• Zabw

Ge bort kattungar - när??

Jag har tre kattungar som idag är 7 veckor och 3 dagar.

Man hör så mycket olika om när man kan ge bort dom, allt från 8 veckor till att jag nu hört att dom "måste" vara 12 veckor.

Dom har i flera veckor gått på lådan och ätit kattmat mm. Visst blir dom glada att se mamman, men är inte beroende av henne.

Jag skulle gärna vilja bli av med dom nu då dom skitar ner fruktansvärt när dom e så många och att jag måste stänga in dom i köket, annars är dom överallt, både högt och lågt.
    Två av dom är redan bestämda vart dom ska sen, medan en har ingen ny ägare.

Kan jag ge bort dom två nu och spara den andra tro? eller måste jag vänta flera veckor med att ge bort alla? jag vill verkligen bli av med dom så fort som möjligt..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:48:20:
    TROR FOLK HAR MISSFÖRSTÅTT DENNA TRÅD TOTALT.

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.

MEN NU VERKAR DENNA TRÅDEN HANDLA MER OM HUR JAG SKA SKÖTA OCH UPPFOSTRA KATTERNA OSV OCH DET VAR INTE DET JAG VAR UTE EFTER VILKET JAG FÖRSÖKT FÖRKLARA MEN INGEN VERKAR LYSSNA.
    JAG VAR INTE UTE EFTER EN MASSA PREDIKNINGAR FRÅN FOLK SOM VERKAR TRO ATT DOM ÄR GUD PÅ ATT UPPFOSTRA KATTER OCH SÅNT, NI FÅR GÄRNA TYCKA ATT JAG GÖR FEL OSV MEN DET VAR INTE EN SÅN DISKUSSION JAG VAR UTE EFTER, BARA ETT ENKELT TAL, 12 VECKOR, OCH DET HAR JAG FÅTT.
    JAG SKÖTER KATTERNA, DOM MÅR JÄTTEBRA HÄR OCH FÅR DEN OMVÅRDNAD OCH KÄRLEK DOM BEHÖVER, JAG VILLE BARA VETA NÄR JAG KAN GE BORT DOM..

SÅ SNÄLLA SLUTA SKRIVA HÄR OK, JAG HAR FÅTT SVAR PÅ MIN FRÅGA SÅ NU SÄTTER VI PUNKT.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:48:32:

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.C

MEN NU VERKAR DENNA TRÅDEN HANDLA MER OM HUR JAG SKA SKÖTA OCH UPPFOSTRA KATTERNA OSV OCH DET VAR INTE DET JAG VAR UTE EFTER VILKET JAG FÖRSÖKT FÖRKLARA MEN INGEN VERKAR LYSSNA.
    JAG VAR INTE UTE EFTER EN MASSA PREDIKNINGAR FRÅN FOLK SOM VERKAR TRO ATT DOM ÄR GUD PÅ ATT UPPFOSTRA KATTER OCH SÅNT, NI FÅR GÄRNA TYCKA ATT JAG GÖR FEL OSV MEN DET VAR INTE EN SÅN DISKUSSION JAG VAR UTE EFTER, BARA ETT ENKELT TAL, 12 VECKOR, OCH DET HAR JAG FÅTT.
    JAG SKÖTER KATTERNA, DOM MÅR JÄTTEBRA HÄR OCH FÅR DEN OMVÅRDNAD OCH KÄRLEK DOM BEHÖVER, JAG VILLE BARA VETA NÄR JAG KAN GE BORT DOM..

SÅ SNÄLLA SLUTA SKRIVA HÄR OK, JAG HAR FÅTT SVAR PÅ MIN FRÅGA SÅ NU SÄTTER VI PUNKT.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:49:30:

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:52:53:
    Tror folk har missförstått denna tråd totalt.

Det jag ville veta var när man kan ge bort katterna eftersom jag hört så mycket olika, nu har jag fått svar på det, 12 veckor, tack för det.

