Blöder i rumpan
Hej,
Min spädis på nio månader är jätteröd i rumpan och nu har det tom gått hål och blöder på ett par ställen. Jag har provat Idominsalva men det verkar inte hjälpa ett dugg och stackarn har jätteont. Någon som har tips ??
Hej,
Min spädis på nio månader är jätteröd i rumpan och nu har det tom gått hål och blöder på ett par ställen. Jag har provat Idominsalva men det verkar inte hjälpa ett dugg och stackarn har jätteont. Någon som har tips ??
*hudområdet
Lilja84 - Men hur kan du jämföra en röd rumpa med att bränna sig?
Smörjer man inte rumpan efter varje blöjbyte så blir det lite rött och DÅ är det försent att börja smörja när man upptäcker att det röda blivit sår.. därför ska man smörja efter varje blöjbyte. Salvan ligger ju där som ett skyddande lager och återfuktar huden och tillför ämnen som förebygger sprickor och rodnader. Eller har jag fel? Stackars rumpnissar och få sår i rumpan, aj!
TS - Men somsagt, Inotyol rekommenderas starkt!
Men om det inte är rött är det INTE bra att smörja , det sabbar hudens egna "smörjning" ..
Det är samma sak för huden i övrigt .. smörjer man för mycket så kan inte huden återfukta sig själv utan litar på att man alltid smöjer med lotion , det blir även problem vid bad/dusch ... man torkar ut mycket lättare och så måste man smörja och då sitter man där..
lufta lufta lufta
efter att du tvättat av lillens rumpa så låter du han/hon ligga utan blöja ett bra tag tills lillrumpan torkat. strunta i om det kommer lite kiss nånstans. bara att lägga nån handduk under!
försök låta han/hon vara utan blöja så mycket som möjligt tills såren läkt, men innan du tar på blöjan så smörjer du såren med zinksalva eller inotyol.
men det ska vara på TORR hud, har han/hon kissat så torkar du bort det och låter det torka en snabbis för salvan den skyddar mot fukt, ! alltså mot kiss och bajs och vassa blöjkanter!
Använd rikligt med salva och torka sedan av det nästa blöjbyte så han/hon får lufta skjärten lite igen och sen sätter du nytt och på med en ny blöja!
Så läker såren snabbast, både enligt BM och enligt min erfarenhet då min dotter haft tillfälliga "blöjeksem".
som Lilja säger, när huden är frisk och inga eksem eller sår i sikte är det onödigt att smörja, om man inte vet att man måste det...
Min dotter sover hela natten med samma blöja utan att vakna, jag har märkt att hon hinner bli lite röd av kisset på morgonen därför så smörjer jag på kvällen innan hon ska sova, och då har hon ett bra skydd mot fukten. Men på dagen behövs det inte för då byter man blöja så ofta
Jag har haft problem med torr hud INNAN jag började smörja mig. Förut hade jag stora förhårdnader på armbågarna pga torr hud, min hud var sträv och fnasig mm. Jag började smörja mig lite och *vips* så fick jag bättre hud.
Hudlotion måste ju ha kommits på av nån som Redan hade torr hud, låter som du menar att man enbart Får torr hud av det i slutändan
nej nej , men att använda det hela tiden är inte bra om man har frisk hud från början ,det är det jag menar .. så klar mans ska smörja om man har torra partier , men sluta när huden är normal igen .. och sen såklart hålla kolla så när man märker att det börjar blir torrt igen .. hoppas ni förstår så här mitt i natten ..
inotyol kán du använda för det gjorde jag ta ett tjockt lager med salva så ska du se att det går bort
En annan grej man kan göra för att få husen riktigt torr innan man har på salva/puder eller vad man nu väljer är att blåsa med kall luft från hårfönen. Då torkar det jättebra samtidigt som det ger barnet skön lindring en stund. Min dotter drar alltid en lättnadens suck om hon har ont i rumpan och jag tar fram hårfönen.
Och angående inlägg som säger att du inte har förebyggt problemet på rätt sätt....ignorera! Har en tjej som har haft diarré ett antal ggr sista tiden dels pga penicillinkurer och nu sist pga 5 dgrs maginfluensa, och jag vet att det inte går att hindra trasig rumpa när det är så illa!
Det enda man kan göra är att lindra och försöka få det att läka fortare.
Kan tillägga att det var nu sista ggn jag fick tipset att skippa salva och använda talk i stället, och desperat som jag var provade jag. Enligt min uppfattning så läkte det bra mkt fortare den ggn.
Vi luftade och när vi hade bråttom så torkade vi rumpan med hårtork(!!) Ja vi har en sån där lite lyxigare modell som man kan ställa in temperatur på så det var naturligtvis väldigt ljummet och vi kände med en hand hela tiden att det inte blev för varmt eller kallt, eller för blåsigt.
Och så alla salvor, inotyol, idomin osv osv, men vi tyckte nog luftningen hjälpte mest.