• Zabw

Ge bort kattungar - när??

Jag har tre kattungar som idag är 7 veckor och 3 dagar.

Man hör så mycket olika om när man kan ge bort dom, allt från 8 veckor till att jag nu hört att dom "måste" vara 12 veckor.

Dom har i flera veckor gått på lådan och ätit kattmat mm. Visst blir dom glada att se mamman, men är inte beroende av henne.

Jag skulle gärna vilja bli av med dom nu då dom skitar ner fruktansvärt när dom e så många och att jag måste stänga in dom i köket, annars är dom överallt, både högt och lågt.
    Två av dom är redan bestämda vart dom ska sen, medan en har ingen ny ägare.

Kan jag ge bort dom två nu och spara den andra tro? eller måste jag vänta flera veckor med att ge bort alla? jag vill verkligen bli av med dom så fort som möjligt..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:48:20:
    TROR FOLK HAR MISSFÖRSTÅTT DENNA TRÅD TOTALT.

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.

MEN NU VERKAR DENNA TRÅDEN HANDLA MER OM HUR JAG SKA SKÖTA OCH UPPFOSTRA KATTERNA OSV OCH DET VAR INTE DET JAG VAR UTE EFTER VILKET JAG FÖRSÖKT FÖRKLARA MEN INGEN VERKAR LYSSNA.
    JAG VAR INTE UTE EFTER EN MASSA PREDIKNINGAR FRÅN FOLK SOM VERKAR TRO ATT DOM ÄR GUD PÅ ATT UPPFOSTRA KATTER OCH SÅNT, NI FÅR GÄRNA TYCKA ATT JAG GÖR FEL OSV MEN DET VAR INTE EN SÅN DISKUSSION JAG VAR UTE EFTER, BARA ETT ENKELT TAL, 12 VECKOR, OCH DET HAR JAG FÅTT.
    JAG SKÖTER KATTERNA, DOM MÅR JÄTTEBRA HÄR OCH FÅR DEN OMVÅRDNAD OCH KÄRLEK DOM BEHÖVER, JAG VILLE BARA VETA NÄR JAG KAN GE BORT DOM..

SÅ SNÄLLA SLUTA SKRIVA HÄR OK, JAG HAR FÅTT SVAR PÅ MIN FRÅGA SÅ NU SÄTTER VI PUNKT.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:48:32:

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.C

MEN NU VERKAR DENNA TRÅDEN HANDLA MER OM HUR JAG SKA SKÖTA OCH UPPFOSTRA KATTERNA OSV OCH DET VAR INTE DET JAG VAR UTE EFTER VILKET JAG FÖRSÖKT FÖRKLARA MEN INGEN VERKAR LYSSNA.
    JAG VAR INTE UTE EFTER EN MASSA PREDIKNINGAR FRÅN FOLK SOM VERKAR TRO ATT DOM ÄR GUD PÅ ATT UPPFOSTRA KATTER OCH SÅNT, NI FÅR GÄRNA TYCKA ATT JAG GÖR FEL OSV MEN DET VAR INTE EN SÅN DISKUSSION JAG VAR UTE EFTER, BARA ETT ENKELT TAL, 12 VECKOR, OCH DET HAR JAG FÅTT.
    JAG SKÖTER KATTERNA, DOM MÅR JÄTTEBRA HÄR OCH FÅR DEN OMVÅRDNAD OCH KÄRLEK DOM BEHÖVER, JAG VILLE BARA VETA NÄR JAG KAN GE BORT DOM..

SÅ SNÄLLA SLUTA SKRIVA HÄR OK, JAG HAR FÅTT SVAR PÅ MIN FRÅGA SÅ NU SÄTTER VI PUNKT.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:49:30:

DET JAG VILLE VETA VAR NÄR MAN KAN GE BORT KATTUNGARNA EFTERSOM JAG HÖRT SÅ MYCKET OLIKA, NU HAR JAG FÅTT SVAR PÅ DET, 12 VECKOR, TACK FÖR DET.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:52:53:
    Tror folk har missförstått denna tråd totalt.

Det jag ville veta var när man kan ge bort katterna eftersom jag hört så mycket olika, nu har jag fått svar på det, 12 veckor, tack för det.

Men nu verkar denna tråden handla mer om hur jag ska sköta och uppfostra katterna osv och det var inte det jag var ute efter vilket jag försökt förklara men ingen verkar lyssna.

Så snälla sluta skriva här OK, jag har fått svar på min fråga nu sätter vi punkt.

Det var inte meningen att det skulle bli någon diskussion över huvud taget...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-14 10:54:00:
    Sorry att det blev så många gånger på tilläggskommentaren..! det stog att det var nåt datafel så jag lyckades trycka flera gånger då jag inte troddde det funkade....

• Svar på tråden Ge bort kattungar - när??
  • Zabw

Jag vill bara skriva så ingen missuppfattar, att jag ger INTE bort katterna för att jag tycker dom är "slit och släng" eller mindre värda eller nåt sånt utan jag ger hellre bort dom till ett hem där jag vet vilka som bor och kommer ta hand om dom.
    Jag tycker det är viktigare att de kommer till ett kärlekfullt hem gratis än att jag säljer dom till nån okänd för en hundring eller så å inte vet vad dom råkar ut för ok..
    Bara så ingen missuppfattar..

• Zabw

Snuttesnutt - Konstigt, jag har hört att man helst ska låta dom få en kull innan man kastrerar dom.. det var ju dumt att jag trodde på det då.. Jag var helt inställd på att det skulle vara så men det kan hända att det är fel. Men varför är det bättre att göra det innan då?

• Fru Höstlöv
    Zabw,
    hoppas du inte tog mitt inlägg som att jag tyckte att du trodde att dom var slit- och slängvara. För så menade inte jag. Det var mer ett svar på varför man kanske inte tyckte det spelade någon roll förut när man gav bort katterna.