Men nu verkar denna tråden handla mer om hur jag ska sköta och uppfostra katterna osv och det var inte det jag var ute efter vilket jag försökt förklara men ingen verkar lyssna.

Så snälla sluta skriva här OK, jag har fått svar på min fråga nu sätter vi punkt.

Det var inte meningen att det skulle bli någon diskussion över huvud taget...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:54:00:
    Sorry att det blev så många gånger på tilläggskommentaren..! det stog att det var nåt datafel så jag lyckades trycka flera gånger då jag inte troddde det funkade....

• Svar på tråden Ge bort kattungar - när??
  • Zabw

fantasy - Ok då är jag inte helt ute och cyklar iallafall, för hur det är med raskatter och så har jag ingen koll på alls, har alltid haft bondkatter och det är även vad detta är.

Jag kan tyvärr inte skicka katterna två och två då de bara vill ha en var, men i det ena hemmet finns katter redan, inte i det andra men dom vill vänta lite till iallafall helst tills matten går på sommarlov och kan vara hemma med den typ hela tiden i början istället.

• Zabw

Kenzie - Bara en liten fråga, hur många bondkatter är vaccinerade över huvud taget..? Jag har aldrig ens hört att en bondkatt vaccinerats faktiskt..
    Och gör jag valet att inte vaccinera den är det mitt val vare sig folk tycker om det eller inte, vad jag vet finns det väl ingen lag på att vaccinera dom?

Och än en gång tycker jag INTE att katter är mindre värda än hundar och dylikt. Jag har alltid tyckt om katter och tycker inte alls att dom är nåt slit och släng eller djur som inte är nåt värda och så, inte alls, det är jättetråkigt att dom har dålig status och så.

Du skriver "Hade det gällt hundvalpar hade de med all säkerhet blivit vaccinerade innan de flyttar hemifrån..."
    Men där kan jag bara skriva att det har enligt mig ingen som helst betydelse vad det handlar om för djur.
    Jag har en vovve här hemma som jag fått gratis och som inte är vaccinerad (dålig matte-varning igen) och jag tycker om hunden och katterna precis lika mycket.

En sak jag tror gör att hundar oftare är vaccinerade osv är att dom är så himla mycket dyrare än katter, vilket är jättetråkigt.
    Köper jag en katt eller hund för kanske 50 kr kräver jag inte att den är vaccinerad. Men skulle jag köpa en katt eller hund för 4-5 tusen skulle jag kräva det. Dumt eller ej, men så är det.

• Kenzie

En vaccinering gör man ju för att undvika att katten ska bli sjuk eller dö i svåra sjukdomar, vill man som kattägare inte se till att ens katt mår bra? Oavsett om den kostade 50 eller 5000 kronor??

Tyvärr är många bondkatter inte vaccinerade eftersom många anser att det bara är att köpa en ny katt om den gamla dör...de är ju ändå så billiga. Det är en jättetråkig inställning och jag förstår verkligen inte hur man kan bry sig mer om en "dyr" katt (eller hund) än om en vanlig bondkatt. Jag har en raskatt och en blandras och ger defenitivt inte raskatten någon särbehandling.

• Zabw

Kenzie -

Det e ju de jag säger, det är jättetråkigt, men tyvärr är det så att billiga djur får ingen vaccination medan dyra djur får det.
    Om folk pröjsar massor för något, djur eller annat, vill dom att det ska vara "klart" med allt sånt så dom inte ska behöva betala ännu mer (jo visst mat och sånt men du förstår vad jag menar). Men om man köper något billigt kan man tänka sig att lägga ut en slant extra för nåt sånt istället.
    Dessvärre blir det sällan av att man vaccinerar den billiga katten, säkert ofta som du säger att man tycker att "den var så billig så det är bara att skaffa en ny" men så kan jag ärligt säga att jag ALDRIG tänkt. Varför jag inte vaccinerat mina katter kan jag faktiskt inte svara på, det har bara inte blivit så.

