• Soffepropp

"Mongo i huvudet"

Ahh.. Jag vet att det är ett uttryck som folk använder utan att tänka på ved det egentligen betyder, men jag kan verkligen bli galen av det! ( som så mycket annat iof...=))
    Läste i en tråd att TS Blev "helt mongo i huvudet" av något och jag fick hålla mej för att inte göra ett argt inlägg...

Hur reagerar ni?

• Svar på tråden "Mongo i huvudet"
  • Beckah82
    Soffepropp skrev 2006-05-07 21:23:16 följande:
    Ahh.. Jag vet att det är ett uttryck som folk använder utan att tänka på ved det egentligen betyder, men jag kan verkligen bli galen av det! ( som så mycket annat iof...=))Läste i en tråd att TS Blev "helt mongo i huvudet" av något och jag fick hålla mej för att inte göra ett argt inlägg...Hur reagerar ni?
    Jag tänker "vilken obildad person" men samtidigt så finns det sååå många korkade uttryck som folk använder utan att tänka på vad de säger.

"Mongo", kommer från mongolid som man förr kallade människor med Downs Syndrom, stämmer det?

"CP" är ett annat uttryck folk använder på samma vis, då ofta om folk som enligt dem är lite knasiga i huvudet. Väldigt pinsamt eftersom Cerebral Pares långt ifrån innebär att en person är efterbliven.

"Schitzo" används ofta som skällsord om någon som är lite tvetydig och ändrar sig hit och dit och tycks ha två personligheter. Även detta en missuppfattning då Schitzofreni och kluven personlighet är två skilda saker!

Nej, jag vet inte vad man ska göra, men jag tycker nog att man ska påpeka för personen vad denne egentligen säger/skriver så att denne åtminstone vet hur pinsamt det låter.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel
  • Morrizz

Att använda uttryck som förnedrar vissa grupper i samhället är kränkande. I vissa sammanhang kallas det för rasism (men var går gränsen för vad rasism är?).
    Oavsett vem det gäller!

Jag blir ofta illa berörd när jag hör glåpord som tex syftar till olika handikapp. Det är ännu mer känsligt för mig nuförtiden, då min DS son, som är 16 år, vistas just i en sådan miljö med en annan massa tonåringar.
    Visst blir man förbannad till och från på andra människor, det är helt ok - men använd då i sådana fall mer " beskrivande och känslomässiga" ord istället .
    Svordomar finns det ju gott om och de flesta verkar ju inte ha någon brist på fantasin .

• Dareberg

Jag blir också ledsen av ordet "mongo", men ännu mer ledsen när någon säger mongolid om Irma. Det låter så gammalt med allt vad det innebär; institution, diskriminering, gömmas undan, inget hopp om utveckling osv.

"Mongo" tror jag många använder utan att egentligen tänka på varifrån det kommer. Och då blir jag inte lika ledsen, eftersom det inte är medvetet illa ment. Ändå vill jag gärna påpeka för folk att det inte är ok att säga så.

Irmas pappa var med om en incident på jobbet. Han skulle käka lunch med kollegorna nere i matsalen. En stol var lite trasig och då säger en kollega: "Vem ska ta mongo-stolen?". Varpå Lasse svarar: "Den tar jag ,det passar ju mig alldeles speciellt bra eftersom jag har Irma." Kollegan skämdes oerhört. Och kanske är han numera lite mer sparsam med användandet av ordet "mongo".

Kan ju också nämna att det gick en dokumentär på dansk tv i helgen. Den hette "De två mongo-drengerne". Hmmm... Alltså är ordet inte lika laddat på danska.

Hälsningar,

Malin

• anne h

De få gånger någon sagt "mongoloid" om C har jag rättat dem och sagt vad det heter numer. Inga problem, de har inte ens vetat om at det fått nytt namn, fast det hetat Down Syndrom sedan länge, längre än många av dessa ens levt..

