• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Marlene78

Kanske är det så, att vi har varit rökare och sluat, vet att det inte är omöjligt... Och kanske är det så att vi som slutat röka känner oss lurade av drogen och tänker mer klart idag och inser riskerna mer tydligt när vi inte har ett dimmoln av rök framför oss?

• LillaLulla

Marlene78 - du har slutat röka, så det betyder att ALLA kan det.

Jag kan vifta på öronen, så det betyder att ALLA kan det också.

Eller, hur var det nuigen...?

Var det kanske så, att alla individer är olika, därav variationen i världen? Eller misstar jag mig...?

Mirva - jag har inte gjort någon undersökning angående PSD. Men jag kan dock säga att media förstorar upp forskningsresultat och gör dem hemskare och värre än de ursprungligen var. Det är så sorgligt att folk går på det: Jasså, hon röker! Vilken slyna! Hennes barn kommer ju att dö eller födas för tidigt eller åtminstone få astma!

Såklart. Det ger icke-rökare rätt att hoppa på mammor som röker hur som helst, vilket kan såra rätt så mycket om man inte är van! Och helt i onödan.

• Huskatt

En liten tanke...om nikotin var så farligt så borde staten förbjuda det. Som man gort med många andra droger.

• Who am I

Huskatt: Drogerna som förbjudits har väl inte förbjudits pga. att de enbart är farliga för den egna individen, det gör även den individen farlig för omgivningen. Sedan dödar nikotin på samma sätt som starka droger, händer inte ofta att någon får nikotinöverdos.

• evaviola

Who am I: Nä, men tänk vad staten hade kunnat omfördela sina pengar om tobak hade blivit förbjudet!!!! Då hade vi sluppit betala för alla dom som dör i lungcancer pga rökning tex.

• Anonym

Tänk att de här röktrådarna alltid urartar! Helt fantastiskt!
    Hur som helst - vad jag vill tillägga i denna tråd är att jag har en väninna som miste sin kille i PSD vid 7 månaders ålder - hon rökte inte!!!

Sen vill jag även uppmärksamma att även barn till överviktiga mammor lever farligt - samma risk för döfödda barn som de som röker! Tycker det kan vara viktigt att ta upp i den här frågan!

• Huskatt

Who am I

Får det bestämda intrycket av att du tror att jag är rökare eller för röknig. Så är inte fallet.
    Nikotinöverdos...allt är ju möjligt.
    Måste rimligtvis vara fler droger som förbjudits, som inte är direkt dödliga.
    Så varför inte nikotin?

• evaviola

Ja, varför tar man inte upp övervikt, som idag anses vara lika skadligt som rökning?!? Nästa gågn jag ser en överviktig gravid kvinna på stan ska jag genast starta en tråd här om hur äckligt jag tycker att det ser ut!!!!

• Huskatt

Hm..ja, det finns ju lite mer som är skadligt under en graviditet än röknig.

Märkligt nog verkar ickerökande mammor vilja ha beröm för det faktum att de inte rökt och på något sätt är "bättre" mammor än rökare.Som om det enda faktum att man inte rökt, så har man haft de bästa förutsättnigarn för en lyckad frisk graviditet. Jag tror inte så är fallet, jag tror det är summan av allt man utsätter sig för.

Men sen är det ju så att man ogärna vill tro att man på något sätt alls skadar/skadat sina barn.

• Bodi

I boken "Babyliv" som är skriven utav en barnsjuksköterska står det om rökning och barnets hälsa. Här kommer lite fakta som är väl värt att läsa!

* Det står att en liten barnkropp som inte är färdigutvecklad är betydligt känsligare för rökensgifter än en vuxen.

*Om man röker medan man ammar så är koncentrationen nikotin 3 gånger så höga i barnets blod än i mammans.
    Ju mer du röker ju mer skadliga ämnen går över till barnet.

*Om man röker 10 cigaretter hemma om dagen. "Röker" ditt barn mellan 150-300 cigretter per år eftersom barn får i sig10-15 procent utav röken.

* Förkylningar och öroninflammationer är vanliga hos barn där föräldrarna röker.

* Kolik är mellan 5-10 gånger vanligare hos spädbarn där föräldrana röker.

*Fler barn till rökande föräldrar blir själva rökare.

*Passiv rökning är EN utav riskfaktorerna till PSD.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----