• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • lolo21

blå myran: tack! då känner jag mig lugnare på den fronten=)

• Yosa

lolo21:
    Jag tror att zendium tandkräm innehåller mjölk (hm...eller var det ägg tro??) Vet bara att dottern inte får använda det. Läs på paketet.

+ Lactacyd som du ju skrev ovan

• Tokaungen
    lolo21 skrev 2007-11-10 07:54:03 följande:
    Hej!Tack för era svar.I natt har han ätit bra, men blandat med NAN. Tänkte försöka minska mängden av den under dagen, vi får se hur det går..Kaiza: känner igen mig alltför väl tyvärr.. Man ska bara lyssna och vara nöjd hos bvc..Hade en liten undran. Vad är det för skillnad på den som bara heter Nutramigen och den som heter Nutramigen 1 med Lgg pluver?Vilken använder ni och varför?Vårat apotek hade bara den som bara heter Nutramigen, och läkaren sa inte ngt om några siffror eller LGG.. Hoppas att det är den rätta vi har köpt!Vi får ju köpa Nutran själva nu i tre veckor. Är det någon som har en aning om hur mycket som kan gå åt under den tiden? Sonen är 5 veckor nu..Tack för en underbar tråd, så skönt att inte vara ensam i detta!
    Är det för att allergin bara är misstänkt än så länge som ni inte fick utskrivet på livsmedelsanvisning?
  • Pallas Athena

lolo21 skrev 2007-11-10 07:54:03 följande:

Är det någon som har en aning om hur mycket som kan gå åt under den tiden? Sonen är 5 veckor nu..Tack för en underbar tråd, så skönt att inte vara ensam i detta!
    När äldsta dottern började med Nutramigen vid ca 2 mån så åt hon upp en burk på ca 3 dagar, och vi fick då ut 18 burkar på ett uttag (som ska räcka i 3 mån) - dvs på tre veckor borde det gå åt kanske 6-8 burkar under era tre veckor..?
  • Mill06
    Yosa skrev 2007-11-10 10:20:18 följande:
    lolo21:Jag tror att zendium tandkräm innehåller mjölk (hm...eller var det ägg tro??) Vet bara att dottern inte får använda det. Läs på paketet.+ Lactacyd som du ju skrev ovan
    Jo det är både ägg och mjölk i Zendium i vuxen tandkrämen iallafall! Den står det ju tydligt på att det innehåller detta.
    Men på barntandkrämen står det inget sånt.... Men det är väl lika bra att låta bli den med?
  • lolo21

Tack för era svar! Jag antar att det beror på att allergin bara är misstänkt som vi får köpa det själva. Läkaren sa bara att första omgången får man köpa själv.
    Bra att veta med Zendium.
    Jaa man märker att det går åt, tycker redan det börjar närma sig halva burken Nutra!

Tack igen för era svar=)

• Blå Flygare

lolo: Om du märker tydlig förbättring tycker jag du ska ringa in och be om tidigare läkartid alt. telefon-recept.

Zendiums vuxentandkräm innehåller mjölk (colostrum vilket är latin för råmjök). Har läst innehållsförteckningen, men kan inte hitta vad i den som skulle vara ägg, men jag tror er. Barntandkrämen kan innehålla spår av mjölk och ägg, så den undviker vi också.

Mill: Hur då tydlig? Jag har inte sett någon märkning när jag sett tuben i affären. Finns den märkningen på baksidan då? Det var ju tal om att apoteket skulle sätta någon stor blaffa på framsidan, men det har ju inte skett. När jag sa till tandläk att den innehöll mjölk blev hon förbluffad, och de säljer den tandkrämen där Vore ju bra om tandläk vet vad i tandkrämen som har en antibakteriell verkan!

• Blå Flygare

Millivanillie: Missade dig där. Visst är du välkommen! Vi har en "storbarns- och vuxen"-tråd också där det inte kommer lika mycket nybörjar-frågor, och mer frågor kring dagis, tårtor, avdentskalendrar och så. Du får gärna kika in där med.

