• Soffepropp

"Mongo i huvudet"

Ahh.. Jag vet att det är ett uttryck som folk använder utan att tänka på ved det egentligen betyder, men jag kan verkligen bli galen av det! ( som så mycket annat iof...=))
    Läste i en tråd att TS Blev "helt mongo i huvudet" av något och jag fick hålla mej för att inte göra ett argt inlägg...

Hur reagerar ni?

• Svar på tråden "Mongo i huvudet"
  • NenniePennie

tillägger: kan däremot inte förstå att man blir illa berörd av glassen 88a black (eller nåt sånt).. inte heller av negerbollen...

• Clavi

ja det är bland det värsta jag vet. Likaså uttryck som "jag får damp" "cp" "dampunge" osv.

• NenniePennie

eller de som säger hora till folk de stör sig på.. man kan ju tro att de inte vet innebörden

• Likah

Jag jobbar i skolan och tyvärr känns det som att barnen säger sådana saker helt utan att tänka sig för. Det är väldigt vanligt med uttryck som "min dator har dampat sig", "min cykel är helt cepig". Det är hemskt när det bara kommer, som vilket annat uttryck som helst.

Men jag brukar alltid ta en diskussion och påminna dem om vad de verkligen säger. Vet inte om det hjälper, men det känns som att man inte bara kan låta det gå förbi! Men man undrar ju hur snacket går hemma om det är helt naturligt för barnen att prata så...

• NenniePennie

inte för att skvallra, men en person som står mig nära har en son som snart börjar skolan... han säger "hora" till sin mamma då han blir arg på henne. vi frågade honom varför han sa så och då sa han för att de var för att han var arg och mamma var dum.

• Soffepropp

Ja, jag vet oxå barn som säger så.. Det skulle jag aldrig acceptera. Hoppas att jag kan lära mina barn att förstå bättre...

• mulena

Jag tycker det är intressant med en del av dessa skällsord som "neger" "mongo" för bägge är ju gamla ord/benämningar på en person.
    Förr sa man ju "mongoloid", men det gör man ju inte längre. Nu heter det "downs syndrom" Förr sa man även "neger" om en mörkhyad person, men idag ska man ju säga "svart" eller "färgad"

Det är ganska intressant att man även sa "idiot" för länge sen om personer med begåvningshandikapp.

Jag tycker heller inte om när folk använder något av dessa gamla förneddrande uttryck och jag tycker att man ska respektera att det inte heter så längre!
    Jag tror att orden ändras, eftersom de har använts i ett förnedrande syfte. eller vad tror ni?

• junimagi

Jag förstår dig precis. jag blir verkligen upprörd av att vuxna människor kan använda ord som "mongo" och "dampunge" Jag brukar tänka att dessa människor är de synd om eftersom dom uppenbarligen inte är så utvecklade själva. De är obildtat och ointelligent att uttrycka sig så.

Att barn uttrycker sig så är de väl ingen som förvånas av. Men jag skulle aldrig tillåta min son att säga sånt. Mina barn ska få lära sig innebörden av ordet respekt och de finns ingen respekt när man använder människors handikapp som skällsord. Sem att alla barn inte förstår vad de säger är ju en annan sak då är det den vuxnes ansvar att lära barnet vad det betyder och varför de inte är okej att säga sånt.

• lousa

hi, I have heard some people using still the expression mongo. Some of them used it when referring to someone with down syndrome . they dont mean wrong they just dont know that the correct word is down syndrome. In my experience those who have used the word "mongo" are usually older people or people who dont know the correct word is down syndrome or are translating from other language. I always tell them the correct word is down syndrome.It is good for them to know.

Some people though used the word "mongo" in a despective way and I dont agree with that if they will do it in front of me I am sure I would say something I have never used any kind of expression that will hurt someone in any way. yOU just dont do that..

• apriltjej

Fruktansvärt fula ord och jag blir lika upprörd och arg varje gång jag hör dem..
    Men jag var tydligen så dum att jag trodde att det var iså såfall mest yngre som använde sej av såna ord...
    Inte att någon här på fl skulle göra det...(VEM DÅ??!!! )

Något som också är jobbigt är när det händer min äldsta tjej..
    Ibland i skolan har hon hört andra ungar använda mongo som skällsord och hon har då lagt sej i och det har blivit bråk..
    ( hennes lillebror, min minsta son har ju down syndrom )
    Hon blir jätteledsen och tar hemskt illa vid sej när hon hör andra använda dessa ord...

Jag skulle aldrig själv tillåta mina barn använda varken mongo, cp eller damp som fula ord!

Fruktansvärt ...Hoppas att jag aldrig behöver läsa nåt sånt här på fl!

Svar på tråden "Mongo i huvudet"