• Zabw

Ge bort kattungar - när??

Jag har tre kattungar som idag är 7 veckor och 3 dagar.

Man hör så mycket olika om när man kan ge bort dom, allt från 8 veckor till att jag nu hört att dom "måste" vara 12 veckor.

Dom har i flera veckor gått på lådan och ätit kattmat mm. Visst blir dom glada att se mamman, men är inte beroende av henne.

Jag skulle gärna vilja bli av med dom nu då dom skitar ner fruktansvärt när dom e så många och att jag måste stänga in dom i köket, annars är dom överallt, både högt och lågt.
    Två av dom är redan bestämda vart dom ska sen, medan en har ingen ny ägare.

Kan jag ge bort dom två nu och spara den andra tro? eller måste jag vänta flera veckor med att ge bort alla? jag vill verkligen bli av med dom så fort som möjligt..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:48:20:
    TROR FOLK HAR MISSFÖRSTÅTT DENNA TRÅD TOTALT.

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.

MEN NU VERKAR DENNA TRÅDEN HANDLA MER OM HUR JAG SKA SKÖTA OCH UPPFOSTRA KATTERNA OSV OCH DET VAR INTE DET JAG VAR UTE EFTER VILKET JAG FÖRSÖKT FÖRKLARA MEN INGEN VERKAR LYSSNA.
    JAG VAR INTE UTE EFTER EN MASSA PREDIKNINGAR FRÅN FOLK SOM VERKAR TRO ATT DOM ÄR GUD PÅ ATT UPPFOSTRA KATTER OCH SÅNT, NI FÅR GÄRNA TYCKA ATT JAG GÖR FEL OSV MEN DET VAR INTE EN SÅN DISKUSSION JAG VAR UTE EFTER, BARA ETT ENKELT TAL, 12 VECKOR, OCH DET HAR JAG FÅTT.
    JAG SKÖTER KATTERNA, DOM MÅR JÄTTEBRA HÄR OCH FÅR DEN OMVÅRDNAD OCH KÄRLEK DOM BEHÖVER, JAG VILLE BARA VETA NÄR JAG KAN GE BORT DOM..

SÅ SNÄLLA SLUTA SKRIVA HÄR OK, JAG HAR FÅTT SVAR PÅ MIN FRÅGA SÅ NU SÄTTER VI PUNKT.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:48:32:

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.C

MEN NU VERKAR DENNA TRÅDEN HANDLA MER OM HUR JAG SKA SKÖTA OCH UPPFOSTRA KATTERNA OSV OCH DET VAR INTE DET JAG VAR UTE EFTER VILKET JAG FÖRSÖKT FÖRKLARA MEN INGEN VERKAR LYSSNA.
    JAG VAR INTE UTE EFTER EN MASSA PREDIKNINGAR FRÅN FOLK SOM VERKAR TRO ATT DOM ÄR GUD PÅ ATT UPPFOSTRA KATTER OCH SÅNT, NI FÅR GÄRNA TYCKA ATT JAG GÖR FEL OSV MEN DET VAR INTE EN SÅN DISKUSSION JAG VAR UTE EFTER, BARA ETT ENKELT TAL, 12 VECKOR, OCH DET HAR JAG FÅTT.
    JAG SKÖTER KATTERNA, DOM MÅR JÄTTEBRA HÄR OCH FÅR DEN OMVÅRDNAD OCH KÄRLEK DOM BEHÖVER, JAG VILLE BARA VETA NÄR JAG KAN GE BORT DOM..

SÅ SNÄLLA SLUTA SKRIVA HÄR OK, JAG HAR FÅTT SVAR PÅ MIN FRÅGA SÅ NU SÄTTER VI PUNKT.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:49:30:

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:52:53:
    Tror folk har missförstått denna tråd totalt.

Det jag ville veta var när man kan ge bort katterna eftersom jag hört så mycket olika, nu har jag fått svar på det, 12 veckor, tack för det.

Men nu verkar denna tråden handla mer om hur jag ska sköta och uppfostra katterna osv och det var inte det jag var ute efter vilket jag försökt förklara men ingen verkar lyssna.

Så snälla sluta skriva här OK, jag har fått svar på min fråga nu sätter vi punkt.

Det var inte meningen att det skulle bli någon diskussion över huvud taget...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:54:00:
    Sorry att det blev så många gånger på tilläggskommentaren..! det stog att det var nåt datafel så jag lyckades trycka flera gånger då jag inte troddde det funkade....

• Svar på tråden Ge bort kattungar - när??
  • Zabw

Jag kan inte annat än skratta.... folk fortsätter svara ändå fast jag skriver att jag fått svar på min fråga redan och att vi nu sätter PUNKT....

• Yollis

OK, sorry, ville bara erbjuda mina kunskaper om du ville ha mer hjälp nån gång.

Ber så hemskt mycket om ursäkt.

/ Yollis v.37 - det blir en tjej! *längtar*
  • Zenobia

Vecka 12-13 kan man lämna kattungarna. Jag tog inte emot mina katter förän dom var så gamla. Så dom fick gott stanna kvar ett tag till och köparen acepterade det.

