Navel piercing!!
Tog hål i naveln förra veckan och nu de senaste dagarna har det börjat bli lite rosa kring hålen så att säga!! det är inget var i eller så men det kliar!! någo nsom vet om jag ska oroa mig eller ej??
Tog hål i naveln förra veckan och nu de senaste dagarna har det börjat bli lite rosa kring hålen så att säga!! det är inget var i eller så men det kliar!! någo nsom vet om jag ska oroa mig eller ej??
jo jag vet!! men står ju bara att jag ska använda den tvålen jag fick!! men jag ställde frågan baar ifall någon hade tips om hur jag ska få det att sluta att vara!!
stina83-Vart piercade du dig då? du svarade aldrig på det. kan ju vara intressant att veta.
Vet inte om nån skrivit det redan, men man kan använda saltlösning för några tvättar om piercingen blir irriterad och typ uppsvälld. Det blir typ osmos som drar ut vätska ur såret antar jag.
Nu hade du kankse inte just det problemet, men läketiden för en navelpiercing är ju lång, så det akn ju vara bra att ha knep på lager.
jasså oj det missa jag totalt!! bor i nässjö så var på sonnys tatto och piercing!! han är väldigt känd som bra och så men är jag som är lat och inte läste igenom broschyren redigt!!
stina83- hittar inte studion listad hos SPT iaf (www.swedishtattoo.com/), så det kan ju vara en bra grej att tänka på nästa gång.
En bra piercare hade ju självklart gått igenom skötselråden med dig ordentligt, inte abra gett dig en lapp. Dessutom står det på Sonnys sida att en navel läker på ett halvår, något som man absolut inte ska ta för givet. (framförallt inte du, som piercar dig på sommarhalvåret)
*mästerkattanistövlarna* nej sommar halv året var ju inte tänkt från början utan har alltid tänkt det att ska jag göra det blir det på vintern eller hösten när det är svalt eller så!! när jag tatuera mig gjorde jag det i september och det vart fint! men har ju vare mycket lyft jobb på jobbet nu så är la det att man ansträngt sig och kommit åt piercingen!! men det blir nog bättre snart!!
Är faktskt den enda där jag bor som piercar så det var därför det blev han!! vi har ju i jkpg men det är house opf pain och har ingen lust att sponsra he**s ang**s så vart han!!
hej!
jag har jobbat på en piercingstudio i 6 år under min tid i brighton (dock för 6 år sedan). om navelpiercingen kan jag säga att det kan ta upp till ett år att läka och även om man tror att den är läkt efter 2 månader så är den inte läkt längst inne. man bör vänta med att byta smycket minst ett halvår. man ska ha i åtanke att en piercing innebär ett mindre kirurgiskt ingrepp och behandla det som ett sådant. navelpiercingen kan på tjejer dessutom blossa upp någon gång i månaden eftersom den kan reagera efter menscykeln. man ska rengöra en piercing med saltlösning (så nära kroppens egna vätska), finns att köpa på apoteket eller så kan man göra själv. om man har problem med piercingen kan man använda något starkare men inte så starkt som alsolsprit, som tar bort den nya vävnaden som försöker "byggas upp" och istället bildar ett styggt ärr (kiloid). det ska inte täckas över med plåster eller bandage då huden måste andas för att kunna läkas. man behöver inte ta ut piercingen under en graviditet så länge den ser bra ut. det finns plastbarbells som är böjbara och följer hålets form. men det förutsätter att hålet är ordentligt läkt innan man blir gravid.
i ts fall betyder inte det rosa eller kliandet några problem - det är helt normalt efter en vecka!
lycka till!
*polarlinda* tack för tipset!! plåstret jag har är ett så kallat kirurg plåster alltså rätt så tätt! men i och med att det sitter som det gör så har jag gjort hål i det så att det kommer in luft! för vet att det behöver luft för att läkas!! så det är egentligen jag som är lite hispig för att det är rött och varigt!! men det hjälper med bomullen och plåstret för annars har jag en tendens att fastna och komma åt det! men nu ger det ett skydd som har gjort att det blive bättre!
ok...fast tänk på att ett plåster kan orsaka tryck och kan också fungerara som en bakteriefälla om man har otur. försök att lufta på natten om det går...
hade inge bandage i natt och det gjorde så j**la ont så jag vakna flera gånger!! idag är det rött och varigt och ser inte bra ut!! hålet där uppe ser ut som om kanterna viker sig utåt och börjar liksom öppna sig!! inte bra funderar på att ta ut piercingen för ville ha den för jag tycker det är snyggt och just nu gör den bara ont och ser illa ut!
har föröskt att inte pilla på det idag när jag inte längre har plåstret på!! och idag har det blivit som en kant på det så att säga alltså som det blir på ett sår när det läker som en hinna runt om,, inget var, så jag tar det som att det håller på och vänder=)
Piercade mig för över två år sen, fick med nöd och näppe ut smycket när jag var i v18, då hade det fortfarande inte läkt. (1,5 år sen då) Fick göra om hålet helt och hållet för nån vecka sen eftersom den nedre delen hade läkt ihop. Det kliade och varade första gången jag gjorde det, men jag fortsatte ha smycket i ändå, nu när jag gjorde det själv har det läkt ihop utan några problem alls!
En kompis tog alsolsprit och tvättade med för att torka ut såret. Då läkte det!
så det kommer att hålla på och vara och klia sig anda tills det läker sig helt då eller??
Nu är det mycket bättre är inte så varigt utan bara lätt rosa kring och kliar inte så mycket heller=)
stina: såg inte att du frågat tidigare, men nej, det brukar komma i omgångar. Men försök att inte röra den så mkt när det löugnat sig, för annars "slår man upp" den igen! och så får det läka från början.. så, låt det vara.. vet att det är svårt.
Att det kliar är enligt mig ett bra tecken på att det har börjat läka. Klia inte, låt det bara vara så går det snart över. Lycka till!
ja försöker inte att klia,, men åh vad lätt det är =)
har nu vare iväg på mini semester och naveln börjar bli bättre!!
men hur fasen stänger man ner en tråd eller är det bara att vänta tills det luggit länge nog?
kokt vatten med vanligt salt i hjälper...det gjorde det för mig...du kan tvätta naveln hur många ggr som helst med den blandningen.
lycka till!!!
tack tack det ska jag komma ihåg! hur länge ska man egentligen hålla på och tvätta??