Jag skulle absolut inte tycka mer eller mindre om mina djur om dom hade kostat 5000 kr än som nu när dom var gratis.
    För den delen skulle jag varken köpa en hund eller katt för så mycket pengar, när jag vet att det finns billigare, och det är INTE för att jag inte tycker att dom är värda det eller så, utan just därför att jag vet att jag tycker lika mycket om och fäster mig lika mycket vid en billig bondkatt tex som en fin dyr raskatt.
    Då ser jag ingen anledning att köpa den dyra, jag kan tycka bondkatter och andra "vanliga" katter är ibland precis lika fina som raskatter, och då ser jag ingen anledning till att punga ut 5000 kr som jag ens knappt har när jag kan få en för 50 kr som jag tycker lika mycket om.

Har dock en katt (vanlig katt som även han var gratis) som jag verkligen älskar, som nu varit borta i över en månad. Jag befarar det värsta, han var mycket ute och sprang ibland en/två veckor men aldrig så här länge. Jag har ropat, letat, pratat med folk han ofta brukar vara hos osv osv, så nu skulle jag gärna betala 5000 kr för honom om han bara kom tillbaka.. eller iallafall fick veta vad som hänt..

• Bebisens mamma

Kattungar (och andra diande djur) är inte avvänjda förrän minst 12 veckor! Man bör inte ta hem djur/separera djur från sina mammor förrän vid 12 veckor. Tänk på det!

• Zabw

Bebisens mamma - Nej det e just det vi kommit fram till, men tack för ditt svar.

• Eliin

skulle det göra mindre om en bondkatt dog än om en raskatt dog? Jag har både en bondis och en raskatt och de är lika mycket värda i mina ögon tots att det ena kostade ett par hundra och den andra flera tusen.

De vaccineras och det är en djurägares ansvar att en katt ska vaccineras. Vill man att ens djur ska dö i någon sjukdom och man inte bryr sig eller har LUST att "kasta ut" 300 kr per år som en vaccination kostar så tycker jag faktiskt man ska låta bli att skaffa katt.

Om kattägare som inte vaccinerar sina djur skulle vara väl insatta om hur mycket kattpest och skit det just nu sprids runtom i sverige och hur många katter som dör i det och HUR en sån död går till så tror jag nog man skulle tänka till en extra gång... om inte... ja då ska man inte ha några djur.

Sen ang. att leverera bondkattungar vaccinerade eller inte... Ta en högre summa på ca. 500 kr per kattunge och vaccinera dom innan du levererar dom. Många köper gärna färdigvaccinerade kattungar.

Sen ska de vara kvar hos sin mamma i 12 veckor.. även fast de diar, går på lådan och äter själva så fostras dom av sin mamma resterande veckor.

• Zabw

Eliin - Om du läser mitt inlägg till Kenzie är det precis det jag säger, att man kan tycka lika mycket om en katt som var gratis eller kostade typ 50 spänn än en som kostade flera tusen...

• Zabw

Tror folk har missförstått denna tråd totalt.

Det jag ville veta var när man kan ge bort katterna eftersom jag hört så mycket olika, nu har jag fått svar på det, 12 veckor, tack för det.

Men nu verkar denna tråden handla mer om hur jag ska sköta och uppfostra katterna osv och det var inte det jag var ute efter vilket jag försökt förklara men ingen verkar lyssna.

Så snälla sluta skriva här OK, jag har fått svar på min fråga nu sätter vi punkt.

Det var inte meningen att det skulle bli någon diskussion över huvud taget...

• Zabw

Sorry att det blev så många tilläggskommentarer där uppe. Det stog nåt om att det blev nåt databasfel eller nåt så jag lyckades klicka flera gånger då jag inte troddde det funkade...
    sorry...

Svar på tråden Ge bort kattungar - när??