• Zabw

Ge bort kattungar - när??

Jag har tre kattungar som idag är 7 veckor och 3 dagar.

Man hör så mycket olika om när man kan ge bort dom, allt från 8 veckor till att jag nu hört att dom "måste" vara 12 veckor.

Dom har i flera veckor gått på lådan och ätit kattmat mm. Visst blir dom glada att se mamman, men är inte beroende av henne.

Jag skulle gärna vilja bli av med dom nu då dom skitar ner fruktansvärt när dom e så många och att jag måste stänga in dom i köket, annars är dom överallt, både högt och lågt.
    Två av dom är redan bestämda vart dom ska sen, medan en har ingen ny ägare.

Kan jag ge bort dom två nu och spara den andra tro? eller måste jag vänta flera veckor med att ge bort alla? jag vill verkligen bli av med dom så fort som möjligt..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:48:20:
    TROR FOLK HAR MISSFÖRSTÅTT DENNA TRÅD TOTALT.

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.

MEN NU VERKAR DENNA TRÅDEN HANDLA MER OM HUR JAG SKA SKÖTA OCH UPPFOSTRA KATTERNA OSV OCH DET VAR INTE DET JAG VAR UTE EFTER VILKET JAG FÖRSÖKT FÖRKLARA MEN INGEN VERKAR LYSSNA.
    JAG VAR INTE UTE EFTER EN MASSA PREDIKNINGAR FRÅN FOLK SOM VERKAR TRO ATT DOM ÄR GUD PÅ ATT UPPFOSTRA KATTER OCH SÅNT, NI FÅR GÄRNA TYCKA ATT JAG GÖR FEL OSV MEN DET VAR INTE EN SÅN DISKUSSION JAG VAR UTE EFTER, BARA ETT ENKELT TAL, 12 VECKOR, OCH DET HAR JAG FÅTT.
    JAG SKÖTER KATTERNA, DOM MÅR JÄTTEBRA HÄR OCH FÅR DEN OMVÅRDNAD OCH KÄRLEK DOM BEHÖVER, JAG VILLE BARA VETA NÄR JAG KAN GE BORT DOM..

SÅ SNÄLLA SLUTA SKRIVA HÄR OK, JAG HAR FÅTT SVAR PÅ MIN FRÅGA SÅ NU SÄTTER VI PUNKT.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:48:32:

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.C

MEN NU VERKAR DENNA TRÅDEN HANDLA MER OM HUR JAG SKA SKÖTA OCH UPPFOSTRA KATTERNA OSV OCH DET VAR INTE DET JAG VAR UTE EFTER VILKET JAG FÖRSÖKT FÖRKLARA MEN INGEN VERKAR LYSSNA.
    JAG VAR INTE UTE EFTER EN MASSA PREDIKNINGAR FRÅN FOLK SOM VERKAR TRO ATT DOM ÄR GUD PÅ ATT UPPFOSTRA KATTER OCH SÅNT, NI FÅR GÄRNA TYCKA ATT JAG GÖR FEL OSV MEN DET VAR INTE EN SÅN DISKUSSION JAG VAR UTE EFTER, BARA ETT ENKELT TAL, 12 VECKOR, OCH DET HAR JAG FÅTT.
    JAG SKÖTER KATTERNA, DOM MÅR JÄTTEBRA HÄR OCH FÅR DEN OMVÅRDNAD OCH KÄRLEK DOM BEHÖVER, JAG VILLE BARA VETA NÄR JAG KAN GE BORT DOM..

SÅ SNÄLLA SLUTA SKRIVA HÄR OK, JAG HAR FÅTT SVAR PÅ MIN FRÅGA SÅ NU SÄTTER VI PUNKT.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:49:30:

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:52:53:
    Tror folk har missförstått denna tråd totalt.

Det jag ville veta var när man kan ge bort katterna eftersom jag hört så mycket olika, nu har jag fått svar på det, 12 veckor, tack för det.

Men nu verkar denna tråden handla mer om hur jag ska sköta och uppfostra katterna osv och det var inte det jag var ute efter vilket jag försökt förklara men ingen verkar lyssna.

Så snälla sluta skriva här OK, jag har fått svar på min fråga nu sätter vi punkt.

Det var inte meningen att det skulle bli någon diskussion över huvud taget...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:54:00:
    Sorry att det blev så många gånger på tilläggskommentaren..! det stog att det var nåt datafel så jag lyckades trycka flera gånger då jag inte troddde det funkade....

• Svar på tråden Ge bort kattungar - när??
  • Zabw

EmiliaG - Jag vet inte vad du har för "superkattungar" men mina skitar då ner fruktansvärt iallafall. Springer på lådan å krafsar så det kommer sand överallt å samma sak med torrfodret. River tapeter, och ja vi försöker få dom att inte göra det men vi är inte alltid hemma.

Detta var inte meningen så jag har inte "tagit på mig att föda upp kattungar" med flit, men nu råkade det bli så här, och jag anser inte att jag är nån "dålig matte" bara för det..

Vaccinationer får nya ägarna sköta bäst dom vill, eftersom jag skänker bort dom (till folk jag känner så jag vet att dom får ett bra hem) tänker jag inte hålla på att kosta på massa heller det får dom göra själva.
    Ingen av våra tidigare katter har heller inte fått vaccination heller så (oj nu blev jag dålig matte igen)

• Zabw

EmiliaG - Kastrering av katthonan är på G nu ja..

