• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Misskicki

emmies:
    Jag kan ha viss förståelse att det är jobbigt. Rökte själv innan jag blev gravid men sluta samma dag....visst var det jobbigt men så fort jag tänkte på mitt barn i magen så var allt mycket lättare! Jag menar tänk om det hade hänt något med barnet endast för att jag rökte, hade ju aldrig kunnat leva med mig själv! Men det är min åsikt, Alla har rätt till sina egna åsikter!

• Anonym (5omdan)

LillaLulla skrev: "Varför ska det klagas så mycket på gravida kvinnor? Varför ska graviditeten vara ett minfält av fel man kan göra? När kommer kvinnor att få börja njuta av sina graviditeter? För hur man än gör som gravid så gör man inte rätt. Listan över vad man får och inte får äta, till exempel, är lång. Man får inte heller ligga på rygg. Man får absolut inte röka, och om man tar ett glas vin så är det lika bra att göra abort för då är barnet missbildat."

Faktum är att detta är ganska nytt. För några år sedan sades det inte speciellt mycket om t.ex. rökning under graviditeten. Inte heller fanns dessa listor på vad man fick äta och inte. Det gör det fortfarande inte i många länder.....

Men sedan är ju också nästan alla personer ur tidigare generationer (som är typ över 30 år)och folk i vissa andra länder missbildade och lider av inlärningssvårigheter och diverse krämpor. De som inte drabbades av PSD, alltså.

Eller?

• Huskatt

Inser med lätt förvånig att de som har mest extrema åsikter om röknig, är före detta rökare.

• LillaLulla

Anonym (5omdan) - hm, inlärningssvårigheter? Är det inte mera populärt med diagnoser som t.ex ADHD nu än det var för 30 år sedan? I USA, exempelvis, äter 5 miljoner barn medicin mot så kallade "inlärningssvårigheter".

På 60-talet, tror jag det var, så var PSD-statistiken betydligt lägre än nu. Har jag för mig. Men då rökte mammorna, vilket läkarna bestämde sig för att sätta stopp för. Mammorna slutade röka, pga skuldkänslor. Mammorna blev "svaga i sinnet" och blev rekommenderade en psykmedicin som gjorde att deras barn föddes utan armar och ben. Se där.

Och på tal om så kallad abstinens: Jag ammade i exakt en vecka, så länge jag låg på BB. Sedan slutade jag, av många orsaker. Men min son har inte visat någon abstinens? Mycket märkligt. Sedan kan jag ju även tillägga att jo, han kom för tidigt. 10 dagar för tidigt, för att vara exakt. Och han vägde 4200 gram. Jovisst, barn till rökare blir för små, också det säkert som Amen i kyrkan.

• Huskatt

Att PDS statestiken har förändrats sen 60-talet kan säkert ha många anlednigar. Man vaccinerade inte barn på samma sätt som vi gör i dag.Så...vem vet.

Det kanske är mer summan av vad man gör, och inte enbart en orsak.
    Ex. rökare, bor på landet, tränar. KAN må bättre än en ickerökare som bor i storstan och aldrig tränar.

• Mirva

Anonym (troett)
    "det enda vi säger är att det inte är så farligt som alla här skriver!"
    Det aer just saa farligt som alla haer skriver! Kan du visa mig en enda serioes laenk som visar motsatsen. Alla undersoekningar visar att det aer livsfarligt. Om inte ploetslig spaedbarnsdoed och missfall aer farligt daa vet jag inte vad som aer farligt.

• Mirva

Huskatt:
    "Att PDS statestiken har förändrats sen 60-talet kan säkert ha många anlednigar. Man vaccinerade inte barn på samma sätt som vi gör i dag.Så...vem vet."
    Laekarna och de som forskar i PSD vet. Hittills har jag aldrig laest att vaccineringar skulle ha med PSD att goera. Vaccineringar goer man mot sjukdomar, de barn som doer i PSD har inga sjukdomar. Daer man inte finner naagon bakomliggande orsak klassas det som PSD. Men dra du dina egna slutsatser och lyssna inte paa vad forskarna saeger...

• Mirva

LillaLulla:
    Det aer vael foer vael att forskarna inte baserar sina forskningsresultat paa en enda person, som du verkar goera...

• evaviola

Mirva: Man vet inte idag ocm vaccin gör mer skada än nytta. Tex har det varit prat om att vaccin kan orsaka/trigga igång tex ADHD, autism mm.

• Huskatt

Mirva

Om du är intresserad av forsknig kring vaccinationer och PDS, rekomenderar jag dej att ta en titt på Australien och England, där mer forsknig om vaccinationer gorts.
    Att hävda att alla missfall och PDS-fall kan härröras till röknig, kan sannorligt vara felaktigt.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----