/anne.h med fyra perfekta barn
  • Mosaik

jag har också kompisar som kan slänga ut sig att "ja den där är ju helt mongobongo" CEPE kan de säga också om allt möjligt, blir ju ledsen såklart men va gör man, brukar säga att "säg inte sådär" ibland o då kommer de ju på sig, oj då...typ

• Helmus

Tycker även jag att det är hemskt att man använder sig av diagnoser/funktionshinder/handikapp osv som skällsord! "Men är du helt jävla CP eller?", "Mongobarn", "Men tyst nu din lilla damp-unge!".

Kan även bli ledsen av tryck på tex tröjor där det står "Förut var jag schizofren, men VI mår bra nu", ett uttryck som även används flitigt i tex presentationer på olika forum osv. Som även Beckah82 skriver; schizofreni, en diagnos som drygt 30.000 personer har enbart i Sverige,  innebär inte att man har två eller flera personligheter, utan är en psykossjukdom. En person som lider av dissociativ identitetsstörning däremot, har en så kallad "splittrad personlighet" och diagnosen är extremt ovanligt, så ovanlig att det endast finns omkring 1000 kända fall i hela världen.

Då jag har två nära vänner som har diagnosen schizofreni, känns det så kränkande mot dem att många människor använder deras diagnos som ett slags skämt. När någon drar ett klassiskt skämt om schizofreni är jag alltid snabb med att undra vad de menar, ingen av mina kompisar har nämligen två personligheter... Det är skrämmande att schizofreni fortfarande misstas för en helt annan störning, som för den delens skull inte heller är något att skämta om.

Nej usch, även om människor inte menar illa så tycker jag att det är hemskt att man använder sig av ord som inte alls är skällsord, utan diagnoser .

• Soffepropp

Att folk använder ordet Mongolid när man pratar om downs syndrom har jag inga större problem med, men jag rättar alltid med att säga att det inte används längre och att man säger Downs syndrom.
    Män säger någon " Fan han e ju helt mongo " eller liknande så får jag som sagt räkna till 10.. ( eller 1000..)för att inte smocka till dem... ;) Jag kan aldrig acceptera att min dotter, som är helt perfekt, ska behöva känna sej som ett "skämt" när hon växer upp.

• Soffepropp

hoppsan...MEN ska det ju va så klart...

• Lefo

När personer säger mongolid till mig om Linnéa blir jag inte arg längre. Förut blev jag de men nu förstår jag att många vaktiskt inte vet att det idag heter Downs syndrom.
    I stället så förklarar jag.
    Men när man hör mongo kongo eller liknade då blir jag och lessen.
    När vi hade fått det riktiga beskedet om att Linnéa hade DS så grät jag en skvätt i min mans famn och han sa att det är inte så farligt vi kommer älska henne jätte mycket än då.
    Det förstod jag också sa jag men folk kommer reta henne för mongo unge när hon blir större. Det var det jag kände då och det var det enda som gjorde mig lessen. Att Linnéa hade DS blev jag aldrig lessen över.

• Dareberg

Vi har en nära kompis som säger "mongo" hela tiden. Om allt som är lite fel eller lite trasigt eller lite knasigt. Jag hade inte tänkt på det förrns vi fick Irma. Nu hör jag det så tydligt. Han fortsätter gladeligen även om vi är där och Irma också. Det har fått mig att förstå att han inte alls kopplar ordet mongo till mongolid till Downs syndrom till Irma. Därför tar jag inte heller så illa vid mig. Det är fullständigt uppenbart att han inte för en sekund tänker sig någon koppling till Irma (som han för övrigt avgudar).

Ändå tycker jag inte det är okey. Det är helt enkelt ett kränkande språkbruk.

Har ni läst serien "Rocky"? Där hittade jag en strip där Rocky pratar om någon ful människa som ser ut som ett "jävla mongo". Då mejlade jag författaren två bilder av Irma och skrev att jag tyckte han behövde en uppdaterad bild av vad ett mongo är. Inget svar, såklart.

/Malin

Svar på tråden "Mongo i huvudet"