• Zabw

EmiliaG - Menar du att jag skulle gjort bättre i att slå ihjäl dom eller vadå... "du har valt att låta henne föda dom bla bla"..

Vi ska kastrera honan nu, men jag har hört att det bara är bra att dom fött en kull innan dess, så det passar ju alldeles utmärkt att göra det nu.

Jag vill bara säga det att med den här tråden ville jag ENBART ha reda på hur det ligger till med när man bör skicka iväg kattungarna eftersom jag hört så olika, INTE höra en massa om hur jag ska uppfostra dem eller sånt, jag vet inte om jag missuppfattat men det låter som du bara är här för att skriva massa negativt om att jag har kattungar och hur jag sköter dem... och det klarar jag mig utan.

• Fru Höstlöv

Alla uppfödare inom SVERAK lämnar ifrån sig kattungen tidigast när den är tolv veckor gammal. Tiden fram till dess är mycket viktig för kattungen. De sista veckorna med mamman stimulerar den sociala kontakten och ger ett starkt stöd i den fortsattautvecklingen för kattungen. Om kattungen skiljs för tidigt från sin mamma kan den få beteendeproblem och exempelvis bli otrygg som vuxen.

("Välj katt med omsorg" från tidningen Våra vänner Nr.1 2006 finns gratis hos Royal Canins återförsäljare.)

Så det är nog bra om du kan stå ut med bråkstakarna ett tag till.

Katterna ska ju sen bo med sina nya familjer i 12-15år, så dom klarar sig nog också att vänta lite. Kanske mamman hinner fostra dom lite till också.

• Kenzie

"Vaccinationer får nya ägarna sköta bäst dom vill, eftersom jag skänker bort dom (till folk jag känner så jag vet att dom får ett bra hem) tänker jag inte hålla på att kosta på massa heller det får dom göra själva.
    Ingen av våra tidigare katter har heller inte fått vaccination heller så (oj nu blev jag dålig matte igen) "

Jag blir verkligen alldeles matt när jag läser sånt här. Har du väl satt kattungar till världen så är det ju din uppgift att ge dom en bra start i livet. Att inte vaccinera kattungarna innan dom lämnar hemmet (vilket dom ska göra tidigast när dom är 12 v. gamla)innebär att du utsätter kattungarna för allehanda smittor som lätt kunnat förhindras. Varför inte vaccinera kattungarna innan dom flyttar och istället ta betalt för dom (det räcker ju med priset för vaccineringen)??

• Zabw

Ok tack för alla svar, dom får stanna ett tag till då
    Var lite osäker bara vad det var som gällde då jag hört olika, men då vet jag

Men jag måste bara fråga, visst har det varit nåt med 8 veckor förut? Jag säger inte det för att jag ska lämna bort dom då men jag e säker på att jag hört det flera gånger förut. Bara nyfiken, man kanske "nyligen" har kommit på att det är 12 veckor? eller har det alltid varit så?

• Snuttenutt

man skall inte ge bort katter under 12 veckor eftersom de behöver sin mamma till de är 12 veckor som mest. ger man bort dem tidigare så ökar risken för att de skall bli deppiga och osociala som vuxna.

• Zabw

Kenzie - Nu var vi där igen, läs mitt inlägg där uppe, jag är inte ute efter att få reda på hur jag bäst tar hand om, uppfostrar eller sköter kattungarna, jag vill bara veta när jag kan ge bort dom.

Jag har istället pratat med nya ägarna (det handlar om att det e folk vi käner VÄLDIGT VÄL (nära släkt) så dom skulle fixa det, är det nåt fel i det eller. Det blir ju gjort vilket fall, spela roll vem som gör det.

• Snuttenutt

12 veckor har gällt flera år. det är med valpar som 8 veckor gäller.
    sen detta med att kastrera en hona. man är snällast mot honan om de INTE får en kull innan kastreringen.

• Fru Höstlöv

Innan har man säkert tyckt att det inte spelar så stor roll men katter, som länge har varit lågstatus och en slit och släng vara. (usch, det är ju tråkigt, för det är ju ändå djur)
    Men båda mina katter har jag hämtat vid tolv veckor, även om vi varit och tittat på dom innan och "bokat" och då blivit erbjudna att ta den direkt. Vår första katt tog vi tidigare, men hon var väldigt skygg och kissade inne ibland också. Det kanske inte beror på den tidiga åldern, men jag tänker inte chansa igen.

Alla katter vi hr haft har vi köpt för 100spänn, de är ju inte mindre värda för det.Så har vi vaccinerat dom efter några dagar när de har hunnit komma lite till rätta i vårat hem. Att man ska vaccinera kattungarna innan man lämnar bort dom tycer jag inte är något krav. Då står ju "uppfödaren" som ägare på vaccinationsintyget väl? För vårt namn står ju på våra katters vaccinationsintyg nu.
    Man kan väl rekommendera det till dom som köper katten istället. Det brukar kosta cirka 200kr och ska göras två gånger första året och sen en gång per år. Det har man ju råd med om Zabw i det här fallet är så shysst och ger katterna gratis till deras nya hem.

Svar på tråden Ge bort kattungar - när??