Soffepropp skrev 2006-05-07 21:23:16 följande:
Ahh.. Jag vet att det är ett uttryck som folk använder utan att tänka på ved det egentligen betyder, men jag kan verkligen bli galen av det! ( som så mycket annat iof...=))Läste i en tråd att TS Blev "helt mongo i huvudet" av något och jag fick hålla mej för att inte göra ett argt inlägg...Hur reagerar ni?
Jag tänker "vilken obildad person" men samtidigt så finns det sååå många korkade uttryck som folk använder utan att tänka på vad de säger.
"Mongo", kommer från mongolid som man förr kallade människor med Downs Syndrom, stämmer det?
"CP" är ett annat uttryck folk använder på samma vis, då ofta om folk som enligt dem är lite knasiga i huvudet. Väldigt pinsamt eftersom Cerebral Pares långt ifrån innebär att en person är efterbliven.
"Schitzo" används ofta som skällsord om någon som är lite tvetydig och ändrar sig hit och dit och tycks ha två personligheter. Även detta en missuppfattning då Schitzofreni och kluven personlighet är två skilda saker!
Nej, jag vet inte vad man ska göra, men jag tycker nog att man ska påpeka för personen vad denne egentligen säger/skriver så att denne åtminstone vet hur pinsamt det låter.
Ber om ursäkt för eventuella stavfel