• Nath

Les Françaises

En tråd för alla föräldrar/gravida som bor nere i Frankrike.

En tråd där vi kan diskutera, snälla, diskutera och en massa andra saker...

Själv är jag 20 år och har två underbara söner, vi bor i Mulhouse som ligger i Alsace.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-08 14:28
    självklart skulle det inte stå snälla mitt i texten utan gnälla
  • Svar på tråden Les Françaises
  • Nath

Apple Pie: Jaså, hur kommer det sig att han är helt emot att flytta till Frankrike??

• Apple Pie

Nath: Ja, jag vet inte tror bara att han tycker att det är krångligt, att bo där och jobba i ett annat land, hur funkar det med uppehållstillstånd, arbetsvisum, skatt, moms, vilket mobiltelefonnät osv, han e ju inte EU medlem och får arbetstillstånd i Schweiz, sen antar jag att vi kan bo i frankrike för att han e gift med mig som svensk och EU medlem, men jag kommer ju inte att jobba och kan då inte 'försäkra' att jag kan försörja honom, tror alltså rent byråkratiskt så e det för mycket jobb att 'lära sig' två olika länder, sen förälskade vi ju oss i de Schweiziska byarna vid sjön och alla små hamnar och han kommer att tjäna bra så vi ska nog ha råd att bo i Schweiz, så då blir det nog det. Kanske skillnad om vi bestämmer oss för att stanna i Schweiz och vill köpa ett hus och så där.

• Nath

Ja i Schweiz är det ju helt klart dyrare men om ni nu blev förälskade i schweiz så kan ni ju alltid försöka hitta nåt där. I schweiz måste både du och han fråga om uppehålls tillstån och ni måste byta körtkort. vilket kan verka lite men det vet jag att man måste och tog därför upp det.
    I Frankrike är det både billigare att hyra och köpa så om man ser det så så kan man, ju kanske njuta lite mer av livet om man bor i frankrike (penga mässigt alltså).  Mobilnät säger jag helt klart Orange, finns både i Frankrike och Schweiz...

Oj nu skriker lillen måste gå. kommer tillbaka senare.. ;o)

• En liten

Jag hade en amerikansk vän som jobbade i Schweiz han fick inte bo i Frankrike i mer än tre månader!!! Fick helt enkelt inte tillstånd då han inte jobbade där. Bäst att kolla upp noga!

Vi ska till Normandie i veckan någon som har några bra tips för långresor i bil med spädbarn?

• Apple Pie

Ja, alltså min man skulle kunna bo i ett EU land eftersom vi är gifta, men det blir helt andra uppehållstillstånd och som sagt mycket mer krångligare för oss, eftersom han e Amerikan.

En liten skrev 2008-04-30 13:57:49 följande:

Jag hade en amerikansk vän som jobbade i Schweiz han fick inte bo i Frankrike i mer än tre månader!!! Fick helt enkelt inte tillstånd då han inte jobbade där. Bäst att kolla upp noga!Vi ska till Normandie i veckan någon som har några bra tips för långresor i bil med spädbarn?
  • Apple Pie

Kan man byta ut körkortet eller måste man ta test igen? Usch, vill inte behöva köra upp och sånt igen.

Nath skrev 2008-04-30 09:08:16 följande:
    Ja i Schweiz är det ju helt klart dyrare men om ni nu blev förälskade i schweiz så kan ni ju alltid försöka hitta nåt där. I schweiz måste både du och han fråga om uppehålls tillstån och ni måste byta körtkort. vilket kan verka lite men det vet jag att man måste och tog därför upp det.I Frankrike är det både billigare att hyra och köpa så om man ser det så så kan man, ju kanske njuta lite mer av livet om man bor i frankrike (penga mässigt alltså).  Mobilnät säger jag helt klart Orange, finns både i Frankrike och Schweiz...Oj nu skriker lillen måste gå. kommer tillbaka senare.. ;o)
  • En liten

Apple Pie skrev 2008-04-30 16:57:18 följande:

Kan man byta ut körkortet eller måste man ta test igen? Usch, vill inte behöva köra upp och sånt igen.
    Du byter ut det, men v'nta och se. Hur lange blir ni i Scweiz?
  • Apple Pie

Vet inte, men antar att det är den internationella 1års reglen som gäller, men min man 'missade' att byta ut i tid (nu när vi bor här i England) och han tycker inte det e kul att börja om från början och ta ett nytt körkort! Han har tagit teorin men får bara köra med mig och lämp, Men vi kan ju vänta tills vi bor där åtminstone.

En liten skrev 2008-04-30 17:34:06 följande:

Apple Pie skrev 2008-04-30 16:57:18 följande:Du byter ut det, men v'nta och se. Hur lange blir ni i Scweiz?
  • Michas

Hej !

Här är ännu en svensk gravid mamma i Frankrike, men jag bor i Lille. Verkar som att jag är ensam häruppe

• Nath

Michas

samma här verkar också vara den ända här uppe i Alsace området...

• Michas

Nath : Min man kommer ifrån Bar-le-Duc (inte så långt ifrån Nancy), så vi är iaf i de trakterna ett par ggr om året för att hälsa på hans föräldrar. Visst är det fint därborta !

• Nath

Michas

Ja det är jätte fint. Har varit i Nancy en gång och tyckte det var jätte fint.

Svar på tråden Les Françaises