• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • LillaLulla

Bodi - men då är det ju fantastiskt att du inte röker då. Pris och beröm till dig, jag är säker på att du inte har gjort några andra fel heller!

• LillaLulla

Skickade för snabbt...

Tänkte tillägga att men se inte ner på de som röker heller, så ska inte vi se ner på de som gör andra - och kanske till och med värre - fel.

• Anonym

hmmm blir så jävla trött på allt gnäll..
    visst det e inte bra att röka..
    jag vet 2 barn som dött efter en förlossning o deras mammor rökte inte..
    jag själv röker. o har en frisk tjej på 4 o en i magen..

• pusselbitar

Nu har jag inte läst hela tråden för den är aldedes för lång så jag vänder mig direkt till TS.

Om du nu vet att det är farligt att röka, varför har du då aktivt tagit ett beslut att röka under graviditeten? För det går att sluta. Det vet jag. Jag är själv fd rökare men slutade en månad innan vi skulle börja inseminera. Sen vill du att alla som klagar på att det är hemskt med gravida som röker bara ska låta er vara? Men ska vi då oxå strunta i om grannen låter sina barn fara illa, om någon slår sitt barn i mataffären mm? För det är ju faktiskt vad man gör när man röker som gravid. Man utsätter sitt barn för fara, man skadar det medvetet. Det är bara när det gäller rökning som folk propagerar för att alla ska sköta sig själva och strun ta i vad andra gör. I alla andra lägen ska vi bry oss om ifall barn far illa.

• evaviola

Bodi: Ja, det är bra att även visa fakta på att rökning även EFTER graviditeten kan vara skadlig, för det verkar mycket mer accepterat att röka efter barnet är fött.

• bentebent 1

Naturligtvis är det inte bra att röka under graviditeten. Men man skall heller inte "racka" ned på de som inte förmår att sluta, det är olika för alla hur lätt/svårt det är att sluta med rökning. Jag tror verkligen att de flesta gravida som röker vill sluta men helt enkelt tycker att det är för svårt. Det finns säkert undantagsfall där den blivande mamman helt enkelt inte ens vill sluta, och det är ju illa. Rökfrihet är bäst men man skall inte dömma andra. kram.

• AHöst

Jag har lite svart for inlaggen som kommer in lite da och da I de har disussionerna att "jag har minnsan fullt friska barn och jag roker" eller "jag har vanner som roker som har fullt friska barn". Det ar inte manga har inne som kan saga sa. Huruvida ens barn ar friskt nar det ar litet eller inte ar inget bevis pa att det ar ok. Sviterna kan visa sig langt senare an sa.
    Dessutom bevisar enfalda fall inte att det inte ar skadligt.
    Och aven om man nu tar den har chansen med sitt barns liv och man har turen att barnet inte tar nagon skada, sa galler det aven ens eget liv. Risken finnsa ju ocksa att man berovar sitt barn en foralder.

• pusselbitar
    bentebent 1 skrev 2006-07-14 14:46:51 följande:
    Naturligtvis är det inte bra att röka under graviditeten. Men man skall heller inte "racka" ned på de som inte förmår att sluta, det är olika för alla hur lätt/svårt det är att sluta med rökning.
    Men om man inte klarar att sluta röka, ska man då verkligen blir gravid? För visst skulle inte ett resonemnang som: Jag älskar mitt barn men jag klarar inte av att sluta misshandla det hålla? Varför är det då bara OK att komma med ursäkten jag vill sluta röka men jag kan inte? Vadå kan inte. Det är bara att söka hjälp! Ska man skaffa barn om man nte ar karaktär nog att fimpa?
  • evaviola

pusselbitar: Om man inte klarar av att gå ner i vikt, ska man då verklligen bli gravid?

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----