• Soffepropp

"Mongo i huvudet"

Ahh.. Jag vet att det är ett uttryck som folk använder utan att tänka på ved det egentligen betyder, men jag kan verkligen bli galen av det! ( som så mycket annat iof...=))
    Läste i en tråd att TS Blev "helt mongo i huvudet" av något och jag fick hålla mej för att inte göra ett argt inlägg...

Hur reagerar ni?

• Svar på tråden "Mongo i huvudet"
  • esperando

Nennie Pennie- Om din syster var svart hade du då tagit illa vid dig vid negerboll? Jasså jag skriver inte detta för att bråka men jag läste ditt inlägg att du tar illa vid dig för ordet mongo, för att din syster har downs syndrome, men du fattar inte hur folk kan ta illa vid sig vid ordet negerboll? Jag tycker båda orden är kränkande.

Mulena- ja du har mkt rätt.

• mammapuh

Äsch!

Min dotter är inte mongo eller mongoloid, hon har Downs syndrom! Men visst är det ett dumt ord att använda sådana ord men det är väl tråkigt för dem att de inte har ett bättre ordförråd än så?!

Nikki

• 3töser

Tråkigt att folk idag har så dåligt ordförråd eller är så obildade att de måste använda sig av ett sånt språk. De borde gå någon kurs och lära sig snacka ordentligt!

• mästerkattenistövlar

jag är seg i huvudet och läser således inte hela tråden...

Jag använder ord som cp, mongo, bög och efterbliven för att det är de mest lama glåpord jag kan komma på. I min värld är inget av dessa ord nedvärderande "på riktigt" då jag inte tycker att man på något sätt är sämre om man har en cp-skada, är homosexuell osv.

Förstår om ni tycker att jag är helt knäpp nu...

Men jag förknippar enbart dessa ord med en mellanstadieunges intelligens (då användes orden som nått förnedrande av omgivningen)

Sen är det självklart inga ord jag använder i sammanhang då folk inte vet varför jag gör det, eller där någon skulle kunna bli stött. (ja, om nu inte någon här blir jättestött trots förklaringen)

• Eliin20

Jag håller fullt med! Sen jag fick en son med DS STÖR jag mig nå fruktansvärt på det!!
    Hade en bekand som pratade med en annan person och jag stog brevid, så sa hon " ja o han var j helt mongo". Men som vanligt kommer tänker man ju på kommentarerna och vad man ska säga tillbaka när det är försent........typiskt

• apriltjej

Men tyvärr så är det ju många som fortfarande använder sej av dessa ord även om de är gamla och vi inte vill att de ska användas mer..
    När jag var på mellan-tjejens dagis och hälsade på och hade min lilla kille med mej så kom personalen och tjatade om
    dessa mongoloida barn hit och dessa mongoloida barn dit som alltid är så glada och musikaliska...!!!

Trodde iaf att dagispersonal (och annan övrig också för den delen) hade lärt sej lite dels om olika handikapp att inte generalisera och dels att man inte säger mongoliod längre...!

Gissa om jag tänker ha sonen där på dagis????!!!! :-0 Aldrig!

• Gadget

Jag blir frukatnsvärt arg på alla som skrivar "*dampar runt*" och sånt här "DAMP DAMP DAMP DAMP DAMP" i chattar. Tyvärr respekterar inte min sk vänner det.

• mästerkattenistövlar

apriltjej- usch och fy, är dessa förskollärare alls utbildade? Inte för att vi i vanliga fall får någon direkt djupare kunskap och "speciella" barn, men så långt måste man väl ändå kunna tänka själv?

Min mor jobbade med folk med olika handikapp, och de cp-skadade pratades det alltid med som om de vore små barn OCH döva. Hallå!?
    Fatta va hemskt för 35åringen som får frågan "Har du bajsat duktigt i blöjan idag då, lilla gumman?"

• anne h

Jag blir arg när jag hör någon använda dylika uttryck. Rättar dem alltid, oavsett vem det är..
    det är sån okunskap som sprids genom att folk använder sig av uttryck de knappt vet vad de betyder, bara för att "alla" gör det.
    Att vuxna människor använder sig av dessa uttryck förstår jag inte, har de så litet ordförråd att de inte kan hitta andra sätt att säga det de vill framföra??? Nej, det tror jag faktiskt inte, däremot tror jag det beror på en blandning av okunskap och ignorans..

/anne.h med fyra perfekta barn
Svar på tråden "Mongo i huvudet"