• sari

    Deppigt Kina - varnig till deppkänsliga

    Jag har nyligen upptäckt denna lista men och har under min väldigt korta tid här gissat att inte så många kinaköande som hänger här. Vill i alla fall dela med mig av ett deppigt Kina rykte från en källa som de senaste åren haft mycket rätt i det hon skrivit på RQ. Ni Kinaköande som inte vill höra deppiga rykten kan sluta läsa här. För andra så kan det vara så att om detta är rätt så kan det vara tid att se sig om efter alternativ innan det blir för sent, när hela kinakön kanske börjar röra på sig till andra länder om några år. Det kan då också påverka andra köande i väldigt hög grad.

    Personen säger att de blivigt uppringda av sin organisation i USA för några veckor sen. De fick då informationen att med ett LID sept-06 så var det väldigt osannorligt att de någonsin skulle få något barn från Kina om de inte valde att gå SN vägen. Organisationen hade högt uppsatta kontakter bland de kinesiska makthavarna och hade fått information om att programmet skulle ändras och om några år så ska Kina bara adoptera bort SN-barn. Det som gör ryktet lite mer trovärdigt är att den vinstdrivande organisationen tar konsekvenserna av vad de tror kommer att hända och nu väljer att betala tillbaks pengar till de som köar och efter infon vill hoppa av.

  • Svar på tråden Deppigt Kina - varnig till deppkänsliga
  • Fru hemlig

    barn med speciella behov, special needs, vilka inte adopteras via de vanliga köerna.

  • Gnista

    fotbollsfru: SN står för special needs. Det är alltså barn som har olika tyer av särskilda behov/handikapp. Dessa kan variera mycket, från lättare till svårare behov/handikapp tex läpp-käk-gomspalt, hjärtfel, klumpfot mm.

  • fotbollsfru

    Ah...special needs...kan man "välja" vilken typ av SN man "accapterar"? Det är ju väldigt stor skillnad på LKG och hjärtfel...

  • Fru hemlig
    fotbollsfru skrev 2008-04-02 20:41:36 följande:
    Ah...special needs...kan man "välja" vilken typ av SN man "accapterar"? Det är ju väldigt stor skillnad på LKG och hjärtfel...
    Ja det kan man, är ni inne i en adoptionsprocess?
  • sari
    Cerdrica skrev 2008-04-01 16:40:53 följande:
    [citat]
    Jag tror nog att alla som står i Kinakön VET att läget är katastrofalt (för det ÄR det).

    Tyvärr så tror jag inta att alla som står i kön vet läget. Många kollar nog inte internet utan litar på organisationernas information. AC skrev bl.a kring jul i sitt rundbrev att väntetiden KANSKE kan bli tre år, MÖJLIGEN fyra år. Jag blev jätte arg, hur kan de säga något sånt.

    En nyligen ställd fråga på AC svarar är från någon med inlogg sent i mars-06 var. "Kommer vi att få barnbesked innan sommaren eller blir det senare i höst?" Jag tror att de ska vara glada om de får barnbesked innan nästa sommar.
  • Monii

    Fast nu såg jag några alldeles nya amerikanska barnbesked och då blir man ju glad! Åtminstone för deras skull!

  • sari

    Jag håller med det är så kul att se barnbeskeden. Men samtidigt är det en sorg i hjärtat. De matchade bara 5 dagar den här gången. Med en sån takt kommer det att ta ca 50 månader innan det är våran tur. Vi är inloggade i oktober 2006 och har redan väntat drygt 1,5 år.

  • Monii
    Svar på #27
    Ja hjälp, stackars krakar, hela livet "on hold" under så lång tid. Vi väntade som längst 13,5 månad och det kändes oändligt. Jag fattade aldrig då att jag åkte i gräddfilen.
  • Raspberry81

    50 månader kvar!!!! Nä vilket läge ni hamnat i. Man blir ledsen bara av att höra det.

    Jag har fått för mig att Kina är rätt stränga. Är det andra punkter som är viktigare för er där de är "generösare"? Tänkte främst eftersom i Etiopien kan ngn med nummer runt 2006 skicka ganska snart.....) Fick för mig att Etiopien hade snälla regler jämfört med Kina.


    sari skrev 2008-04-04 23:03:13 följande:
    Jag håller med det är så kul att se barnbeskeden. Men samtidigt är det en sorg i hjärtat. De matchade bara 5 dagar den här gången. Med en sån takt kommer det att ta ca 50 månader innan det är våran tur. Vi är inloggade i oktober 2006 och har redan väntat drygt 1,5 år.
  • Vimsa2

    Jag och min man har LID 21/4 -06, och hoppas att vi skall få bb närta år, men tyvärr tror jag inte att det blir förrän 2010. Men jag hoppas ej att de stänger helt, förhoppningsvis lättar det lite efter os....!?

    Det jag blir irriterad på är när man läser tex rumor queen och det som nu är bland de som fått bb denna omgången tex är det en familj som har LID 1/5-06, hur f...n fick de bb nu??? Det är ju inte heller sn står det ju! Man undrar ibland om USA (vissa organisationer) har en egen kö och att det är därför som det inte kommer så mycket barn till oss i resten av världen. Man kan ju muta sig till det mesta i Kina, så varför inte att de flyttar fram vissa LID ibland?? Hur skulle det annars dyka upp LID som inte har kommit fram i kön och som har fått bb, det är ju inte förta gången det händer. Man blir bara så trött i detta läget!

