Tilles tråd
Godnatt ska jag väl kanske börja det här meddelandet. Det tog ett tag att läsa igenom allt på tråden, svara på alla meddelanden och läsa hela gästboken några gånger*ler* Men det gör jag så gärna! Nu ska jag ta och svara på lite frågor sedan ska jag stupa i säng.
Jag kommer ta sovmorgon imorgon så ni behöver inte bli så oroliga om jag inte är inloggad tidigt.
sussieluskan: Ja hur tacklar släkten något sånt här. Det är jätte jobbigt för dom flesta just nu. Kanske mer jobbigt för dom än för oss. Vi har ju levt med Tille varenda dag med vissheten om att han ska dö. Dom har väl kanske också hört att han ska dö så klart. Men det är inte förrän nu när han är riktigt dålig som det börjar att gå in. Vissa försöker nog vara starka andra låter sina känslor komma fram. Men jag tror att vi kommer klara det här bra. Vi får helt enkelt hålla ihop. Vi har varandra.
Desse: Jag tror inte han har så ont nu, det känns som om vi har hittat rätt morfindos. Men man måste höja lite efter ett tag, för hans kropp blir van vid dosen.
Cineline: Jättefint påskkort.
Meme: Jag brukar inte lyssna på rix megapol. Vet inte om vi har det här i Sundsvall.. har vi det?
Kibell: Vet inte riktigt hur jag ska kunna svara på din fråga kort. Så det är risk att det blir ett långt svar nu.
Man delar in EB i tre huvudgrupper beroende på vart blåsorna uppstår.
EB simplex, där sitter blåsorna ytligt och det är i den gruppen som dom lindrigaste EB varianterina finns. Men det finns självklart svåra fall av simplex också.
EB Junktionalis: Där sitter blåsorna mitt i mellan hudlagren. Under den här huvudgruppen ligger Herlitz.
Dystrofisk är tredje huvudgruppen och där sitter blåsorna längst ned. I den här gruppen finns det många jobbiga varianter. Många är väldigt handikappande och många är dödliga, kanske inte alltid i spädbarnsålder.
Under varje huvudgrupp finns det massor med varianter. Så under junktionalis finns det förutom Herlitz en hel del andra underdiagnoser också.
Jag hoppas att du fick svar på din fråga här. Det finns alltså andra underdiagnoser av junktionalis förutom Herlitz. Vice ordförande i EB föreningen har en variant av junktionalis som heter mitis = mild. Hon har väl i stort sett samma symptom som Tille fast såren läker och hennes variant är inte dödlig.