• Soffepropp

"Mongo i huvudet"

Ahh.. Jag vet att det är ett uttryck som folk använder utan att tänka på ved det egentligen betyder, men jag kan verkligen bli galen av det! ( som så mycket annat iof...=))
    Läste i en tråd att TS Blev "helt mongo i huvudet" av något och jag fick hålla mej för att inte göra ett argt inlägg...

Hur reagerar ni?

• Svar på tråden "Mongo i huvudet"
  • Soffepropp

Dareberg!
    Bra gjort! *imponerad*

• noname

håller med dig ts....likaväl det  nya "uttrycket" : dampa ur...

konichiwa bitches
  • NenniePennie

esperando: nej, neger betyder svart, vad jag har hört iaf. klart att jag skulle bli arg om någon sa negerboll OM min lillasyster om jag hade en mörkhyad lillasyster, men detta är en bakelse. Jag säger som så många andra (dock inte här på FL): då ska man sluta säga vitkål med då?

• mulena

NenniePennie
    egentligen hör inte diskussionen om negerboll hit, men måste bara få säga att ordet "neger" ÄR ett gammalt förnedrande ord för många svarta mäniskor, liksom ordet "mongo" är det för personer med downssyndrom.
    Det går inte att jämföra med "vitkål" eftersom det INTE finns något förnedrande i vare sig "vit" eller "kål"

• NenniePennie

mulena: egentligen har det väl inte med det att göra eftersom jag bara tog ett exempel. Jag har i hela min uppväxt sagt negerboll och tänker inte sluta säga det. MEN jag är INTE rasist för det.

• mamyleine

Jag är uppvuxen med att man inte kallar personer cp, mongo mm. Därför förvånas jag alltid av personer som säger sånna saker.

Sen nu 2000 tycker jag nästan det är värre än för 10-20 år sen eftersom man faktiskt mer och mer förklarar vad DS, CP är för något. När jag var 6-7 år kallade jag en person cp. Minns det än idag då en släkting till mig sa. VET du vad cp är? Jag svarade nä bara nån man inte tycker om. Hon förklarade. Efter de har jag aldrig mera sagt något sånt.

Lika uttryck som du måste fan ha damp eller adhd. Läser ofta på internet personer som skriver "jag och min kompis dampar oss".

Skolor borde ge mer info och förklara vad orden verkligen betyder och att det inte är skällsord.

• anne h

nenniePennie-
    Så de som är uppväxta med ord som "mongo" o.dyl. "får" alltså använda de orden, enligt ditt resonemang..?..

/anne.h med fyra perfekta barn
  • apriltjej

mamyleine...Jo, det har du så rätt i..
    barn kan ju oftast inte hjälpa det för de vet inte vad dessa orden betyder. det är upp till de vuxna att förklara och föregå med gott exempel...
    Hör jag ett barn som säger något av de orden så förklarar jag gärna..
    Men om det är en vuxen som säger nåt sånt blir jag både arg och ledsen...

Sen förknippar jag inte de orden alls med min son på det sättet...
    Han _ÄR_ ju varken mongo eller mongoloid utan han är som vilken kille som helst och han _HAR_ down syndrom...

Men de använder inte de orden i de trevligaste sammanhangen och de förknippas inte med något trevligt heller så därför borde de inte användas alls...
    Mina barn kommer i alla fall ALDRIG använda några såna ord!

• NenniePennie

anne h: det har jag inte sagt, absolut inte. nu pratar jag endast om chokladbollen (skriver det här så ingen tar illa upp).. tro inget annat

• apriltjej

NenniePennie..
    Nu hänger jag inte med dej alls....*förvirrad*
    Så om man har sagt ett kränkande ord under hela sin uppväxt så är det ok att fortsätta med det då...bara för det?
    Eller vad menar du?

Så de som säger mongo och har gjort det under sin uppväxt har rätt att säga så...men inte de andra....Är det mindre kränkande då?

jag sa också negebulle innan men är idag upplyst om att det är ett kränkande ord så därför säger jag inte det mera...
    Så himla enkelt det kan vara va?

Svar på tråden "Mongo i huvudet"