• Soffepropp

"Mongo i huvudet"

Ahh.. Jag vet att det är ett uttryck som folk använder utan att tänka på ved det egentligen betyder, men jag kan verkligen bli galen av det! ( som så mycket annat iof...=))
    Läste i en tråd att TS Blev "helt mongo i huvudet" av något och jag fick hålla mej för att inte göra ett argt inlägg...

Hur reagerar ni?

• Svar på tråden "Mongo i huvudet"
  • NenniePennie

senast idag såg jag en 16-17-åring tjej på lunarstorm som i sin notis (högst upp på sidan) hade skrivit "Daaaamp"..

• Mammy4

Jag försvarar absolut inte användandet av ordet neger, och använder det inte själv, men var med om en kul grej.....

Stod och pratade med en god vän (30-årsåldern) till mig som kommer från Eritrea (han är alltså rejält mörk), när en annan kompis gick förbi och sa att han skulle över till kiosken. När kompisen kommit över på andra sidan Götgatan i Stockholm ropar min vän högt och ljudligt "Du, köp två negerbollar till mig!!" Först blev vi helt knäpptysta av förvåning och sen brast vi ut i skratt. Själv reagerade han inte alls utan undrade vad det var som var så roligt.

• NenniePennie

nåt som jag undrar över är att många utlänningar själva kallar sig "blattar".. jag tycker det är en negativ benämning, men ja.

• 73malin

Tror att det ibland ramlar ut en massa "grodor" ur munnen på en utan att man vill såra någon.
    Kan erkänna att jag ibland kallar min lillasyster för sär och mongo ibland när vi skojar.

• Flygfotogen

Jag dyker på direkt när jag ser sådant TS. Det är dock oftast ignoranta och okunniga som säger sådana saker och det är så fel. Detsamma gäller dem som kallar folk för "jävla CP" och dylikt. Ignorant helt enkelt.

• Modesty B

Hm, apriltjej, vad arg du låter. Får väl förklara tydligt att jag inte alls tycker att det är någon skillnad på mongo och cp, att något ord är mer eller mindre laddat. Naturligtvis ska man inte använda de orden som skällsord. Skrev också, precis som du citerar, att JAG inte tar illa vid mig. Du frågar i din inledning hur vi reagerar på orden och jag svarade hur JAG kände. Har alltså inte ens behandlat frågan om de med DS tar illa vid sig.

• Krambanan

Finner inte ens ord för att säga hur mycket jag stör mig på detta. Vi kallar inte folk för jävla canceroffer eller dyl. Då bör vi inte heller kalla folk för mongo och CP. Tragiskt att dessa sjukdomar används på detta sätt. Tar så illa vid mig av detta. Min morbror har DS och jag vet att han är bättre än vad många "normala" människor är och att använda hans sjukdom som ett skällsord gör mig så ledsen.

• apriltjej

Modesty B...På vilket sätt låter jag arg???
    Denna tråden ligger hos oss som HAR barn med funktionshinder..
    Vi är över 40 stycken här som har barn med down syndrom...
    Ts som startade denna tråden har en liten söt tjej som har down syndrom och var arg och upprörd över att folk använde ord som mongo och dylikt som skällsord..

Du skrev då så här som svar:
    " jag blir faktiskt inte särskilt stött av att ordet "mongo". Vet inte vad det beror på: kanske för att jag inte har egna barn?
    När vi var små sa vi ofta "han är ju cp" som synonym till dumma, men det är ju absolut något man ska sluta upp med tidigt. Föräldrarna var ju på oss hela tiden, vilket var helt rätt."

Det som jag reagerade på i ditt svar var att du skrev att DU inte blev stött av mongo...
    Så här svarade jag dej:
    "Modesty B....För det första så skriver du att DU inte blir stött av ordet mongo...Nä, det kanske känns värst för dem som har just down syndrom??
    Min son som har ds tror jag inte skulle uppskatta att höra folk kalla något/någon som var dum-knasigt-sönder etc för mongo.."

Att du skulle tycka att det var skillnad med cp eller mongo såg jag att jag hade missuppfattat dej...
    Men jag kan ändå inte förstå din poäng med ditt inlägg..
    Att DU inte blev stött av mongo...

Kanske det är värre för oss som har barn med ds...
    eller för de som har ds själva?

Jag vet hur min äldsta dotter reagerar när hon hör mongo som skällsord ..Hon som avgudar sin lillebror...

Då känns det när någon annan kommer och säger att de minsann inte alls blir stötta...

• Modesty B

apriltjej- är verkligen inte ute efter att provocera dig. kanske har jag en "skrivstil" här som låter illa, men då ber jag verkligen om ursäkt om jag gör dig arg. Dör tro mig, jag står inte alls på din motsatta sida. Vill bara på något vis få fram att alla skällsord låter väl illa? Inte bara mongo eller cp eller blatte mfl.

• Modesty B

TS frågar ju efter hur man reagerade och därför skrev jag i jag-form att jag inte reagerar så starkt. Kanske är det tokfel, å kanske ändrar det sig, men nä..har väl blivit helt avtrubbad, kanske. Hör ju skällsord dagarna i ända när jag är på skolan...

• Modesty B

Nog bäst jag drar mig ur tråden, så jag inte sårar någon mer, för det är verkligen inte min avsikt! Verkar uttrycka mig klumpigt.

• mammapuh

Modesty!

Det handlar ju inte alltid om en själv och om ens egna känslor utan man får kanske tänka på att ANDRA människor också har känslor och av respekt till andra människor bör man inte använda sig av sådana ord! Tycker du läter självisk när du fortsätter tjata om vad DU tycker! Vad DU tycker spelar väl egentligen ingen roll när flera tusen andra blir sårade?

Nikki

• Kikki

Jag tror inte dom egentligen menar nåt illa, men det det låter lika jäkligt när dom kallar varandra "pucko", "nollan", "ufot" osv
    Jag hör hur jargongen är bland tonåringarna idag. Dom kallar sej aldrig vid namn utan bara konstiga uttryck och öknamn. Det är väl så idag....!

Men visst reagerar jag!! För det första låter det fruktansvärt. Jag skulle inte vilja bli kallad pucko av mina vänner även om hon inte skulle mena nåt med det. Jag heter ju Annica...finns ju ingen likhet. Men idag finns ingen respekt för andra. Dom säger och gör elaka saker mot varann och ingen reagerar på det...konstigt!

Ursäkta, jag kom visst ifrån ämnet....

Även innan jag fick Niklas tog jag illa vid mej när folk kallar varann mongo
    och pucko.....

Svar på tråden "Mongo i huvudet"