  • sari

    Ja, det är förskräckligt och vi är så ledsna. Vi har funderat på att byta till just Etiopien. Vi kommer att ta beslut om det efter OS. Vi har också anmält intresse om SN-barn och jag såg på AC-svarar att det står 100 familjer i kö för SN-barnen i Kina. Alltså 100 familjer som redan har handlingarna i Kina har anmält att de är intresserade av att ta emot ett SN-barn.

    Det har figurerat tidigare på RQ att vissa adoptionsbyråer i USA har tumme med de kinesiska myndigheterna och deras sökande får barn mycket tidigare än de andra. Inte förvånade och inte mycket man kan göra åt saken men visst är det irriterande.

  • Cerdrica
    sari skrev 2008-04-06 16:15:26 följande:
    Ja, det är förskräckligt och vi är så ledsna. Vi har funderat på att byta till just Etiopien. Vi kommer att ta beslut om det efter OS. Vi har också anmält intresse om SN-barn och jag såg på AC-svarar att det står 100 familjer i kö för SN-barnen i Kina. Alltså 100 familjer som redan har handlingarna i Kina har anmält att de är intresserade av att ta emot ett SN-barn.
    Fast jag tror nog inte att alla dessa 100 i sn-kön kan tänka sig vilka sn som helst och jag är relativt säker på att rätt många av dem inte vill alternativt kan (pga äldre syskon) ta emot ett barn över två år. Läs på om olika sn, det finns många som låter skrämmande men som verkligen inte är något stort och jobbigt och att ta emot ett lite äldre barn behöver inte alls betyda att saker och ting blir svårare.
    Det är ju också så att ju fler sn-barn organisationerna placerar desto fler barns handlingar skickar CCAA till dem, en win-winsituation, verkligen! Skrattande

    När det gäller att vissa i USA får bb trots att de har mycket senare LID, ja, då blir man matt, arg, förbannad osv. Det ÄR orättvist att det är så men inget vi kan göra åt saken tyvärr.
    Den som lever får se
  • Cerdrica

    http://uk.groups.yahoo.com/group/KinaSN-barn-villvetamera berättar föräldrar till sn-barn om vad det innebär att vara förälder till ett barn med det eller detta och man kan ställa frågor. Föräldrarna har barn från Kina men man kan så klart bli medlem även om man har papper i annat land och funderar på sn.


    Den som lever får se
  • Monii

    Citat Cerdrica -Läs på om olika sn, det finns många som låter skrämmande men som verkligen inte är något stort och jobbigt-

    Så är det, dessutom är sn ofta bara skrämmande tills man känner människan bakom åkomman.

    Och inte att förglömma, bara för att man får ett barn genom den vanliga kön så kan det dyka upp sn med tiden, både sådana sn som ingen i Kina visste om när barnet adopterades och sådana som Kina mörkat om (fast mörkandet var nog vanligare förut när inte så många familjer ville adopterat barn med sn). Och ibland tänker jag mig att sådana sn som ingen kunnat förutsäga ofta kan vara besvärligare att acceptera och lära sig leva med än sådana som man vetat om vid adoptionstillfället.

  • vem vet
    Vimsa2 skrev 2008-04-06 15:29:17 följande:
    Det jag blir irriterad på är när man läser tex rumor queen och det som nu är bland de som fått bb denna omgången tex är det en familj som har LID 1/5-06, hur f...n fick de bb nu??? Det är ju inte heller sn står det ju! Man undrar ibland om USA (vissa organisationer) har en egen kö och att det är därför som det inte kommer så mycket barn till oss i resten av världen. Man kan ju muta sig till det mesta i Kina, så varför inte att de flyttar fram vissa LID ibland?? Hur skulle det annars dyka upp LID som inte har kommit fram i kön och som har fått bb, det är ju inte förta gången det händer. Man blir bara så trött i detta läget!
    Tänk på att de i USA skriver datum på formatet månad.dag.år. Kan det inte vara så enkelt att det LID du sett på den amerikanska sidan betydde 5 januari 2006? De ska ju vara med i den här omgången. Hoppas att det är så och att köerna följs!
  • sari
    Svar på #32
    Cerdrica skrev 2008-04-06 16:29:17 följande:
    Fast jag tror nog inte att alla dessa 100 i sn-kön kan tänka sig vilka sn som helst och jag är relativt säker på att rätt många av dem inte vill alternativt kan (pga äldre syskon) ta emot ett barn över två år.

    Det är ju också så att ju fler sn-barn organisationerna placerar desto fler barns handlingar skickar CCAA till dem, en win-winsituation, verkligen!
    Alla i Kinakön måste kunna tänka sig ett barn upp till 3 år. Visst kommer det fortfarande mycket barn som är 12 månader. Men från vissa barnhem är barnen äldre och då är nästan alltid alla barn i det barnbeskedet äldre och alla i den LIDgruppen får då barn på t.ex 3 år, oavsätt medgivande, ålder på föräldrar och syskon.

    Jag hoppas att du har rätt angående win-win, men med det nya datasystemet till USA så är det lite osäkert just nu. Hoppas det klarnar snart och att våra svenska organisationer får många SN-barn.
  • sari

    Den här månadens barnbesked till USA innehöll ett stort åldersspann. CCAA har tidigare deklarerat att man får det barn man får och de har inte lovat någon en liten bebisflicka men det känns som om CCAA hela tiden tänjer på åldersgränsen. Den här månaden fick flera par 4 åringar, lite omställning när de köpt vaggan redan. Samtigigt var flera barn pyttesmå.

Svar på tråden Deppigt Kina - varnig till deppkänsliga