• Gladabarnensmamma

SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?

Är det jag som är allmänt efterbliven & slapp eller har det blivit SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige? Enligt mig har det av någon mystisk anledning blivit väldigt mycket jobbigare & mer komplicerat att ha barn i Sverige... Jag bor utomlands (i 2 andra länder) och blir helt mörkrädd av att läsa en del trådar här på FL!

Okej, jag accepterar nya fakta från forskare osv. men ibland (speciellt på FL) undrar jag var tog det sunda förnuftet tog vägen och när tog den präktiga supermamma-ligan över tipsfloran?

Exempel på krångel & måsten:
    Hundra ggr. fler & besvärligare graviditetskrämpor
    Havandeskapspenning, sjukbidrag, föräldrapeng, barnbidrag...
    Ett glas vin / inte en droppe
    Amma / inte amma
    Blöja / potta
    Vara hemma 24/7 eller låta ngn annan ta hand om ditt barn
    och framförallt; lägga sig i hur och vad andra mammor gör!

• Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?
  • Pollyman

japp man kan ju bara konstatera att man sållar på lagar och rekomendationer.... jag menar t.ex det finns ju länder där man måste vaccinera sitt barn i Sverige rekomenderas vi ju att göra det... även om det finns mycket fakta som tyder på att barnen kan skadas om de vaccineras. Själv har jag inte haft några vänner som missunnat mig mina barn eller graviditeter. De har hjälp och stöttat.. Allt beror ju på vem man träffar. Jag kan träffa människor här som har invandrar bakgrund och som är missunsanna... kritiska och vandrande klagomurar. Jag lovar att de finns i alla länder... vilket klart bevisas här...

• Pollyman

ja... att man kan se samband mellan sjukdomar och vaccinationer...

• siamusen

vilka vaccinationer âr det och vem har kommit fram till det och hur exakt bevisas det här?

• Pollyman

ja du.. kan ju kolla genom alla papper jag har men just nu har jag inte tid... återkommer... vet bara att jag kollat mycket forskning när vi bestämde för/emot vaccination för vår dotter .Hon är nu 2 år. Ska tillägga att är du intresserad ska jag skicka matrialet men jag vill inte ha någon diskussion om mitt mitt beslut.

• Chaia

Pollyman: Självklart är det upp till dig om du vill vaccinera, men vad sjutton har det med den här tråden att göra?

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • siamusen

nej, jag undrade bara varfôr de skulle vara mer râtt ân nagon annan undersôkning

• Pollyman

jag konstaterade bara sambandet mellan olika länders rekomendationer och lagar.... det är ju en skillnad...????

• Cocosnöten

Bor också utomlands och håller med TS att det verkar råda en allmän hysteri i sverige om mycket. Finns frågor här på fl som tex är "mineralvatten farligt då man är gravid?"

Sedan verkar det vara väldit viktigt i sverige att inte båda föräldrarna jobbar heltid då barnet går på dagis för att det inte ska bli så långa dagar för barnet. Att hämta sitt barn efter klockan 15 verkar nästan vara en styggelse.

• cleopatra2

det cocosnöten säger håller jag inte helt med om,för mig känns det mer som att alla ska jobba heltid,vara helt oberoende av sin partner och verklingen INTE jobba deltid som är i deras ögon en stoooor kvinnofälla-.

• siamusen

Pollyman- ok matade barn samtidigt och var lite okoncentrerad

Svar på tråden SJUKT mycket måsten runt barn & graviditet i Sverige?