygieniskt perspektiv så är en gryta, som kommer att värmas upp till minst kokpunkten, inte lika viktig att få steril, jämfört med något man använder vid lägre temperaturer. 
    Metall och glas är också material som ofta är lättare att få rena, än tex plast och trä. Fast här beror det lite på lockets konstruktion om det har många fogar, sprickor eller andra gömställen för bakterier.

• Anonym (Locket)

Jag valde att diska den i diskmaskinen en gång till med annan disk. Det borde väl inte finnas någon risk att annan disk blir ?förorenad? av locket OM nu denna har mögel eller bakterier på sig? 

• Jemp
    Anonym (Locket) skrev 2026-01-15 18:54:37 följande:
    Jag lade den i diskmaskinen utan någon annan disk (sköljde först av den i varm vatten för att få bort det mesta av linserna som satt fast) och den SER ren ut men svårt att veta hur det ser ut i den tunna glipan mellan metall och glas. Kanske fullt med mögel eller bakterier? 
    Jag hade inte varit orolig.
  • klyban
    Anonym (Locket) skrev 2026-01-15 18:42:43 följande:

Det jag undrar med ts är om det av hälsoskäl gör någon skillnad om man diskar något samma dag som det blivit smutsigt eller om det blir lika rent om man väljer att diska något flera dagar/veckor senare. 

Fascinerande fråga, och varför svaret skulle vara annat än ja, är lite svårt och greppa.

Dock hade du inte behövt diska alls, kanske inte synligt rent, men inga som helst problem hälsomässigt och då det har torkat.

Anonym (Locket) skrev 2026-01-15 19:06:23 följande:

Jag valde att diska den i diskmaskinen en gång till med annan disk. Det borde väl inte finnas någon risk att annan disk blir ?förorenad? av locket OM nu denna har mögel eller bakterier på sig? 

Har det torkat så är inte bakterier en sak, två bakterier överlever inte 100 gradigt vattenånga heller.(Ja, om man nu använder locket att koka något.)

Mögel, ja, då har det varit fuktigt, men krävs inte mycket för att få bort heller.

Så diska på bara i diskmaskinen, så behöver du inte bry dig längre om det är nått av det.

Din fråga påminner lite om svärfars en gång och när ha vart irriterad över jag aldrig gör rent grillgallret och bara startar nästa grillning.
    Men jag lägger grillgallret över kolen och sen borstar av med mässingsborste.

Tydligen var det inte bra för jag fick bakterier då Förvånad
    Sade aldrig något direkt, men tänkte hur ska dom överleva 800 grader.

Men hans kunskaper om mat är ungefär på denna nivå och att han vet vart man stoppar maten i(Munnen om någon var osäker.), och sen undra vad det är för brunt som kommer ut där bak.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (?)

Varför inte bara skölja locket direkt efter tillagning och diska senare i så fall. Få bort det värsta. Eller vatten i kastrullen, koka upp med locket på och låt koka en stund och sedan diska. Inga baggar överlever det.

Grillgaller - då är vi minst två som kör samma taktik, haha. Jag bränner av gallret när jag tänt grillen, även grilltången. Borstar ett par gånger per sommar och för ibland för mig att grovsanera med en mässingsborste i skruvdragaren. Snabbt och smidigt.
    Man ska ha koll på hygienen men finns ingen anledning att överdriva om man kan hålla normal koll.

• klyban
    Anonym (?) skrev 2026-01-15 22:44:11 följande:

Varför inte bara skölja locket direkt efter tillagning och diska senare i så fall. Få bort det värsta. Eller vatten i kastrullen, koka upp med locket på och låt koka en stund och sedan diska. Inga baggar överlever det.

Grillgaller - då är vi minst två som kör samma taktik, haha. Jag bränner av gallret när jag tänt grillen, även grilltången. Borstar ett par gånger per sommar och för ibland för mig att grovsanera med en mässingsborste i skruvdragaren. Snabbt och smidigt.
    Man ska ha koll på hygienen men finns ingen anledning att överdriva om man kan hålla normal koll.

Och en fördel till med göra så med gallret och det är att man har kvar kollagret för avstötning och så att det har svårare att fastna på grillen.

Som komiskt nog det gör hos svärfar som ser ut som gallret var helt nytt även efter massa grillar.
    För där fastna allt på det gallret.

Komiskt nog så gnällde svärmor på samma sak, fast med stekpannan och att hon inte gillade gjutjärn pga allt fastnar så svårt. visade sig där diskade dom med diskmedel varje gång :lol:
    Sade inget där heller, för vet att folk tar väldigt illa upp och när de tycker de är sååå duktiga och gör rent saker så väl och sen är det helt fel.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Blä)

Det låter äckligt faktiskt. Vem har inkokad mat på locket i flera veckor? Blä. Hade slängt.

• Anonym (?)
    Anonym (Blä) skrev 2026-01-15 23:02:00 följande:

Det låter äckligt faktiskt. Vem har inkokad mat på locket i flera veckor? Blä. Hade slängt.

Varför slänga?? Locket lär ju vara antingen i glas eller metall och pallar både värme och kem. 
    Däremot kan jag hålla med om att det verkar jävligt lattjo att låta det ligga odiskat så länge,
    Är det mycket klägg på diskgodset skräder jag alltid ordentligt och grovsköljer. Det är ju inte alltid man kör diskmaskinen direkt. Blir den inte full kan det ju gå ett tag innan disk och då hinner ju ev smuts torka ändå.
  • klyban
    Anonym (Blä) skrev 2026-01-15 23:02:00 följande:

Slängt, varför då?
    För det är nog helt klart det mest tokiga jag hört i år med råge också.

tex så diskar jag ALDRIG bak-assistenten när jag gör bröd, då det är ett enda stort slöseri med tid.
    Allt man gör inför nästa bak är att dra handen runt i bunken och häller ut det i papperskorgen och kör igång nästa bak.

Och slänga något som man kan använda helt utan att diska(Under förutsättningen det inte har varit fuktigt hela tiden eller fuktigt nog länge för skapa mögel.), så är ju det bara använda locket odiskat och vara helt betydelselöst för allt annat än att vara bara ett lock.

En annan rolig på detta område, det är hur en del frenetiskt diskar sin osthyvel varje gång efter användning och tror inte den går använda dag efter dag utan problem och odiskad.

Svar på tråden Disk