• Kenzie

ZabW: Nu är det ju du som fortsätter diskutera.

Du skrev: "Köper jag en katt eller hund för kanske 50 kr kräver jag inte att den är vaccinerad. Men skulle jag köpa en katt eller hund för 4-5 tusen skulle jag kräva det. Dumt eller ej, men så är det."

Det var därför jag tyckte att du hade en konstig inställning, jag har inte kommenterat din trådstart.

Nu sätter iaf jag punkt, så får du "jiddra" så mycket du vill eller hur du nu uttryckte det.

• Roisin Dubh

Zabw,

Även om man startat en tråd så har man ingen äganderätt till den. Andra kan fortfarande bemöta och diskutera saker du tagit upp även om du själv inte längre vill delta i diskussionen. Glad

Biografihelvetet, del 13 - Mamma www.familjeliv.se/Bloggar-3-48/b2914.html
  • Zabw

Roisin Dubh - Självklart får folk diskutera hur mycket dom vill med varandra här, men eftersom många inlägg börjar med "zabw - " så antar jag att dom är till mig? fel eller?

• Roisin Dubh
    Zabw skrev 2006-05-15 18:57:27 följande:
    Roisin Dubh - Självklart får folk diskutera hur mycket dom vill med varandra här, men eftersom många inlägg börjar med "zabw - " så antar jag att dom är till mig? fel eller?
    Jo men eftersom du startat tråden är det naturligt att man bemöter inlägg du skrivit. Vill du inte diskutera mer är det bättre att låta bli att svara istället för att bli arg på de som ställer frågor. Glad
  • Zabw

Kenzie - Ja nu sätter vi punkt här, du får gärna diskutera med andra här om du vill, men det var inte det jag ville ha ut av tråden..

Vill först bara förklara vad jag menade med det där att jag kräver att en katt för 5000 kr är vaccinerad men inte en för 50 kr:

Det är för att om man kan ta så pass mycket betalt som 5000 kr tycker jag att man ska ha gjort klart alla såna kostnader liksom, medan om jag köper en katt för 50 kr kan tänka mig att lägga ut pengar på det själv liksom eftersom den inte kostade så mycket från början. Och det handlar inte om att katten inte är nåt värd osv osv.
    Men om man jämför med vad som helst, ta en bil tex, (jag vet sjuk jämförelse men kommer inte på nåt bättre, behöver inte bli ramaskri nu ok) köper man den dyrt vill man ju att den ska vara skattad, besiktigad osv, men får man tag i en likadan bil billigare kan man skatta och besiktiga den själv. Sjuk jämförelse jag vet men kom inte på nåt annat å jag visste inte hur jag skulle förklara annars...

Men det är min åsikt, spelar ingen roll vad folk tycker om den, men jag ville bara förklara vad jag menade..
    Var lite otydlig när jag skrev om det förut sorry...

PUNKT

• Zabw

Roisin Dubh - Ja men som trådstarten lyder var det inte ens meningen att tråden skulle handla om detta, jag ville bara veta när man kunde lämna bort katterna, fattar inte ens hur det kunde missförstås.
    Å då får jag massa påhopp om att jag inte sköter katterna rätt osv osv.. ända från början.. att det är diskussion nu kan jag förstå eftersom det gått så här långt men jag fattar inte varför folk började göra massa påhopp i början när jaghade en så enkel fråga bara, ingenting om hur jag skötte katterna ju...

Men nu försvinner jag iaf härifrån..

• Majsan70

Zabw

Jag tror att man kanske blir lite upprörd över att man inte tagit reda på en sån sak redan innan man skaffade kattungar. Planerat eller oplanerat så finns det massa bra info att hämta på SVERAK och andra kattsidor. AGRIA har oxå bra info.

Så jag kan tro att det är därför man reagerat på det här viset. Så tänkte i vart fall jag när jag lämnade min info, förhoppningsvis utan att vara spydig i det inlägget.

• Roisin Dubh

Påhopp? Fot i munnnen Jag ser då inga påhopp i tråden. Bara saklig kritik och argement. Man behöver inte hålla med men att kalla det för påhopp är verkligen fel.

Nu svarade du Kenzie igen och därmed har hon all rätt att besvara ditt inlägg också. Hon kan även välja att låta bli om hon inte vill diskutera. Det man inte kan göra är att bestämma när diskussionen är slut.

Alla frågor som kommit upp i tråden har handlat om hur man gör när man ska lämna ifrån sig kattungar så jag tycker inte att någon varit särskilt OT heller. Vaccination och försäljningspris hör liksom till.

• RockOlga

Så här är det, jag har fött upp kattungar LÄNGE, även om kattungen äter och går på lådan, så behöver dom sin mamma tills den dagen dom är 12 veckor gamla. Så är det bara, skickar du iväg dom före 12 veckors ålder, kan kattungarna bli skygga och börja "snutta" på allt, dom blir osäkra också.

*Mvh!*

Svar på tråden Ge bort kattungar - när??