• Soffepropp

"Mongo i huvudet"

Ahh.. Jag vet att det är ett uttryck som folk använder utan att tänka på ved det egentligen betyder, men jag kan verkligen bli galen av det! ( som så mycket annat iof...=))
    Läste i en tråd att TS Blev "helt mongo i huvudet" av något och jag fick hålla mej för att inte göra ett argt inlägg...

Hur reagerar ni?

• Svar på tråden "Mongo i huvudet"
  • NenniePennie

apriltjej: jag har redan skrivit längre upp. - Läs.

• NenniePennie

för att klargöra vad jag menar så skriver jag väl en gång till:

Jag har under hela min uppväxt sagt negerboll. Min familj har också sagt så och det är det ordet jag har lärt mig är "rätt"... Det är ganska svårt att ändra på vad som är vad i förhållande till sig själv...

Men med det menar jag inte att det är OK att säga Neger till en mörkhyad, eller säga mongolid till en med DS. Absolut inte...

• apriltjej

NenniePennie..
    Jo, men om något ord är kränkande så slutar man väl att använda det..Det kan vara svårt i början men så är det väl med det mesta?
    Och efter ett tag kan man överhuvudtaget inte förstå att man en gång i tiden sa dessa kränkande ord..
    Man måste ju börja någonstans och varför inte börja försöka sluta nu då?
    När du nu vet att det är kränkande..

• apriltjej

Mumsen...Jättebra!

Så här stod det:
    Ordet mongo är en förkortning av mongolid, som är ett ord som man använde i förr i tiden om människor som har Downs syndrom, Downs syndrom är en utvecklingsstörning.
    Och om du har klasskompisar som ropar mongo, menar de nog inte Downs syndrom - utan de menar nog lite slarvigt att den de ropar till är dum.
    Men det är inte så shysst att säga mongo till nån, så det kanske är de som är dumma?!

Och visst är det så....!
    Då borde väl de flesta förstå

• Modesty B

Jobbar med utvecklingsstörda och har världens goaste autismtjej i släkten, men blir faktiskt inte särskilt stött av att ordet "mongo". Vet inte vad det beror på: kanske för att jag inte har egna barn?
    När vi var små sa vi ofta "han är ju cp" som synonym till dumma, men det är ju absolut något man ska sluta upp med tidigt. Föräldrarna var ju på oss hela tiden, vilket var helt rätt.

• apriltjej

Modesty B....För det första så skriver du att DU inte blir stött av ordet mongo...Nä, det kanske känns värst för dem som har just down syndrom??
    Min son som har ds tror jag inte skulle uppskatta att höra folk kalla något/någon som var dum-knasigt-sönder etc för mongo..
    Varför tycker du att det är skillnad på att kalla någon cp??
    För mej är det två orden lika hemska när de används för något dumt.

• mammapuh

Jag blir inte heller direkt stött om någon säger CP men jag kan tänka mig att andra kanske blir stötta och ledsna när de hör detta som ett skällsord och eftersom jag respekterar andra människors känslor så använder jag inte heller sådana ord!

• mammapuh

Jag blir inte heller direkt stött om någon säger CP men jag kan tänka mig att andra kanske blir stötta och ledsna när de hör detta som ett skällsord och eftersom jag respekterar andra människors känslor så använder jag inte heller sådana ord!

• micki

damp använder tyvärr många barn och ungdomar oxå.

elakt..

Svar på tråden "Mongo i huvudet"