Och det stämmer att det är en myt att katterna behöver få en kull innan de kastreras. Det kan man göra från att dom är könsmogna, dvs cirka 6månader. Det kan du ju berätta för dom som köper katterna, för det är tydligen en vanlig missuppfattning och inget att känna sig dum över att man "trodde på" som du skriver.
  • Snuttenutt

Zabw
    Det är psykiskt och fysiskt ansträngande för en hona att löpa. sen blir ju honor könsmogna innan 1 års ålder (sätter inte ut nån exakt ålder pga individualiteten bland katter) och en del honor får oxå sin första kull runt sin egen 1 års dag. vilket varken är bra för honan eller ungarna.

• EmiliaG

Zabw - Inte menat som påhopp. Men en dräktig honkatt i början av dräktigheten kan man kastrera = vilket blir som en abort och inga oönskade kattungar behöver födas. Så då anser jag att du valde att låta katten få kullen med allt vad det innebär i skötsel, tid och pengar.
    Alla honkatter över 5 mån ungefär som går ute utan uppsikt kan man räkna med kommer hem dräktiga förr eller senare, där av att man om man ej vill föda upp kattungar bör kastrera sin katt innan den träffar andra fertila katter. Självfallet borde detta även gälla hankattägare.
    Angående att låta honkatten få en kull innand en kastreras är myt, precis som mycket annat tyvärr. Honkatten mår absolut ej bättre av det. Men gjort är nu gjort för eran honkatts del... och det är ju jättebra att hon klarade dräktigheten och att ni nu ska kastrera henne inann hon går ut och hittar en ny kavaljer.

Angående uppfostran så vet jag inte vad du har för spån, matskålar, regler för dina vuxna katter m.m. Men alla våra kattkullar har haft lika duktiga "superkattungar".
    Vi har bränslepellets som faller sönder när de blir uppblötta (höga lådkanter förindrar att de hamnar utanför på badrummets golv), matskålarna är vanliga skålar... men maten äts och stnnnar i skålen.
    De vuxna katterna här hemma är sedan de var små uppfostrade med att klösa på klöspelare, klorna klipps regelbundet så de ej har behov av att riva på annat, katterna är ej uppe på borden i lägenheten och brukar bara vara i köksfönstret om de vill titta ut på omgivningen... så kanske är de ovanligt lydliga, men vi har varit konsekventa sedan de flyttad ein här... vilket gör att kattungarna självfallet lär sig och tar efter.

8 veckor är som sagt hundvalpsgräns, men ofta väljer hunduppfödare att hundvalpar flyttar vid 10 veckor numera. Så kattungar har bara halkat med på samma gräns, tyvärr. Men som alla påpekat och du TS tagit till dig så är det 12 veckor, gärna någon vecka senare till coh med som är nutidsrekomendationen för kattungeflytt.

• fantasy

jo det är ganska nytt med tolv veckor i allafall bland bondiskatterna kan hända att regeln har funnits längre bland dom som föder upp raskatter, men folk med bondkatter har väl inte riktigt börjar ta in det förrän ganska nyligen om jag skall tolka folk här runtomkring som har bondkattungar..

det klart ju längre dom kan vara kvar hos mamma desto bättre, men 8 veckor har jag tat flera kattungar vid och det har aldrig varit några problem, nästa helg skall jag hämta hem ytterligare en liten misse och den är väl mellan 8 och nio veckor då tror jag. (kan tillägga att det inte är jag som absolut vill ha den då utan det är ägaren som inte vill ha dem kvar).

har du möjlighet så ha dem kvar så länge som möjligt, annars så kan du ju i alla fall se till att dom får följas åt två och två eller att det åtminstonde finns en katt dit ungarna kommer så den inte blir så utelämnad.

• Kenzie

ZabW: När det gäller vaccinering så spelar det faktiskt stor roll vem som gör det. Kattungar ska ha en vaccinering vid 8 v. ålder och en till efter ca 3-4 veckor för att de ska vara helt skyddade INNAN de flyttar till sina nya hem. När de väl flyttat utsätts de för helt nya miljöer och behöver då ett fullgott skydd.

Ber om ursäkt om jag skrev något du inte frågat om, men jag är så trött på att katter har sån fruktansvärt dålig status. Hade det gällt hundvalpar hade de med all säkerhet blivit vaccinerade innan de flyttar hemifrån...

• Zabw

Höstlövet - Nej absolut inte. Jag förstog att du menade så, det var därför tanken dök upp i huvudet på mig att nån annan kanske missförstog så jag ville skriva det där så ingen trodde så, men jag trodde inte du menade så alls

• Zabw

EmiliaG - Ok, det kändes lite som ett påhopp som att jag var en dålig matte som valt att låta våran katt föda dessa kattungar, inte vaccinerar osv.. Självklart får du tycka det också om du vill, men det var liksom inte det jag ville ha ut av tråden, utan bara helt enkelt hur länge jag ska vänta med att ge bort dom och det har jag ju nu fått svar på.

Och vi hade ju räknat med att hon skulle bli dräktig nåt tag för hon är 2 år ungefär och inte fått kattungar hittils, men eftersom jag trodde att man skulle låta dom få det innan man kastrerar dom så har jag inte gjort något tidigare.

Jag trodde också kattungarna skulle lära sig av sin mamma, för hon är väldigt lydig av sig, men icke. Hon har sin klösbräda och rör inget annat med klorna, har sina speciella platser hon ligger på, får och är aldrig på något bord osv. Men kattungarna e helt galna däremot.. försöker att få pli på dom men det är inte bara...

Svar på tråden Ge bort kattungar - när??