• Vårflickan

Hur ofta säger ni till era/erat barn "jag älskar dig"?

Jag har aldrig hört orden "jag älskar dig" av min far, han har väldigt svårt att visa känslor..

Säger ni "jag älskar dig" till era barn?
    Får ni höra av era föräldrar att de älskar er?

Kärlek visar man på olika sätt men nu vill jag veta hur ofta ni får höra de starka tre orden..

• Svar på tråden Hur ofta säger ni till era/erat barn "jag älskar dig"?
  • Anne M

Jag talar om för Amanda många gånger per dag att jag älskar henne

• Puppelina

Varje dag vid läggdags. Sen blir det när man kommer att tänka på det.

• Isorfidien

Det blir flera gånger om dagen som jag berättar för mina barn om hur mycket jag älskar dem, jag kramar och pussar på dem så fort det finns tillfälle för och det har blivit så naturligt här hemma hos oss.

Jag har aldrig själv fått höra av mina föräldrar att de älskade mig, att de var stolta över mig eller att jag gjort något bra, jag har hela tiden fått ta emot spott och elakheter och på något sätt är det här mitt eget vis att revoltera mot min barndom.

Det finns inget annat i hela världen som betyder så mycket för mig som mina barn och jag älskar dem så otroligt mycket att det gör ont inuti!

• Twilight

Jag talar om för min dotter att jag älskar henne typ 111 gånger per dag, vill att hon ska veta det... Jag nästan bubblar över av kärlek till den lilla skruttan ju

Min mamma säger det till mig flera gånger i veckan också.

• N E A

säger det till min flicka minst 20 ggr om dan, men hon är bara två månader. Blir nog mer sällan sen, annars tröttnar hon nog på mej. Men typ 2 ggr om dan sen. Jag och min sambo säger det till varann typ 10 ggr om dan..så mysigt!!

• Miando

För att lägga mig i den andra debatten som finns här också så skulle jag väl kunna säga att så länge jag minns av mina 36 år så kan jag aldrig komma ihåg att min mamma sagt till mig att hon älskar mig, att hon tycker om mig.. Vad gäller min pappa så har det inte funnits i närheten eftersom han lämnade mig och mamma när jag var runt året något..
    Jag träffade honom för två år sedan för första gången och allt verkade jättebra och han bjöd på middag och så.. Härligt tänkte jag.. När han någon månad senare fyllde år skickade jag ett mail till honom med grattis och fick en månad senare svar tillbaka att han inte ville jag skulle höra av mig för han såg inte mig som sin son..
    Det är väl därför allra helst efter min skillsmässa anset det viktigt för mig att ha kontakt med mina barn så mycket som möjligt och säga till dem hur mycket jag älskar dem så ofta jag kan och gärna mer..
    Skönaste ordet jag fick från min 15 åriga son när jag helt apropå kom fram om kramade honom en dag var: Nu blir jag lycklig när jag blir stor..

• audrina

jag säger det väldigt ofta till mina barn, de är ju stora och bor inte hemma men är mycket viktigt att få höra det iallafall.Kan även skicka sms och säga det så!!
    Skönt att få höra av sina barn med att de älskar sin mamma..

• Amatea

Min dotter förstår väl det inte ännu men jag säger det flera ggr om dagen till henne. Har aldrig hört det från mina egna föräldrar. Nu i vuxen ålder känner jag att de älskar mig så klart men när jag var yngre var det svårare att känna det så att faktiskt få höra det hade varit underbart... generationsfråga kanske?

• MiaL

jag själv säger det tusen gånger om dan till mina barn ungefär, hehe

jag fick sällan höra det när jag var liten... men d händer.. har kommit mer nu när jag är vuxen och sjävl har barn, då älskar dom "oss" hehe..

• Whilda

Jag säger det säkert 1000 gånger om dagen till mina barn.

Jag tror att det är jätte viktigt!!

• prayer

min son på snart 3 år säger det hela tiden till mig och då svarar jag förståss, till min tjej som är 4 mån säger jag typ 5 gånger per dag kanske!! kan aldrig minnas att min mamma sa det till mig.

• LillaKanin

Jag har aldrig hört det från vare sig min mamma eller pappa. Det är något som jag börjat tänka en del på faktiskt, särskilt sen min pappa mer och mer "försvinner ur bilden" för mig. Alltså, han typ glömmer bort mig och min syster mer och mer. Så man tvivlar nästan på att man betyder något.
    Till min sambo säger jag nog det varje dag, och han till mig.
    Min syster och jag säger det "indirekt" till varandra någon gång ibland, det kan t ex komma ett sms "min älskade syster..." eller "I love you, världens bästa syster"
    Och en sak är säker, jag kommer att säga det till mina barn varje dag. Dom ska få höra att "mamma och pappa älskar dig".

• Ulle73

Jämt... Vi hittar på sånger där vi sjunger hur mycket vi älskar varandra.

Min dotter på 5,5 år kan bara komma när vi är ute eller när som helst och säga - Mamma, jag älskar dig! Det är sååå underbart!!

Det är ord som vi inte kan säga för mycket!!!

• Anonym (Tre under tre morsan)

Inget av mina barn har sagt det ännu. Min äldsta dotter är 2.5 år och jag säger det ofta till henne då jag nattar henne. Fick sällan höra det som barn och då endast från mamma aldrig pappa. Samtidigt som det gör mig lite ledsen att dottern inte sagt det tillbaka ännu så vill jag nog hellre att hon väntar och menar det då hon säger det. Kontroversiell åsikt men tycker många säger det så ofta att det känns urvattnat tvångsmässigt och / eller forcerat. Vill inte bli sån som bara säger det för att, även om jag älskar ungarna. 

• Xenia

Jag hörde det aldrig från mina föräldrar och har själv aldrig sagt det till mitt barn. Sådana ord hör till filmer. Eller kanske medel- och överklassen.

Min dotter vet ändå hur älskad hon är, hon är typ vår prinsessa.

Va,rje gång hon kom hämtade vi henne vid stationen. Trots att hon alltid sa att hon kunde ta bussen.  Det är bara föräldrar som gör så, sa hon. Sambon gjorde det aldrig, hon fick minsann ta sig hem själv.

• Anonym (B)

Kanske varannan månad gisningsvis till min tonårsson. 

Hörde det aldrig från mina föräldrar.

• Mrs Moneybags

Säger det varje dag till min son. Min mamma säger det aldrig, men jag vet att hon älskar mig ändå. Jag vill ändå att om något händer så ska min son veta att det var det sista jag sa till honom, så jag brukar säga det när vi skiljs åt. 

Inte som vissa som säger "love youuuuu" till sina barn med babyröst. Det är jag allergisk mot haha. 

• Queen81

Varje dag, oftast flera gånger om dagen. Av nån anledning slår det mig alltid när vi tre kör bil så då säger jag det alltid. Och alltid när jag säger godnatt. De är 7 och 10.

Kan ärligt säga att jag inte minns att mina föräldrar sagt det en enda gång.

• Anonym (Love)

Att den äldre generationen inte sa jag älskar dig till sina barn beror på att denna fras förr i tiden endast användes för vuxen romantisk kärlek så att säga.
    Men så klart älskade man sina barn, bara det att man uttryckte sig annorlunda, älskade barn, sötaste gumman etc etc
    Inspiration från amerikanska filmer där man säger I love you till höger och vänster har gjort att denna fras spridit sig till svenskan.

Svar på tråden Hur ofta säger ni till era/erat barn "jag älskar dig"?