• Mill06
    Blå Flygare skrev 2007-11-10 14:12:39 följande:
    lolo: Om du märker tydlig förbättring tycker jag du ska ringa in och be om tidigare läkartid alt. telefon-recept. Zendiums vuxentandkräm innehåller mjölk (colostrum vilket är latin för råmjök). Har läst innehållsförteckningen, men kan inte hitta vad i den som skulle vara ägg, men jag tror er. Barntandkrämen kan innehålla spår av mjölk och ägg, så den undviker vi också. Mill: Hur då tydlig? Jag har inte sett någon märkning när jag sett tuben i affären. Finns den märkningen på baksidan då? Det var ju tal om att apoteket skulle sätta någon stor blaffa på framsidan, men det har ju inte skett. När jag sa till tandläk att den innehöll mjölk blev hon förbluffad, och de säljer den tandkrämen där Vore ju bra om tandläk vet vad i tandkrämen som har en antibakteriell verkan!
    På min tub står det på baksidan längst upp till höger, 1,5*1cm cirkel; "Innehåller små mängder ägg/mjölkproteiner".

Men på jr tandkrämen står det inget!! Det retar mig, det är antagligen därför dottern har haft små plitor under näsan och torr hud överlag...

Jag frågade nämligen på apoteket om den innehöll ägg/mjölk, där fick jag till svar av 2 st efter att de kollat i datan och diskuterat sinsemellan att det inte innehöll ägg/mjölk!!!
    Hur kan de säga så om de då inte vet säkert??

Har mailat till Zendiums konsument kontakt, väntar på svar!
  • Ninalu

Hej alla. Vad har ni för uppfattning om grönt bajs? Jag vet också att det kan vara gallsyran som gör bajset grönt och det är det som oroar mig. Känns inte som att ersättningen hon (prosobee) får är den bästa för henne. Hon fick dock grönt av Nutramigen med, men mer grötigt och inte så lerigt som av Prosobeen.

• rew

Om det skulle vara mjölk i vissa tvålar och krämer. vad kan  det stå då? Ser ju ut som redan grekiskan när man försöker läsa.

Har inte tänkt på att dessa kan innehålla mjölk, ialla fall inte att mina skulle göra det. Iofs har ju inte sonen reagerat, så det kanske är lugnt.

• miagab

lolo21

för våran del räcker en burk nutra inte ens en vecka, 4-5 dagar kansker men hon är ju snart 3 månader. och då är allt som det ska enl ssk jag pratade med.
    ska till läkaren på måndag, hoppas på recept då

• mirakelmamma

Angående Zendium barntandkräm: Jag frågade dem på Babybarn mässan in göteborg i våras och de sa att de inte finns någon mjölk i barntandkrämen utan bara i det vuxentandkrämer som bleker. Vår äldsta dotter använder zendium men inte de två små för de tycker inte om den.

• Chva72

När man ammar och äter helt mjölkfritt, bör man äta kalktabletter då?

Läkaren jag frågade sa att "nä, det är en sån' kort period så det behövs inte" men jag tyckte han såg osäker ut..

• Blå Flygare

chva: Ja, det behövs. När man ammar har man ju extra storn behov av kalk, då en stor del går över i bröstmjölken. Ju fler graviditetr man genomgått desto större risk för benskörhet. Man behöver ju både extra kalk under graviditeten och sen under amningen.

• rew

Hur mkt kalcium bör en ettåring få i sig per dag? Någon som vet?

• krista83

hjälp!
    behöver eran hjälp med lite information.
    har en dotter som är 5 v som jag tror är allergisk mot mjölk
    hon har jätte mycket med prickar,blemmor, ansikte, hårbotten ,hals och bröstet. de är röda och  vissa har blivit gula som att de är variga.
    diaree och massor av gaser. fiser minst 5 g i timmen.
    svårt med sömnen på natten.
    gått upp dåligt i vikt denna vecka

Bvc va inte så oroliga och tyckte att jag fick gör som jag ville. Sluta med mjölken eller avakta, men jag tycker det är jobbigt att hon har så ont i magen.
    jag slutade med mjölkproteiner för 5 d sedan. när kan man börja se resultat?
    Smörjer henne med miniderm då hon är jätte torr över blemmorna.

tror ni som mig att det är mjölkallergi
    finns det något annat jag kan göra för henne?

• krista83

Hon är rosslig också på natten, nyser ut snor.
    men hon är inte snorig på dagen :( vet inte om det också är en förkylning på gång. 

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar